• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VLOOKUP of IF

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vonweeldn

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2012
Goedemorgen mensen,

Nadat ik al compleet gefreakt ben, wil ik hier alsnog rustig mijn vraag c.q. probleem delen. Op Excel-gebied dan.

Ik ben een analyse aan het maken van orders in een bepaald tijdsbestek.
Er wordt met twee werkbladen gewerkt, zoals is te zien is in de bijlage.

Bekijk bijlage VLOOKUP-HelpMij.xls

Ik heb verschillende formules geprobeerd, zoals VLOOKUP en IF, maar kom er niet uit. Ik snap wel waarom ik er niet uitkom, maar de oplossing kan ik maar niet vinden. Het idee heb ik namelijk dat er een IF-formule en VLOOKUP-formule in een gemaakt moet worden. Voorbeelden hiervan heb ik ook in het bestand bijgevoegd.

Een heel verhaal kan ik hier neerzetten over wat nou het probleem is, maar met de bijlage wordt het ineens inzichtelijker. Daar heb ik ook aantekeningen neergezet.

Wie vindt het interessant en leuk om mij uit de brand te helpen?

Graag hoor ik!

probeer eens met somproduct in engels "sumproduct"

mvg Jean-Paul

Dat heb ik geprobeerd:

=SUMPRODUCT(($D$2:$D$27443=D2)*($A$2:$A$27443=A2)*(emb_SSCC!$D$2:$D$22492))

Echter, de regels lopen niet synchroon. Ofwel; in het "emb_SSCC"-sheet zijn ongeveer 5.000 regels minder, waardoor sommige waarden niet gevonden kunnen worden..

Het blad emb_SSCC kom ik in je voorbeeldbestand niet tegen, hier dus ook geen advies.
Hou de bereiken even lang, desnoods langer dan de data.

Onderstaande werkt in je voorbeeldbestand.
Code:
=SOMPRODUCT((Palletregistratie!$A$2:$A$40000=B2)*(Palletregistratie!$B$2:$B$40000=A2)*(Palletregistratie!$D$2:$D$40000))
Succes,

Martin,

Hoe kan ik ermee omgaan dat; Als "Artikelnummer" EN "Boekstuknummer" gelijk zijn, de waarde "# pallets" wordt gevonden?
In mijn eigen bestand (27.000+ regels) komen deze niet altijd overeen, omdat soms geen # pallets gevonden kan worden, want er missen ongeveer 5.000 regels.

Jouw formule werkt wel in het bestand dat ik heb geupload, omdat daar alle waarden voorkomen in beide sheets....

Als 1 van de zoekwaarden niet voorkomt zal hij automatisch een 0 weergeven.

Jean-Paul, dit is gewoonweg magisch.

Ik ga eerst even proberen de formule te ontleden, zodat ik hem snap en zelf kan toepassen.
Klakkeloos overnemen heeft ook geen zin.

Jean-Paul,

Dit is de formule die je hebt ingesteld:
=SUMPRODUCT((INDIRECT($A$1)&INDIRECT($B$1)=A2&B2)*Pallets)

Ik snap alleen niet waarom er geen verwijzing (nodig) is voor het laatste deel "*Pallets)". Deze komen toch uit een ander werkblad?

Dag Vonweeldn

Ik heb van de 4 kolommen in palletregistratie een naam bereik gemaakt, en met de formule indirect verwijs je naar dat naam bereik, en "*Pallets)" is zo een naam bereik , het maak niet uit waar het staat.

Je naam bereiken zijn nu beperkt tot rij 69, wanneer je dit gaat toepassen in je officieel document zal je ze moeten verlengen of de code aanpassen met aantal argumenten.

mvg Jean-Paul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan