voeding kapot of erger?

Status
Niet open voor verdere reacties.

andyr74

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
Gisteren heb ik rond 20h voor het laatst mijn PC gebruikt. Ik heb deze laten aanstaan omdat ik nog iets wilde doen. Maar rond 21h30 stond die uit. Ik had hem niet uit gezet of in slaapstand gezet. En een (algemene) stroom uitval was er ook niet geweest.

Dus wilde ik mijn PC opnieuw opstarter maar niks reageerde nog. De PC starte niet op. Stekkers uit en in, voeding uit en aan,... niks hielp.

In eerste instantie dacht ik dat het de voeding zou zijn.
Maar achteraan op de PC zie ik nog het klein oranje lichtje van het netwerk branden. Op mijn klavier (zo'n multimedia klavier met ook office knoppen en zo) brand wel nog het "office" lichtje. Dit kan ik nog aan en uit zetten met de "office" toets. Ook de aan-uit schakelaar achteraan op de voeding licht nog op.

Wat voor probleem zou ik kunnen hebben?
De voeding die kapot is? Maar bepaalde onderdelen krijgen nog stroom.
Of toch iets ergers?

Ik zou beginnen met alle stekkertjes buiten aan en binnen in de PC aan te drukken.
Als ie dan nog niet werkt zit er niets anders op dan onderdeel voor onderdeel te testen, te beginnen met een andere (leen)?voeding. Als dat dan ook niet werkt, zou het wel eens het moederbord kunnen zijn.

Alle stekkertjes aan de buitenkant heb ik al geprobeerd. Niks hielp.

De stekkertjes aan de binnenkant heb ik nog niet geprobeerd. Gisteravond kreeg ik niet onmiddelijk de pc kast open. Dat zou dan vanavond eens moeten gebeuren.

Kan het zijn dat de voeding voldoende stroom levert voor bvb klavier (lichte "office" brand nog) en netwerklichtje op moederbord maar niet genoeg om de pc te starten? Het lichtje op de voedingschakelaar achteraan werkt immers ook nog.

Het is inderdaad heel goed mogelijk dat er voldoende stroom op staat om een paar indicatie-lampjes te laten branden, maar dat is een heel andere orde van stroom grootte die nodig is om een hele PC te laten werken.

Woensdag heb ik de pc zelf eens open gedaan en de stekkertjes nagezien. Allemaal zaten ze nog goed vast.
Gisteren heb ik dan maar de pc binnengebracht bij een reparatiezaak. En ondertussen heb ik al bericht gekregen dat het wel degelijk de voeding was die kapot was.

Maar dan nog de vraag: wat is hiervan de oorzaak? Gewoon puur pech hebben?

Daarnaast heb ik 2 weken geleden een kapot scherm (19 inch flatscreen van Benq) gehad. Scherm werd zwart en enkel bij het aanzetten kwam heel lichtjes even de merknaam erop. Pech dacht ik, kan gebeuren dat een scherm het beheeft.
Ondertussen gebruik ik een 22'' breedbeeld scherm (met TV functie en zo).

Kunnen beiden iets met elkaar te maken hebben? In ieder geval heeft het scherm zijn eigen voeding (zowel oude als nieuwe).
Misschien door het gebruik van een andere resolutie op het nieuwe scherm? Vertikaal gebruikte ik evenveel pixels maar horizontaal natuurlijk meer omdat het een 16/9 scherm is.

Voedingen gaan inderdaad soms kapot. Wat ook kan gebeuren is dat een kapotte voeding van alles en nog wat kapot maakt in de PC, daar de stroom die die levert niet meer stabiel is en af en toe pieken kan geven. Daardoor kunnen onderdelen in de PC kapot gaan.
Dat een beeldscherm kapot zou gaan daarvan heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Wel een moederbord dat daarvan kapot ging.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan