• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vlookup of sumif over meerdere sheets

Status
Niet open voor verdere reacties.

dennio

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2010
Hallo,

Om het wat makkelijker en overzichtelijk te maken heb ik voor dit voorbeeld maar 2 afdelingen gebruikt, genaamd 30050+30052. Maar in het echt zou het gaan over 30 afdelingen.
Ik ben dus op zoek naar een korte/ makkelijke formule.

Wat ik graag zou willen is dat in sheet 1 het totaal (de som) komt te staan van de 2 andere sheets 30050 + 30052.
Dit wil ik laten doen op basis van een unieknummer (bijvoorbeeld M5000000).

Ik zat zelf te denken aan een combinatie van Vlookup en sumif.
Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen doen, een andere methode mag ook hoor :D

Alvast bedankt

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Staan er altijd dezelfde codes op alle bladen? Kan de hoeveelheid codes per afdeling verschillen?

Groeten,

M.

Ja, op elke scheet staat altijd dezelfde codes.
De hoeveelheid codes zijn per afdeling gelijk aan elkaar.

Dan kun je eenvoudig optellen met:

Code:
=SOM('30050:30052'!B2)

Ga in cel B2 staan van Sheet 1 en typ: =som(
Vervolgens selecteer je blad 30050 en 30052 (shift knop ingedrukt), en selecteer cel B2 in het actieve blad.
Enter

Groeten,

M.

Bedankt voor je oplossing. Maar dit is helaas niet wat ik zoek.
Ik wil dat er aan de hand van een unieknummer wordt opgeteld.
Ik zat meer aan een soort van onderstaand formule te denken;
=VLOOKUP(A2,'sheet1:sheet10'!,2,0)

Maar helaas werkt deze niet, heeft iemand een idee hoe je deze formule wel werkend krijgt?

hier een oplossing maar echt mooi is het niet, vooral niet als je dertig tabbladen hebt.

helaas zie ik geen betere manier.

Bijlagen

Mjonk,

bedankt voor je reactie.
Het is inderdaad niet het meest handige oplossing maar het werkt wel.
Tijdens het speurwerk ben ik ook eens in een formule tegen gekomen, dat ze werken met een tabblad wat ze dan "first" en "last" noemden. Zo voorkwam men dat je steeds iedere tabblad moest vermelden in je forumule.

Heb jij (of iemand anders) hier wat ervaring mee?

Bedankt

@ warme bakkertje;

Met die formule kan ik zeker wat :) Hij werkt goed en makkelijk.
Ik wil iedereen even bedanken voor zijn of haar hulp!!!!

ps ik zal de vraag closen.

groeten
Denni

De formule werkt niet meer

Hoi,

Daar ben ik toch weer even...
De formulie heeft altijd gewerkt, maar op de een of andere manier werkt die niet meer.
Kan iemand mij vertellen wat er is mis gegaan, en hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt

Zie de bijlagen voor het voorbeeld (test2)

Bekijk bijlage Test2.xls

Je verwijst naar een naam op een ander blad. Het bereik Test is gedefinieerd op het blad test.
Dit kan niet. Je moet dus de namen van de tabbladen (10007 en 10008) vermelden op het blad Research en vervolgens een naam geven. Daarnaast bevat je verwijzing een niet bestaand blad te weten 30346. Dat leidt tot fouten.

Een benoemd bereik kan je over meerdere werkbladen gebruiken, dus daar zit het probleem niet.
Echter een niet bestaande naam in je bereik veroorzaakt de fout zoals reeds aangehaald door HierEnNu.
Maak van je bereik Test ook een dynamisch bereik zodat je werkbladen kan toevoegen en verwijderen maar toch steeds de juiste verwijzing krijgt.
Met onderstaande macro krijg je steeds de juiste lijst van aanwezige bladnamen (volgens jouw voorbeeldbestand)
Code:
Sub Bladnamen()
  For Each sh In Sheets
  If sh.Name <> "test" And sh.Name <> "Research" Then
    c0 = c0 & sh.Name & "|"
    End If
  Next
  Blad1.Cells(1, 1).Resize(Sheets.Count - 2) = WorksheetFunction.Transpose(Split(c0, "|"))
End Sub

Goedemorgen,

Ik heb even gekeken in het orginele bestand. Ik zag daar inderdaad dat er 2 afdelingen in het bereik wel stonden maar waar ik geen tabblad van had. Deze 2 afdelingen heb ik uit het bereik gehaald en nu werken alle formules weer.
Dus mijn dank is heel groot!!1 :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan