voeding doet raar, wie weet raad?

Status
Niet open voor verdere reacties.

clioke

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2002
heb gisteren een mobo dat ik nog had liggen in een andere kast gestoken (geen nieuwe).

na de 1e test draaide alles (HD, floppy, cd) voor de rest hing er nog niets aan, enkel het ram stak erin.

ff laten opstaan, alles nog steeds ok.

vandaag zette ik hem opnieuw aan en PATS de stoppen sloegen door! (had niets aan de kast gewijzigd!).

daarna ff alles afgekoppeld en enkel het mobo aangesloten, nogmaals geprobeerd en NIKS meer.

m'n voeding draait niet meer.
ligt het probleem nu aan m'n mobo of aan de voeding?

bedankt

Wanneer de stoppen doorsloegen dan heb je een voeding probleem.

Heeft de pc op een vochtige plek gestaan ?

De voeding heeft meestal ook een eigen (glas) zekering aan de binnenkant (even door meten).
Koppel het mobo los en kijk of je de voeding weer aan de praat krijgt. Ik neem aan dat er geen rook of stank uit kwam.

Helaas zijn de glaszekeringen in de meeste voedingen vast gesoldeerd. Veel van die voedingen is toch gooi en smijtwerk.
Zo'n voeding kan zomaar van het ene op het andere moment stuk gaan, heb ik zelf al vaak genoeg meegemaakt.

Als je zeker wilt weten of de voeding stuk is, sluit dan even de draad van "ps.on" kort met een zwarte draad in de stekker die je normaal op het moederbord steekt.
( dus voeding los van het moederbord)
Kijk even op de sticker met de draadkleurcode's op de kast van de voeding.
Als de fan gaat draaien heb je kans dat hij nog goed is en moet je de uitgaande spanningen in de stekker even meten met een multimeter. Welke kleur welke spanning draagt vind je ook weer terug op de sticker.

HAMMAR

neen, geen rook of stank gezien en de kast stond open dus...

dat is nu net het probleem, er staat geen sticker op de voeding met kleurcodes...

heb al eens ge googled, maar niks te vinden.

zonder het mobo eraan doet de voeding ook niets.

hoe kom ik te weten wat die "ps on" draad is?

alvast bedankt

net ff de voeding open geschroefd.

de fan van de voeding is aangesloten met een klein stekkertje (moest deze ooit stuk zijn of te lawaaierig worden??)

de andere kant van dit stekkertje is blijkbaar ooit afgebroken geweest want de 2 draadjes waren met TAPE aan elkaar gekleefd, maar niet zo goed meer blijkbaar en zijn kortgesloten geweest. ---> (ik heb de case gekregen van een GOEDE ziel!)

ik ff snel naar de garage, stekker gesloopt en 2 draadjes netjes aan elkaar gesoldeerd met krimpkous.

resultaat --> nog steeds NIKS.
glaszekering nagekeken.
moest deze eraf solderen dus... het heeft wat weg van een glaszekering maar ipv glas is het precies porselein ofzo iets.

zekering eruit, ff doorgemeten, geeft nog steeds door? dus blijkbaar niet stuk?

wat nu gedaan?? voor de sloop zeker?

verdorie zo lang op zoek geweest naar een (gratis) atx case. uiteindelijk 1tje gevonden.
daarom was ze gratis dus!

ik heb nog een identieke voeding liggen maar die is een AT-type en de stekker past dus niet op m'n atx.

probleem opgelost!

fan terug degelijk aangesloten zekering vervangen (voor alle zekerheid) en daarna de test gedaan met de groene "ps on" draad naar de zwarte te leggen en de voeding begon te draaien!!

terug geplaatst en dan tot de ontdekking gekomen dat de schakelaar om hem aan te zetten stuk was.

alles ok nu. :-)))))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan