VMware Workstation 9 en NAT... wie weet hoe het zit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Knuffie

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2005
Hoi allemaal,

na een lange sessie 'google' kom ik terecht op het Helpmij-forum, waar ik hoop dat iemand mij wijzer kan maken...

Ik draai een Windows7 Ultimate 64-bits laptop; maar daarop een installatie van VMWare Workstation 9.
Daarop wil ik een server laten draaien (test-omgeving); en die wil ik binnen VMWare natuurlijk een eigen netwerkje geven.
Daartoe gebruik ik VMnet8 (NAT) als netwerk-connector; maar - ondanks dat ik ook de handleiding er nogmaals op heb nageslagen - ik krijg het internet op de VMWare server niet aan de praat met NAT.
Als ik het geheel instel op 'bridged' werkt het prima, dus de connecties zijn er wel; maar ik doe vast ergens een denkfout...?

Wie kan mij uitleggen hoe ik de server (WS2008r2) het ip-adres van 192.168.5.2 kan geven; met als gateway adres 192.168.5.1 (de router, en dat is dan toch de NAT-device?)
Wat dat betreft vond ik de 'team' optie in de oudere versies van VMWare handiger....

Alvast bedankt als iemand reageert!

Groetjes Danny

Ok, Windows Server's maken doorgaans gebruik van 2 netwerkkaarten. Stel dat in je VM in met als 1ste kaart dezelfde die je gebruikt voor je Windows 7, de 2de mag op NAT.
Verder moet je in ieder geval 1 vast IP-adres instellen. In de VM mag dat in de 192.168.x.x reeks.

Hoi TheKnight,

bedankt voor je reactie!
Het instellen van een vast IP-adres aan de server-zijde is geen probleem; en dat adres heb ik ook al.
Het probleem zit er volgens mij in dat ik aan de VMnet8 (NAT) zijde de dingen goed in moet stellen zodat ik aan de vm-zijde in de server (waarvan ik maar 1 netwerk-kaart gebruik overigens) de juiste dingen in kan vullen om het vaste ip-adres ook te krijgen en dat ik dan ook een internet-verbinding heb.... daar zit 'em de crux ben ik bang...

Laatst bewerkt door een moderator:
Op de NAT omgeving in VMWare (VMNet8) draait een DHCP server. Wat ik zou doen is tijdelijk even de server op Automatisch ip-adres verkrijgen zetten. Kijk welk ip-adres de server dan krijgt, het subnetmasker en (vooral) ook welke standaardgateway.
Daarna op de server in hetzelfde ip-segment van de DHCP-scope van zojuist een vast ip-adres instellen (bijv. eindigend op .253) met hetzelfde subnetmasker en standaardgateway als bij DHCP was toegekend.
[Afhankelijk of de server ook DNS-server is resp. het ip-adres van de server zelf óf het DNS-server adres instellen dat je via DHCP kreeg, eerder.]

Kijk of het dan beter gaat.

Verder alvast een waarschuwing: Stel dat je je server DHCP server laat zijn, dan op VMNet8 de DHCP server funtionaliteit in VMWare (natuurlijk) uitzetten. :)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi Tijs,

bedankt voor de tip!!!
Hierdoor kon ik het oplossen, en het draait nu net!
Super bedankt voor de hulp! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan