Vmwareplayer en OpenSuse11.2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hal 61

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2008
Net voor de komst van de oude man uit Spanje krijgen wij Linux gebruikers jaar na jaar een upgrade van onze voorkeur distributie. Zelf heb ik net de stap gezet van Opensuse 11.1 naar 11.2 met de KDE 4.3 window manager. Wat het eerste opvalt is de snellere boot en de nettere interface met een diepere integratie van Firefox, die nu de standaard browser wordt. OpenSuSE maakt van oudsher een aparte partitie aan voor de /home directory. Hierdoor wordt upgraden/herinstalleren een lachertje. Alle instellingen, applicatie specifieke data blijven behouden, zodat na een herinstallatie/upgrade je desktop er hetzelfde uitziet en je applikaties werken als voorheen :thumb:
Het stukje waar ik wat problemen mee had was de installatie van Vmplayer, enkel en alleen omdat "GCC" en "make" geen deel uitmaken van de standaard installatie :rolleyes: en vooral het ontbreken van "make" was niet duidelijk.

Vmwareplayer zelf is aan versie 3 :thumb::thumb::thumb: Blijkbaar voelen ze daar de hete adem van redmond in hun nek, dit met de combinatie Windows 7 en Virtual PC om de Windows gebruiker toe te laten hun oude software te gebruiken :D:D:D
Over deze evoluties ben ik meestal niet rouwige, het resultaat voor ons Linux gebruikers is een sterk verbeterde versie van vmplayer en daar wou ik uiteindelijk toch even over hebben :) De "gap" tussen vmplayer en vmworkstation wordt kleiner.
Wat mij opviel was:

- Support tot 4 CPU's, deze zijn effectief zichtbaar in taskmanager en de graph vorm daar volgt in grote mate de echte CPU belasting gemeten door Linux.
- VmWare tools maken deel uit van versie 3 (drivers)
- Grafische interface om de VM settings aan te passen, dus niet meer klooien met een text editor
- Het aanmaken van nieuwe VM's
- 64 bit support
- en tal van integratie oplossingen zoals multiple monitor, printing,...

Al dit lekkers resulteert in een vlot werkende VM, waarbij ik mij nu toch sterk afvraag of het nog de moeite loont om een multiboot omgeving op te zetten/ te onderhouden (games buiten beschouwing gelaten). De tijd is misschien rijp voor mij om Redmond wat te sponsoren en een copy van Windows 7aan te schaffen. Door gebruik te maken van een virtuele omgeving voor windows, ga je omheen wat eigenzinnigheden van M$. Je kan Win7 installeren, je zet er je voorkeur software op en je neemt een backup van je VM. Krijg je op termijn problemen met je Win7 installatie en dringt een herinstallatie zich op, neem je gewoon je "oude" backup terug die niet bevuild is en je bent in geen tijd terug vertrokken. Via deze weg gebruik ik sinds een jaartje de windows software waarvoor er geen alternatief te vinden is binnen de Linux opensource gemeenschap. Het draait vlotter dan Wine en indien gewenst kan je met UNITY de windows applikatie laten draaien op de Linux desktop, alsof het Linux apps zijn. Data uitwisselen tussen host en guest doe je via een shared folder. Zeker het proberen waard :cool:

Laatst bewerkt:
Laat ik beginnen met je te bedanken voor je verhaal - het leest leuk. OpenSUSE is een prima distro imho. Alleen de software repo zou wat aan gewerkt mogen worden naar mijn mening (of ik moet iets ongelooflijk fout doen). Wat dat betreft blijft het nogal achter bij mandriva en debian & derivaten. Voor de rest ziet het er allemaal erg netjes uit.

Als je vmware handig vindt zou ik je zeker willen aanraden om eens virtualbox te proberen. Deze is ook erg gebruiksvriendelijk. Er zijn doorgaans 2 versies van 1) de open source versie en 2) de versie met wat extra toeters en bellen die gesloten zijn.
De gesloten versie biedt de mogelijkheid usb apparaten door te sturen naar je guest os.
En virtualbox heeft experimentele ondersteuning voor hardware acceleratie van grafische kaarten voor guest os'en. Kan je mooi gamen op je guest os met directX.
Met de guest additions kan je idd ook folders delen, maar ook de desktop resizen en -het vreemdste naar mijn mening - seamless draaien.

Dank je, ik probeer een positief verhaal te brengen van mijn ervaringen in de hoop dat er iemand iets aan heeft.

Wat betreft uw opmerking over de repo van Suse, Dit is eigenlijk wat ik er nu zo goed aan vind, maar zoals alles bij Linux je moet je de weg kennen.:rolleyes:
Na de installatie is het eerste werk om via "Yast2" de DVD als installatiebron de laagste prioriteit geven en de online repositorys van Suse op te nemen in de lijst, evenals de packman repository (en deze is belangrijk). Vanaf dat moment doe je alles online en heb je een schat van software ter beschikking. Yast zorgt ervoor dat de dependencies in orde zijn en helpt om deze goed te krijgen. Verder zijn er de "one click" installaties die je via de Suse website opstart (bvb de 3D videodrivers van ATI of Nvidia) en je het leven eenvoudiger maken :love:.

Over Virtual box heb ik al veel goeds gelezen en staat vrij hoog op mijn lijstje om eens uit te proberen, alleen de tijd ontbreekt mij een beetje op dit moment. Het hectische jaar einde, gelukkig vind ik nog wat tijd om hier af en toe eens rond te neuzen:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan