• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vlookup + sum in 1 formula question

• Onderwerp starter Onderwerp starter DPP
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

DPP

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2019
Hallo ,

Zit nu al even te zoeken op een oplossing voor dit probleem mijn kennis van excel is niet super maar google is altid al een goede vriend geweest :p

zoals je in de file kan zien heb ik een lijst met partnrs en ernaast quantity nu zo ik graag een formula willen hebben zodat ik in de sheet Pre-Pick List
een opsomming krijg van hoeveel stuks ik van een bepaald partnr. nodig heb de zoekveld staat ingesteld als BL1KERS.

Had met dit al zitte spelen meer geen oplossing

=SUM(VLOOKUP(A2;BL1KERS;2,7;FALSE))

Alle info indien mogelijk altijd welkom :d

Mvg, DPP

Bijlagen

Het partnr kan in meerdere kolommen staan? Moet het dan opgeteld worden? Hier ben ik wel vanuit gegaan. Het helpt over het algemeen wel als je even een paar verwachte getallen handmatig invult in de "Pre-Pick list", zodat we kunnen controleren of een oplossing werkt.

Geeft deze wel gewenste resultaten?
Code:
[NL] =SOM(ALS.FOUT((BL1KERS!$A$3:$BQ$150=A2)*(BL1KERS!$B$3:$BR$150);0))
[EN] =SUM(IFERROR((BL1KERS!$A$3:$BQ$150=A2)*(BL1KERS!$B$3:$BR$150);0))
Let op: dit zijn matrixfuncties, die moet je afsluiten met Control+Shift+Enter

Ik wordt trouwens duizelig van het lettertype... :shocked:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Op de sheet BL1KERS komt het partnr meerdere keren voor de kolommen A tem D is 1 lijst daar zal het partnr maar 1 keer voorkomen

nu zou ik de in de sheet Pre-Pick List het totaal aantal van elke partnr

vb. Partnr. 982754 heb ik 4 x nodig per lijst (momenteel 10 lijst ingevuld en 4 lijsten die ik momenteel nog niet kan opvragen) zou er in de lijst op Pre-Pick List bij aantal 40 komen te staan

De aantal achter elk partnr is niet altijd hetzelfde omdat niet elk partnr nodig is in elke lijst.

Jammer genoeg nog een 20-25 lijsten nog aan toe te voegen maar heb de lijsten nog niet.

Lettertype zal het probleem niet oplossen en gemakkelijk te veranderen ;) en de zoom % op 100 zetten veranderd ook al veel

Alvast bedankt voor de reactie

Super ! de aantallen zien er op het eerste zicht goed uit

zal mij toch eens verder moeten verdiepen in de werking van formules :d

Formule komt op volgende neer:
- je voert 'm als matrixfunctie in, dat betekent dat de formule niet één uitkomst heeft, maar meerdere: voor elke cel in het bereik (een zogenaamde matrix);
- elke cel in bereik BL1KERS!A3:BQ150 wordt vergeleken met A2. Uitkomst WAAR (1)/ONWAAR (0) bij wel of geen overeenkomst;
- daarna wordt dit vermenigvuldigd met cel ernaast. Uitkomst is een getal (of foutmelding);
- bij een foutmelding maakt de ALS.FOUT er de waarde 0 van;
- de SOM telt alle waarden op.

Laatst bewerkt:
Formule komt op volgende neer:
- je voert 'm als matrixfunctie in, dat betekend dat de formule niet één uitkomst heeft, maar meerdere: voor elke cel in het bereik (een zogenaamde matrix);
- elke cel in bereik BL1KERS!A3:BQ150 wordt vergeleken met A2. Uitkomst WAAR/ONWAAR (of foutmelding);
- daarna wordt vermenigvuldigd met cel ernaast. Uitkomst is een getal (of foutmelding);
- bij een foutmelding maakt de ALS.FOUT er de waarde 0 van;
- de SOM telt alle gevonden waarden op.

Dank u voor de hulp AlexCEL en de uitleg hoe de formule juist werkt eens je weet hoe het werkt ziet het er we logisch uit

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan