• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VLOOKUP probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

wildone

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2004
Kreeg van een collega (die is nu ziek!) een voorbeeld hoe ik een lijst van artikelen op een werkblad kan plaatsen en daaruit mbv Vlookup een artikel kan selecteren. Hierdoor krijg ik op mijn werkblad order 1 regel gevuld met;
Aantal Artikelcode Omschrijving Prijs
Hij heeft volgende functie gebruikt, maar om eerlijk te zijn ik snap niet wat dit betekent (;2;0). Waarom die 2;0?
=IF(C19="";"";VLOOKUP(C19;Artikelregels;2;0))

Ook heeft hij per orderegel rechts naast de kantlijn een selectbox gemaakt. Hoe ik die selectbox kan bewerken is me totaal onduidelijk. Zie de afbeelding.

Ranges zijn me wel duidelijk. Wat dus onduidelijk is is de notatie gebruik van de Vlookup en hoe je een selectbox kunt maken en bewerken.

Bijlagen

• vlookup.gif
    vlookup.gif
    7,9 KB · Weergaven: 51
;2;0 betekent: laat dan de waarde in de 2e kolom zien en zoek op een exacte match

selectiebox maak je via het menu
Data -> validatie dan kun je kiezen voor lijst en dan kun je een range kiezen welke je wilt

;2;0 2 = 2e kolom en de 0=? de exacte waarde?

ik krijg de bestaande selectiebox niet geedit.
Enig idee hoe ik deze kan vrijgeven en editten?
Er zit geen protection op het werkblad.
Wil je de file wel toesturen.

Na enkele uren proberen geef ik het zolangzamerhand op.

Wat wil je dan precies editen? de waardes die in die box moeten?

wellicht kun je idd een en ander uploaden.

vwb de formule

wat vlookup doet is nav een gegeven waarde diezelfde waarde opzoeken in een tabel en dan de waarde laten zien die in een bepaalde kolom rechts hiervan staat.

dit gebruik je bijvoorbeeld met productcodes. selecteer de productcode en je krijgt automatisch de volledige naam.

dus, zoek in de tabel artikelregels naar de waarde die in c19 staat en laat daarvan de 2e klom zien

Hey wildone,

Ik werk mer een engelse versie van excel dus even in het engels hoe je tot het bewerken van de select box:

Bovenin selecteren: View => Toolbars => Forms.

In deze werkbalk het figuurtje aanklikken dat staat voor Combo-Box. Werkbalk afsluiten en Escape indrukken. Als je nu op de boxen gaat staan zie je een werkkruis => vervolgens rechtermuisknop en dan kiezen voor Properties (4e mogelijkheid). In de pop-up die nu verschijnt scroll je naar beneden totdat je de ListFillRange ziet. Die kun je daar eventueel aanpassen.

Basedude

:thumb:

Je moet de werkbalk van visual basic activeren en daarna op een keuzelijst klikken. klik dan op werkbalk visual basic op ontwerpmodus. Als je nu weer naar keuzelijst (= eigenlijk een combobox) gaat, zie je dat de muispijl wijzigd naar een kruis. Rechtsklikken en kiezen voor eigenschappen. Je kunt nu de comboboxen bewerken. Zie ook het bijgevoegde werkblad.

René

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan