• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vlookup met 2 voorwaarden, kan dit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sumoke

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Berichten
57
Ik moet een lijst met aantallen kunnen updaten met een simpele druk op de knop.

Dit doe ik door een lijst met gegevens uit een systeem te halen en te vertalen naar excell.

Ik zou dan de aantallen van een bepaald stuknummer per week willen weergeven.
Kan dit met de VLOOKUP functie?
 
Dit zou lukken met de SOMPRODUCT-formule.

bv SOMPRODUCT((A2:A100=H2)*(B2:B100=H3)), waarbij de range A2:A100 bv de weeknummers bevatten en H2 het filtercriterium en de range B2:B100 bv de stuknummers met H3 het betreffende stuknummer waarop je wilt selecteren. Zorg wel dat de beide zowel beginnen als eindigen met hetzelfde regelnr., anders krijg je een foutmelding

Succes!
 
Dit zou lukken met de SOMPRODUCT-formule.

bv SOMPRODUCT((A2:A100=H2)*(B2:B100=H3)), waarbij de range A2:A100 bv de weeknummers bevatten en H2 het filtercriterium en de range B2:B100 bv de stuknummers met H3 het betreffende stuknummer waarop je wilt selecteren. Zorg wel dat de beide zowel beginnen als eindigen met hetzelfde regelnr., anders krijg je een foutmelding

Succes!

Alvast bedankt voor het antwoord, maar ik denk niet dat dit echt gaat werken. Ik ga even de file bijvoegen zodat je kan zien wat ik bedoel.

De bedoeling is dat de lijnen met "our demand" automatisch worden ingevuld met de cijfers die terug te vinden zijn op de sheet "querry".
 

Bijlagen

  • supplier tool.xls
    40,5 KB · Weergaven: 75
Code:
=SOMPRODUCT((Sheet2!$A$3:$A$146=Sheet1!$A$3)*(Sheet2!$D$3:$D$146=Sheet1!D$1)*(Sheet2!$B$3:$B$146))
Bovenstaande formule zoekt de partnr van A3 in de A-kolom van Sheet2 icm de weeknummer op de 1e regel die in de D-kolom wordt gezocht. Het resultaat is de waarde in de B-kolom.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
In jou sheet werkt mijn formule wel..

Vul bv in jou Sheet1!D4 de volgende formule in:==SOMPRODUCT((Sheet2!$A$3:$A$147=TEKST(Sheet1!$A3;"0"))*(Sheet2!$D$3:$D$147=Sheet1!D$1)*Sheet2!$B$3:$B$147) en het werkt.

Je zult hier echter een waarde 0 zien omdat de database in sheet 2 geen overeenkomsten zal vinden van 1604999602 en week 47. Echter, je zult de formule en de data in sheet2 moeten uitbouwen met een jaartal omdat er anders doublures in de optelling ontstaan.

Vul maar eens een week 47 in in je sheet bij bij het nr. 1604999602 en je zult zien dat het werkt.

met vriendelijke groet,
Gezinus
 
Hoi Roncancio,

Volgens mijn bescheiden mening (k ben slechts een member...) loopt jou formule niet goed, omdat het zoekargument A3 in sheet1 een getal is en de waarden in kolom A van sheet2 juist als tekst vermeld staan.... Bij mijn excel geeft dat een foutmelding..

:)

met vriendelijke groet,
Gesus
 
Hoi Roncancio,

Volgens mijn bescheiden mening (k ben slechts een member...) loopt jou formule niet goed, omdat het zoekargument A3 in sheet1 een getal is en de waarden in kolom A van sheet2 juist als tekst vermeld staan.... Bij mijn excel geeft dat een foutmelding..

:)

met vriendelijke groet,
Gesus

Ay meen je dat:shocked:
Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat ik allemaal gedaan heb dus je zou best gelijk kunnen hebben. Voor de zekerheid heb ik het bestand bijgevoegd en de formule in de donkerblauwe cel geplaatst.
Bedankt voor de kritische noot.:thumb::thumb:
Dat je "slechts" member bent, zegt helemaal niets over je kennis.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 

Bijlagen

  • supplier tool.xls
    42 KB · Weergaven: 46
Alvast bedankt voor het antwoord, maar ik denk niet dat dit echt gaat werken. Ik ga even de file bijvoegen zodat je kan zien wat ik bedoel.

De bedoeling is dat de lijnen met "our demand" automatisch worden ingevuld met de cijfers die terug te vinden zijn op de sheet "querry".

Bedankt voor alle hulp tot nu toe, maar ik vrees dat dit toch niet de juiste oplossing voor mij was, of ik heb een fout gemaakt met het copiëren van de formule.

Als ik deze formule probeer over te brengen op mijn defintieve file krijg ik steeds foutmeldingen.

Ik heb intussen de file een beetje aangepast zodat er ook een rij in voorkomt met het jaar.

Dus nogmaals, het is de bedoeling dat de gegevens op sheet 2 op geregeld basis geupdate wordt, door deze data extern op te halen, en daarna dienen deze cijfers automatisch op sheet 1 terecht te komen.

Alvast bedankt voor alle hulp.
 

Bijlagen

  • supplier tool.xls
    52,5 KB · Weergaven: 27
Hallo,

Omdat je namen van tabbladen hebt gewijzigd, klopt de formule niet meer. Ik heb de formules voor je aangepast en ook het jaar erin meegenomen. In het tabblad Query heb ik de data (jaar, week en aantal) gewijzigd en geel gearceerd, zodat je ook een resultaat krijgt te zien in cel Tool!D5.

Kijk er maar eens naar. Ik heb overigens de zoekrange in tabblad Query uitgebreid naar 1000 regels, maar zorg er wel voor dat als de database dus groter wordt dan die 1000, de formule voor ALLE ranges wordt aangepast.

Succes! :thumb:

met vriendelijke groet,
Gesus
 

Bijlagen

  • suppliertool_gesus.xls
    56 KB · Weergaven: 32
Hallo Sumoke,

Het kan overigens inderdaad kloppen dat als je een SOMPRODUCT-formule kopieert, hij niet meer werkt. Dit heb ik ook een aantal keren meegemaakt. De oplossing is dan de formule gewoon weer zelf opnieuw te maken.

Soms zit het mee en soms zit het ff tegen...

:)

met vriendelijke groet,
Gesus
 
Hallo Sumoke,

Het kan overigens inderdaad kloppen dat als je een SOMPRODUCT-formule kopieert, hij niet meer werkt. Dit heb ik ook een aantal keren meegemaakt. De oplossing is dan de formule gewoon weer zelf opnieuw te maken.

Soms zit het mee en soms zit het ff tegen...

:)

met vriendelijke groet,
Gesus


Hallo Gesus,

Nogmaals hartelijk dank voor uw hulp en vooral voor de snelle reactie. Deze formule blijkt inderdaad goed te werken, maar zou jij mij eventueel kunnen helpen door de formule even uit te leggen, zodat ik weet waar de informatie gehaald wordt. Op deze manier denk ik ze beter te begrijpen en in de toekomst makkelijker te kunnen toepassen.

Ook in het geval ik deze formule moet overbrengen op een gelijkaardige file, dan kan ik dit makkelijker doen.

Alvast bedankt.


Sumo
 
Hallo Sumoke,

Hieronder een korte uitleg van het voorbeeldfile dat ik meestuur.

De formule =SOMPRODUCT((A3:A30=H2)*(B3:B30=H3)*(C3:C30=H4)*D3:D30)
Deze uitvoering van een SOMPRODUCT-formule werkt als een filter dat (naarmate je verder komt in de formule) steeds verfijnder gaat filteren.
Eerst ga je na op welk onderdeel je als eerste wilt filteren (herkenbaar aan range=filterargument, zoals A3:A30=H2. Als dit filter in de database 9 resultaten ("jan") zou opleveren, dan gaat de formule met het volgende filterdeel verder, maar alleen met de 9 eerder gevonden resultaten!. Indien het tweede deel van het filter bv C3:C30=H4 daaruit dan weer 6 elementen vind ("leeuwarden"), kijk je naar bv een 3e filterargument, de straat.
Dit filter C3:C30=H4 kijkt dan weer naar waar het argument H4 (heliconweg in het voorbeeld file) in de eerder 6 overgehouden resultaten voorkomt. Dat zijn er 2. Het laatste deel van de formule bevat geen "=" statement en gaat dus ook niet filteren, maar juist de waarden optellen van de uiteindelijk 2 overgebleven resultaten, nl het aantal huizen 32 en 38, dat weer tesamen uitkomt op 70. Dit laatste zie je dan weer als resultaat van bovenstaande formule.

Ga anders op de SOMPRODUCT-formule staan(cel H6) en druk op de <F2-toets>. Hierdoor worden alle gebruikte argumenten en ranges nog eens duidelijk weergegeven.

Succes ermee.

Als dit je lukt, heb je in mijn ogen één van de krachtigste formules binnen excel onder de knie. Je kunt overigens ook één filterargument gebruiken, of 2 of nog veel meer...

met vriendelijke groet,
Gesus
 

Bijlagen

  • voorbeeld somproductformule in excel.xls
    17 KB · Weergaven: 45
Hallo Sumoke,

Hieronder een korte uitleg van het voorbeeldfile dat ik meestuur.

De formule =SOMPRODUCT((A3:A30=H2)*(B3:B30=H3)*(C3:C30=H4)*D3:D30)
Deze uitvoering van een SOMPRODUCT-formule werkt als een filter dat (naarmate je verder komt in de formule) steeds verfijnder gaat filteren.
Eerst ga je na op welk onderdeel je als eerste wilt filteren (herkenbaar aan range=filterargument, zoals A3:A30=H2. Als dit filter in de database 9 resultaten ("jan") zou opleveren, dan gaat de formule met het volgende filterdeel verder, maar alleen met de 9 eerder gevonden resultaten!. Indien het tweede deel van het filter bv C3:C30=H4 daaruit dan weer 6 elementen vind ("leeuwarden"), kijk je naar bv een 3e filterargument, de straat.
Dit filter C3:C30=H4 kijkt dan weer naar waar het argument H4 (heliconweg in het voorbeeld file) in de eerder 6 overgehouden resultaten voorkomt. Dat zijn er 2. Het laatste deel van de formule bevat geen "=" statement en gaat dus ook niet filteren, maar juist de waarden optellen van de uiteindelijk 2 overgebleven resultaten, nl het aantal huizen 32 en 38, dat weer tesamen uitkomt op 70. Dit laatste zie je dan weer als resultaat van bovenstaande formule.

Ga anders op de SOMPRODUCT-formule staan(cel H6) en druk op de <F2-toets>. Hierdoor worden alle gebruikte argumenten en ranges nog eens duidelijk weergegeven.

Succes ermee.

Als dit je lukt, heb je in mijn ogen één van de krachtigste formules binnen excel onder de knie. Je kunt overigens ook één filterargument gebruiken, of 2 of nog veel meer...

met vriendelijke groet,
Gesus

Hoi Gesus,

Nogmaals bedankt voor de snelle reactie, maar ik zit toch vast jammer genoeg.

Ik snap de formule wel die in jou voorbeeld stond, en ook de manier waarop ze werkt, maar indien ik deze formule wil toepassen op de uiteindelijke file die ik wil gebruiken hier krijg ik toch niet de gewenste resultaten.

Ik heb de formule proberen overtypen, met de juiste benamingen van de verschillende worksheets, alsook de correcte velden.

Deze zijn verschillend van het voorbeeld dat ik hier gepost heb, aangezien daar vertrouwelijke info opstaat.

Kun jij misschien iets meer uitleg geven over het gebruik van de benamingen van de sheets? Daarmee bedoel ik, zijn deze case sensitive, mogen er spaties tussen de letters staat, ...

Alvast bedankt,
Sumo
 
Hoi Sumoke,

Het is voor mij verder niet mogelijk meer voor je betekenen, daar ik (en dat vind ik terecht, daar ik hetzelfde zou doen) niet over het originele file beschik. Je moet de formule invoeren en zodra je de eerste range als zoekrange invoert, moet je dit niet intypen, maar met de cursor naar het juiste tabblad gaan en de range aanwijzen. Daarna het =-teken ingeven (omdat het een filterrange moet worden) en daarna naar het tabblad gaan waar het filterargument staat (bv wknr. 48) en dit met de cursor selecteren. Zo doe je dat met elk formule-onderdeel.
Indien je alles gewoon intypt, is de kans aanwezig dat de SOMproductformule niet goed werkt. Zo is het zo dat het filterargument (bv weeknr.) inclusief tabbladnaam moet worden vermeld, ondanks dat dit argument zich in hetzelfde tabblad bevindt als de SOMproductformule.

Je mag mij ook een voorbeeldfile sturen via jouw emailadres met de juiste indeling, maar dan met allemaal onzinnige getallen, dan kan ik het waarschijnlijk voor je oplossen. Indien je dit doet, geef ik je mijn email-adres. Zo wordt de file in ieder geval niet op het internet openbaar gemaakt. Uiteraard wordt dit file door mij vertrouwelijk behandeld.
Geef me dan wel een goede beschrijving van de te filteren elementen en waar ze staan.

Het is anders te moeilijk om uit te leggen.

Met vriendelijke groet,
Gesus
 
Hoi Sumoke,

Het is voor mij verder niet mogelijk meer voor je betekenen, daar ik (en dat vind ik terecht, daar ik hetzelfde zou doen) niet over het originele file beschik. Je moet de formule invoeren en zodra je de eerste range als zoekrange invoert, moet je dit niet intypen, maar met de cursor naar het juiste tabblad gaan en de range aanwijzen. Daarna het =-teken ingeven (omdat het een filterrange moet worden) en daarna naar het tabblad gaan waar het filterargument staat (bv wknr. 48) en dit met de cursor selecteren. Zo doe je dat met elk formule-onderdeel.
Indien je alles gewoon intypt, is de kans aanwezig dat de SOMproductformule niet goed werkt. Zo is het zo dat het filterargument (bv weeknr.) inclusief tabbladnaam moet worden vermeld, ondanks dat dit argument zich in hetzelfde tabblad bevindt als de SOMproductformule.

Je mag mij ook een voorbeeldfile sturen via jouw emailadres met de juiste indeling, maar dan met allemaal onzinnige getallen, dan kan ik het waarschijnlijk voor je oplossen. Indien je dit doet, geef ik je mijn email-adres. Zo wordt de file in ieder geval niet op het internet openbaar gemaakt. Uiteraard wordt dit file door mij vertrouwelijk behandeld.
Geef me dan wel een goede beschrijving van de te filteren elementen en waar ze staan.

Het is anders te moeilijk om uit te leggen.

Met vriendelijke groet,
Gesus

Hoi Gesus,

Na wat zoek werk en wat proberen is het me uiteindelijk wel gelukt om de formule in de originele file te zetten. Ik heb het kunnen oplossen door een spatie uit de benaming van een sheet te halen.

Nogmaals bedankt voor alle hulp; Ik heb weer iets bijgeleerd, dat altijd nog van pas kan komen.

Met vriendelijke groeten,
Steve
 
Hallo Steve,

Prachtig dat je zelf verder bent uitgekomen. Daar leren we tenslotte het meeste van.
Blij dat ik je heb kunnen helpen. :thumb:

Succes!

Met vriendelijke groet,
Gezinus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan