• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vlookup / Match / text probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

mberns

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2008
Ik heb een overzicht van een aantal banktransacties (kleine 15000 stuks)
Deze worden vanuit een .txt geimporteerd in excel en verdeeld naar 4 kolommen
Rekeningnr – Datum – Bedrag – beschrijving

Nu wil ik hier een aantal transacties uit laten filteren (stuk of 30)
Dus een tweede sheet met daarin dezelfde 4 kolommen en daarin heb ik de waarden van de betreffende rij die ik wil filteren uit sheet 1 staan. (Sheet 1 wordt elke week vernieuwd, de waarden op sheet 2 blijven staan om elke week weer te kunnen filteren, ik heb dus éénmalig de waarden vanuit sheet 1 opgezocht en letterlijk gekopieerd naar sheet 2)

Wanneer ik vlookup/vert.zoeken doe op de eerste driekolommen komt er de juiste waarde uit. Echter wanneer ik nu een vlookup/vert.zoeken functie invoer voor kolom 4 “omschrijvingen” (deze kan zowel beginnen met cijfers als met tekst)
=VLOOKUP(Sheet1!D2;Sheet2!D2:E29;2;0)

In kolom E staat een 1 zodat ik weet dat de juiste omschrijving is gevonden.
Nu gebeurt er het volgende ik krijg een aantal keer #N/A (logisch)
Een aantal keer 1 en een aantal keer #value!
Dit laatste kan ik er natuurlijk niet bij gebruiken

Om het probleem op te lossen dacht ik “MATCH”/vergelijken te gaan gebruiken.
Echter wanneer ik invoer MATCH(Sheet1!D2;Sheet2!D2:D29;0)
Dan krijg ik deels de rijnummers en weer een aantal keer #value!

Ik heb het vermoeden dat dit met het verschil tussen tekst en nummer te maken heeft dus netjes bij de celeigenschappen alles hetzelfde maken. Daarna een extra kolom =t(D2) dit geeft de waarde van D2 ingeval D2 tekst is. Waar ik bij MATCH een #value! Krijg, krijg ik deze keer niets te zien. De formule geeft dus aan dat de waarde geen tekst is.

Ik dacht dit vervolgens op te lossen met =text(d2) echter krijg ik dan bij de rijen waar ik ook bij MATCH #value! Kreeg wederom #value! Te zien.

Na flink wat gegoogled (met misschien niet de juiste zoektermen), zitten spelen met bahttext, clean en trim functies heb ik tot op heden nog geen oplossing weten te vinden voor mijn probleem. Wanneer ik bijvoorbeeld invoer =Sheet1!D2=Sheet2!D7 krijg ik als resultaat wel weer TRUE. Dus blijkbaar zijn ze dan wel weer gelijk aan elkaar?

Één van jullie hier misschien een oplossing voor?

Laatst bewerkt:
Beste mberns ;)

Kan je soms een bestandje bijvoegen, het zegt zoveel meer dan een lange tekst.

Groetjes Danny. :thumb:

Zoals ik al aangaf betreft het hier banktransacties, iets wat ik liever niet zomaar op het internet zet. Dus kan jullie helaas niet voorzien van het bestand waarin ik aan het werk ben.
Om een en ander te verduidelijken heb ik op basis van fictieve gegevens even een screenshot gemaakt.

In de kolommen A tot en met D staat gewoon data
In kolom E heb ik de functie =t(d2) (en dan doervoeren naar beneden)
In kolom F =text(D2) (en doorvoeren naar beneden)
In kolom G =Match(D2;Sheet1!D2:D16000;0)

Wat mij zelf al wel opviel is dat in de cellen waar een #VALUE! komt dat de description met een letter begint ipv een getal, echter een 1 ervoor zetten mocht ook niet baten.
Gebruik een vlookup functie, ook dan komt er #VALUE! uit vandaar dat ik inmiddels het al ben gaan proberen mede match functie.

Bijlagen

• example.jpg
    example.jpg
    103,9 KB · Weergaven: 96
Zoals ik al aangaf betreft het hier banktransacties, iets wat ik liever niet zomaar op het internet zet. Dus kan jullie helaas niet voorzien van het bestand waarin ik aan het werk ben.
Om een en ander te verduidelijken heb ik op basis van fictieve gegevens even een screenshot gemaakt.

In de kolommen A tot en met D staat gewoon data
In kolom E heb ik de functie =t(d2) (en dan doervoeren naar beneden)
In kolom F =text(D2) (en doorvoeren naar beneden)
In kolom G =Match(D2;Sheet1!D2:D16000;0)

Wat mij zelf al wel opviel is dat in de cellen waar een #VALUE! komt dat de description met een letter begint ipv een getal, echter een 1 ervoor zetten mocht ook niet baten.
Gebruik een vlookup functie, ook dan komt er #VALUE! uit vandaar dat ik inmiddels het al ben gaan proberen mede match functie.
Als je nu eens een excel bestandje met zo'n fictief voorbeeldje zoals het screenshot plaatst dan denk ik dat er genoeg helpers zijn die je snel willen/kunnen helpen.

Als je nu eens een excel bestandje met zo'n fictief voorbeeldje zoals het screenshot plaatst dan denk ik dat er genoeg helpers zijn die je snel willen/kunnen helpen.

Klein probeerseltje gemaakt waarin de beide functie t() en tekst() worden gebruikt.
Geeft toch een ander resultaat als in de .jpg laat zien.
Wat er in de MATCH wordt vergeleken heb ik nog niet uitgeprobeert. Ik weet niet warnaar gezocht wordt.

Wim

Bijlagen

Bedankt voor je bestandje, maar dat is eigenlijk hetgeen ik al gedaan heb.
Op de lege plekken in kolom E (zie plaatje) geeft =t(a#) dus helemaal niks en geeft =text(A#) een #Value! in kolom F

waarbij de # in de formule het rijnummer is.

Bedankt voor je bestandje, maar dat is eigenlijk hetgeen ik al gedaan heb.
Op de lege plekken in kolom E (zie plaatje) geeft =t(a#) dus helemaal niks en geeft =text(A#) een #Value! in kolom F

waarbij de # in de formule het rijnummer is.

En dat is nu precies wat ik bedoel. Bij mij geeft dit andere resultaten.

Wigi zei:
Nogmaals deze vraag:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bandito bob

Sluit ik me daarom volledig bij aan. Ikwacht af.

Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan