VLOOKUP mogelijk in Access?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ray1979

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2006
Hallo allemaal,:confused:

Ik heb een bestand Master Data die ik vanuit Excel wil importeren. Excel bestand verandert wekelijks (opmaak gelijk, alleen inhoud verandert). Ik wil dat dit automatisch bijgewerkt wordt. (heb gevonden op forum dat di kan door tabel te linken). Nu wil ik in Access 1 kolom toevoegen met een VLOOKUP functie. Zodat dit veld automatisch wordt ingevuld zodra er data binnenkomt vanuit Excel. Dit zodat overige formulieren die gekoppeld zijn aan de Master Data ook gewoon blijven functioneren.

Iemand een idee?

Bedankt alvast,:thumb:

Groeten,

Wat is de master data? Excel of Access?
Access kent geen vlookup. In access gebruik je daarvoor een query.
Als je Acc2003 of nieuwer gebruikt dan kan je de Excel spreadsheet gewoon linken als tabel. Als je dan op basis van die tabel een query maakt met dat extra veld waar je het over hebt, dan kan je alle gekoppelde spreadsheets en databases koppelen aan de query in plaats van de tabel. Je bent dan veel dynamischer bezig en ook nog eens sneller klaar.

Enjoy!

Hoi Guus,

Bedankt voor de reactie! :thumb:

de master data is excel. die heb ik geimporteerd naar Access. Had hem alleen niet gelinkt, waardoor ik nu vastliep met de nieuwe data importeren. nu heb ik hem dus gelinkt.

maar hoe maak ik dat extra veld dan in die query? ik weet niet hoe ik access moet vertellen welke waarde hij in het veld moet zetten indien de klant bijv. pietpuk is.

ik gebruik access 2003.

daarnaast is nog een sheet gelinkt aan excel. dat is de lijst met klanten. in de master data moet hij dus een overeenkomst zoeken in de lijst met klanten en dan de juiste klant aangeven. Deze klanten (genaamd: group) vormen de basis van mijn database.

Thanks

Groeten,

Ray:)

Als je een tabel hebt Table1 met twee velden bijvoorbeeld ID en Datum dat kan je op de volgende manier een veld toevoegen die de maand van die datum weergeeft.
Code:
select ID, Datum, Month(Datum) as Maand from table1

Guus,

Super!! :thumb:

Heel erg bedankt!

Heb het geprobeerd en het werkt.
Tevens heb ik er maar meteen gebruik van gemaakt om ook de datum op die manier te vertalen waardoor ik nu makkelijker mn maandelijkse gegevens per klant eruit kan krijgen.

Kortom, 2 vliegen in 1 klap!!

Nogmaals bedankt :thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan