Voeding is stuk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nation

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2009
Hallo iedereen,

Afgelopen vrijdagavond was ik niks bijzonders aan het doen toen opeens mijn computer uitviel, ik nam aan dat ie overhit was dus ik liet de pc uit. Half uurtje later startte ik hem weer op maar het beeldscherm bleef zwart en de computer maakte ook niet de kleine irritante geluidjes die die normaal maakt.

Als eerst nam ik aan dat het de monitor was die raar deed, ik sloot hem toen aan op een laptop en hij bleek het dus wel te doen. Daarna opende ik de kast even en deed ik de computer weer aan, nu merkte ik dat de videokaart na verloop van tijd niet meer warm werd en dat zijn ventilator draaide niet meer. Hierdoor nam ik aan dat het aan de videokaart lag (hij is ook nog maar 3 maanden oud). Ik vroeg dus een RMA aan bij Azerty en stuurde de videokaart de volgende dag nog op.

Nu kreeg ik dus een mailtje van Azerty vandaag dat de videokaart het nog gewoon doet en dat ik dus lekker verzend- en testkosten kan betalen. Ik heb gehoord dat dit mogelijk aan de voeding zou kunnen liggen maar ik heb geen idee hoe ik erachter zou kunnen komen of dit ook daadwerkelijk het geval is, wat ik liever wel wil voordat ik weer iets voor niks terugstuur.

Weet een van jullie het misschien?

In ieder geval nog wat info hier;

GPU; HD4870 520MB
Voeding; Antec NeoHE 550PEC

Vraag het gerust als je andere informatie nodig hebt.

Maak een helft van de kast open zodat je alles van binnen ziet. Sluit hem aan de electriciteit, doe hem aan en kijk wat de voeding doet.Draait ie, of draait ie niet?

Heeft u niet de mogelijkheid om de videokaart in een andere pc te testen dan kun je uitsluiten dat dit het probleem is. (meestal heeft azerty dit wel goed getest.) Maar het kan aan de voeding liggen dat de atx 6pin kapot is.

Groetjes,

Meer40

tsja,

als ik het zo hoor denk ik dat het echt in de voeding zit en niet in de videokaart of andere componenten. het kan natuurlijk dat er een kabeltje stuk is, maar in dat geval zou de voeding zelf wel moeten draaien. stel dat de voeding echt helemaal niets doet,
moet je even kijken of hij niet helemaal vol stof zit, dit kan nog wel eens de reden zijn dat hij er spontaan mee stopt. als hij verder schoon is, alle kabels zijn in orde, dan moet het in het binnenwerk van de voeding liggen en dan is misschien het verstandigste om een nieuwe te halen.

Je kunt ook proberen als je toevallig een andere voeding hebt deze aan te sluiten op uw pc en kijken of deze het dan wel doet. Je hoeft deze voeding natuurlijk niet in te bouwen je kunt hem erbuiten laten staan.

Groetjes,

Meer40

Over het algemeen neem ik aan dat de videokaart het wel goed doet, Azerty gaf ook aan wat voor temperatuur die aanhield en dat kwam overeen met wanneer ik hem hier draai.

Ik zal als eerste de voeding uitproberen ik moet alleen nog even wachten tot de videokaart weer terug komt voordat ik dit kan doen.

Maar aan de andere kant, als ie niet draait dan weet je dat ie wel stuk is toch?

Het kan de voeding zijn.
Het kan ook het moederbord zijn.

Het kan ook nog zijn dat je iets in de bios gek hebt ingesteld. Denk het eigenlijk niet.

Ook al draait de fan van de voeding niet wil niet zeggen dat de voeding kapot is een fan van een voeding kan toch afzonderlijk van de voeding kapot gaan.

Groetjes,

Meer40

inderdaad. Al zullen niet veel mensen de fan van hun voeding gaan vervangen.

TS: wat voor videokaart gebruik je nu? Onboard?

Ik heb geen onboard videokaart.

Maar dus, wat moet ik doen om er zeker van te zijn dat het aan de voeding ligt? Mijn broertje stelde voor om mijn voeding op zijn pc uit te proberen maar zei toen opeens meteen dat die van hem waarschijnlijk de voeding niet aan zou kunnen, zijn systeem is ook een stukje ouder, kan dit kloppen en zou er iets mis kunnen gaan met die van hem als ik het toch zou uitproberen?

Maar dan weet je nu niet of je computer het doet?
Waarschijnlijk is er dus iets kapot.

Wat hoor je als je nu je computer aan doet?

Niks, normaal maakt ie dus een paar irritante geluidjes als de eerste zwarte schermen opduiken maar die hoor ik nu niet.

Niks, normaal maakt ie dus een paar irritante geluidjes als de eerste zwarte schermen opduiken maar die hoor ik nu niet.

Hoe begon het, normaal, gewoon op een warme zomerdag:p, of heb je eerst iets gedaan(bijv.ander geheugen)?

Dan had ik je zo kunnen vertellen dat het niet logisch is dat het je videokaart is.

Ik zou ook neigen naar de voeding. De voeding van je broer zou je prima kunnen proberen, probeer er alleen niet mee te gamen. (dus alleen maar even kijken of de pc dan wel op wil starten / dat je piepjes en dergelijke weer hoort als de computer aangaat)

Fan van de voeding werkt dus gewoon nog.

Ik neem aan dat het enige wat ik nu nog kan doen is dus de voeding van mijn broertje in mijn pc te proberen (zodra mijn gpu terugkomt natuurlijk) of mijn voeding in zijn pc.
Alleen die voeding eruit halen en in een andere computer monteren lijkt me erg lastig, er zitten erg veel draden aan vast enzo en ik weet niet wat allemaal in wat moet.

Hoe begon het, normaal, gewoon op een warme zomerdag:p, of heb je eerst iets gedaan(bijv.ander geheugen)?

Die geluidjes bedoel je? Die zijn er altijd al geweest, gewoon als de eerste zwarte schermen met witte letters erin opduiken maakt de pc een piepje en wat andere geluiden, niks bijzonders maar ook nu maakt ie die niet meer.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan