Voeding gaat na 5 seconden na opstarten keihard draaien.

Status
Niet open voor verdere reacties.

lalatje11

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2014
Ik zet met het probleem dat als ik mijn pc aanzet dat hij het even 5 seconden stil doet. Na 5 seconden begint de ventilator in de voeding ineens te blazen alsof zijn leven er vanaf hang. Wat ik mij af vraag: is dit gevaarlijk en wat kan ik er aan doen.
Ik heb een HP DC 7900 computer met een HP DPS-240MB-3 A REV voeding. Ik ben ene beetje bang dat er weer iets mis gaat, want bij een andere pc had ik het schakelaartje van de voeding bij het opstarten per ongeluk op 115 staan IPV 230 en dan is het boem en een steekvlam. Dat wil ik niet weer. De pc is echter al een tijdje niet gebruikt. Ik heb hem gekregen van een bedrijf waar hij was afgeschreven, want er stond nog XP op.

De vraag is dus: Waarom draait hij zo hard, wat kan ik er aan doen en is het gevaarlijk?

Alvast bedankt.

lastig te zeggen,

is de voeding erg stoffig? heb je recent hardware veranderd?
of het gevaarlijk is, is lastig te oordelen; voor jouw niet gevaarlijk, voor de pc allicht wel.

ik zag de het een speciale voeding is, en dus niet met elke voeding te wisselen. of het zin heeft een speciale te kopen hangt er een beetje vanaf.

wat zit er in de pc? procesor? hoeveelheid ram?

Er zit een Core2Duo met vPro technologie in een HDD met 160GB. Ram geheugen is nog niet geïnstalleerd. Ik ga er 2GB DDR2 in zetten. (maandag). Ik wilde alleen even weten of alles draaide omdat het anders niet nodig was om Ram te regelen. Ik heb hem al meer laten draaien, maar toen klonk hij goed. Hij is denk ik al een +- een jaar niet gebruikt, dus hij zou best stoffig kunnen zijn. Ik dacht dat de onderdelen wel gewoon draaien zonder RAM maar hij start niet op, maar misschien heb ik dat fout? De hardware weet ik niet, want ik heb hem dus nog niet gebruikt. En ja... Als het voor de pc gevaarlijk is, wat kunnen dan de gevolgen zijn. De voeding heeft inderdaad een vreemde vorm, want het is gewoon een balk omdat onder de voeding ook de HDD nog moet.

Weet je zeker dat het de ventilator van je voeding is en niet de ventilator van je koeling ?

Heb nog eens gekeken en het kwam uit de CPU Koeler, maar volgens mij is dat ook de hoofdkoeler. Het is natuurlijk normaal dat hij de eerste 2 seconden even hard blaast. Misschien dat het later minder word maar ik ben bang van niet. Het is alsof hij eerst niets doet en na 15 á 20 seconden ineens aanslaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan