• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vlookup (vert.zoeken) regel hanteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

3lmo

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2013
Berichten
26
Hallo experts!

Ik ben redelijk bekend met Excel en ik weet van het bestaan van de Verticaal Zoeken regel (ik gebruik een Nederlandse versie van Office 2003), maar ik krijg hem niet juist toegepast.Bekijk bijlage Helpmij voorbeeld.xls

In bijgesloten voorbeeldexcel staan twee tabbladen. Het eerste tabblad bevat een lijst met artikelen die ik zoal bestel bij de groothandel. In de echte sheet is die lijst véél groter.
In het tweede tabblad is het overzicht van de daadwerkelijk bestelde artikelen, per datum.

De bedoeling is, dat ik in het tweede tabblad ingeef welk artikel ik heb ontvangen (bijv. mosterd, 3x) en dat Excel in tab 1 opzoekt welke stuksprijs daarbij hoort. Tabblad twee rekent dan de stuksprijs, maal 3 automatisch uit.

Kan dit? En zo ja: hoe?

Alvast dank!
Ivo
 
Gebruik onderstaande formule in cel D5 van tabblad 2, dan moet het lukken:

Code:
=VERT.ZOEKEN(B5;'1. artikellijst'!$B$4:$E$18;4;ONWAAR)
 
Gotcha. Thanks. Ik noteerde de formule simpelweg in de verkeerde cel. Ik probeer hem nu uit in de 'grote' sheet.

En als ik wil voorkomen dat in alle cellen die nog komen #N/B staat? Ik las elders dat ik dan ISNB moet gebruiken, maar dat werkt niet echt.
 
Dat kun je als volgt ondervangen:

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(B5;'1. artikellijst'!$B$4:$E$18;4;ONWAAR);"")

Deze formule is beschikbaar sinds Office 2007. Het berekent in dit geval het resultaat van de VERT.ZOEKEN-functie en als dit resultaat een foutmelding is (bijv. #N/B), dan geeft de formule een ander resultaat wat jij bepaalt (in dit geval "").


Edit: code tags toegevoegd
 
Laatst bewerkt:
Dat klinkt logisch, maar ik krijg (in mijn Office 2003) de melding #NAAM? als ik die formule in cel D5 invoer. Enig idee hoe ik dat omzeil? Als ik jouw antwoord hierboven goed lees, bedoel je namelijk volgens mij dat de door jou gegeven formule pas werkt sinds Office 2007.
 
3lmo,
In XL2003 zou deze het moeten doen....

PHP:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(B5;'1. artikellijst'!$B$4:$E$18;4;ONWAAR);"";VERT.ZOEKEN(B5;'1. artikellijst'!$B$4:$E$18;4;ONWAAR))
 
Ik heb hem:

=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B5;'1. artikellijst'!$B$4:$E$18;4;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(B5;'1. artikellijst'!$B$4:$E$18;4;ONWAAR))

Het is een rotformule. Ik kwam er maar niet achter wat er mis ging, maar zo werkt hij. Alle cellen blijven keurig leeg, totdat er een resultaat weer te geven valt.

Dank jullie wel voor de hulp. Met deze info kan ik de sheet uitbouwen tot een prachtig middel om de administratie mee bij te houden.

Groet,
Ivo
 
Dat klinkt logisch, maar ik krijg (in mijn Office 2003) de melding #NAAM? als ik die formule in cel D5 invoer. Enig idee hoe ik dat omzeil? Als ik jouw antwoord hierboven goed lees, bedoel je namelijk volgens mij dat de door jou gegeven formule pas werkt sinds Office 2007.

Sorry, ik had in je openingsbericht al kunnen lezen dat je Office 2003 gebruikt, zie ik nu. Maar het is intussen opgelost, top! Wil je de vraag nog op 'opgelost' zetten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan