• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vlookup, verbreekt link met @mail adres

• Onderwerp starter Onderwerp starter HBot
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HBot

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2006
Hallo,

Ik heb een bestandje waarin de vlookup zoekt op naam en het hierbij behorende @mail adres.
Normaal werkt de link naar mijn mailprogramma als ik hierop klikt.
Met Vlookup kan ik hier geen gebruik meer van maken.
Weet iemand de oplossing
THX
Henny

Misschien kan je de volgende code wel gebruiken. In de plaats van te klikken, moet je dubbelklikken op de cel, dan stuurt de macro automatisch de mail naar het adres zoals het in de cel staat.

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    Dim OutApp As Object
    Dim OutMail As Object
    Dim strbody As String
    Set OutApp = CreateObject("Outlook.Application")
    OutApp.Session.Logon
    Set OutMail = OutApp.CreateItem(0)
    On Error Resume Next
    With OutMail
        .To = InputBox("", "Aan", Target.Value)
        .CC = ""
        .BCC = ""
        .Subject = InputBox("", "Onderwerp")
        .Body = InputBox("", "Bericht")
        .Send
        .ReadReceiptRequested = True
    End With
    On Error GoTo 0
    Set OutMail = Nothing
    Set OutApp = Nothing
    Cancel = True
End Sub
Meer kan ik ook niet verzinnen.
Beste groeten,
Paul.

Paul,

Bedankt.marco zou een optie kunnen zijn.
ik loop nog tegen 2 dingetjes aan;
-We werken met Lotus notes ipv outlook, (als ik de naam verander in "lotusnotes" od iets dergelijks loopt ie vast)?
-hoe kan ik een marco aan een cel linken, normaal maak ik hier een knop(button) voor?

In afwachting
Henny

1 Ik heb geen idee of Lotus notes kan gebruikt worden. Misschien wordt de 'motor' van Outlook wel samen met msOffice op het systeem geïnstalleerd. Testen maar...
2 Open de Visual basic editor, dubbelklik op het juiste tabblad (links) en plak de hele code in het rechtervak.
(zie jpg hierbij)

Bijlagen

• VBA.JPG
    VBA.JPG
    87,9 KB · Weergaven: 83
Hallo !

Als je een hyperlink toevoegt aan de hyperlinks collection van de sheet met het VLookup-resultaat met als adres de waarde van de cel met het resultaat, dan werkt het.

De hyperlink kan je toevoegen in Worksheet_Open().

Zie bijlage.

Grtz,
MDN111.

Bijlagen

Heren,
Bedankt voor het zoeken naar een oplossing,
Het probleem met Lotus krijg ik (nog) niet opgelost.

Ik begrijp de hyperlink niet zo goed.
Mijn Vlookup(Data) staat op een andere sheet. via een geselecteerd gebied. hierdoor werkt het waarschijnlijk niet.

Hierbij een voorbeeldje
in afwachting
henny
Bekijk bijlage vlookup.zip

Hallo !

Je voorbeeld is aangepast zodat het wel werkt.
De code staat in de Module "Thisworkbook".
Zie bijlage.

Grtz,
MDN111.

Bijlagen

@MDN111, de hyperlink van het opgezochte emailadres werkt niet.

Hallo MDN111,

De oplossing klinkt logies en ik snap e'm ook,
Maar....
De volgende melding (zie bijlage)op het scherm als ik e'm aanklikt.

De volgende vraag als dit gaat werken, hoe krijg ik dit in een bestaand ducument.
Mijn kennis van VBA is (nog) beperkt.
Groet
Henny

Bijlagen

Oei Oei Oei !!!!

Dat zie er inderdaad niet goed uit. :mad:

Ik zit hier nu thuis met m'n eigen PC en het werkt dus niet. Als men op de hyperlink klikt dan denkt Excel dat het een bestand is om te openen. Toen ik m'n reactie van deze middag postte, zat ik tijdens m'n middagpauze op een andere PC en daar werkte het wel. Ik kan slechts volgende week verder zoeken, maar ik geef het nog niet op !!!

Grtz,
MDN111.

Laatst bewerkt:
Toch nog even verder gezocht en nu zou het moeten werken.

Blijkbaar "dacht" Excel dat de URL van de hyperlink een bestand was, dus zocht ik een methode om Excel te laten denken dat het een emailadres is. Dat kon ik bekomen door de code

.Hyperlinks.Add anchor:=.Range("B4"), Address:= .Range("B4").Value

te vervangen door

.Hyperlinks.Add anchor:=.Range("B4"), Address:="mailto:" & .Range("B4").Value

@Hbot
Om het te laten werken de volgende code via de VBA-editor in "Thisworkbook" kopiëren:

Private Sub Workbook_Open()
With Worksheets("Result") 'Sheet moet deze naam hebben.
.Hyperlinks.Add anchor:=.Range("B4"), Address:="mailto:" & .Range("B4").Value
End With
End Sub

In bijlage een verbeterd Xls-bestand en een screenshot van de VBA-editor.

Grtz,
MDN111

Bijlagen

• vlookup.xls
    vlookup.xls
    25 KB · Weergaven: 38
  • VLookup.with.Hyperlink.JPG
    VLookup.with.Hyperlink.JPG
    73,4 KB · Weergaven: 78
Hallo MDN111,

Bedankt voor de tijd die je erin steekt..je komt steeds verder.
maar....
Als ik klik wordt het mail programma geopend..goed..
Wie ik ook kies ik krijg steeds het zelfde @adres?..
Ik heb het gekopieerd in mijn bestandje en hier werkt het weer niet.. geen link.
Hopenlijk heb je nog meer surgesties..

Groet
Henny

Hallo MDN111,

Bedankt voor de tijd die je erin steekt..je komt steeds verder.
maar....
Als ik klik wordt het mail programma geopend..goed..
Wie ik ook kies ik krijg steeds het zelfde @adres?..
Ik heb het gekopieerd in mijn bestandje en hier werkt het weer niet.. geen link.
Hopenlijk heb je nog meer surgesties..

Groet
Henny

Ja, nog een fout op mijn rekening. :o

Na onderzoek wordt het duidelijk: In Workbook_Open() maakte ik van de cell B4 een hyperlink. Het is logisch dat de "waarde" van die hyperlink nadien niet meer aangepast wordt, ook niet als men een ander adres kiest. Zo ver had ik het niet getest.

In de nieuwe bijlage heb ik aangepaste code in Worksheet_Change geplaatst. Bij mij werkt het. Het emailprogramma opent en het gekozen emailadres verschijnt.

Grtz,
MDN111.

Bijlagen

Hallo MDN111

Zoals je zegt het voorbeeld werkt perfect.

Als ik overzet naar mijn programmatje en de celdefinitie aanpas werkt het niet.
Ik van alles geprobeerd maar het lukt mij niet om het goed over te zetten.

Ik stuur je hierbij het programmatje mee,
Zou je eens kunnen kijken wat ik fout doe..
Nog een vraagje of je eens wil kijken naar sheet 2, dit kan volgens mij ook simpeler?

TNX
Henny

Bijlagen

Dag Henny !

Het werkte niet omdat er in de macro "$b$7" stond in plaats van "$B$7". Het is verbeterd.

Sheet2 lijkt mij in orde. Ik denk niet dat daar veel kan aan verbeterd worden.
Wat ik wel opgemerkt heb, is dat je in de lijsten met de toegelaten waarden voor de data validation lege cellen hebt opgenomen.
Bijvoorbeeld de range "transport" bevat o.a. de lege cel E26, wat mij op het eerste zicht niet logisch lijkt, tenzij je voor dat gegeven ook vrije invoer toestaat. Maar het toestaan van die vrije invoer zou dan voor gevolg hebben dat je de andere gegevens van die transportfirma met de hand moet invullen in cellen waar nu een formule in staat. Ik denk niet dat dat je bedoeling is. Ik heb in ieder geval de macro aangepast met een error handler want als je een lege transportfirma selecteerde, ging de macro in de fout.

Wat ik ook heb opgemerkt is dat de rechter kaderlijn van de cel met het emailadres verdwijnt als je een andere transportfirma selecteert. Daar moet ik nog even verder op zoeken.

Grtz,
MDN111.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste MDN111,

Bedankt, ik heb de gegevens in het filetje gekopieerd en het werkt perfect, weer iets geleerd,
De lege cellen heb ik bewust toegevoegd, zodat dit uitgebreid kan worden zonder de range aan te passen.
Dat van die kantlijn was nog niet opgevallen, heb ik opgelost door de kantlijn in de cel ernaast te zetten. niet juist maar het werkt.

Nogmaals bedankt en tot het volgende probleem
Groet
henny

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan