Voeding kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben alleen bang dat dat duurder is dan nieuwe kopen... Zou ik op bij een voeding niet zelf kapotte condensatoren kunnen vervangen? Of heb je daar speciale apparatuur voor nodig?

Hallo

"Zou ik op bij een voeding niet zelf kapotte condensatoren kunnen vervangen?"

Indien het u enkel om defekte condensatoren gaat ...

Ja , zo moeilijk is het niet .... enkel geen 2 linkerhanden bezitten , multimeter en soldeerbout 30W en logisch ... soldeerervaring.

Hou er wel rekening mee , dat er zeeeeer dodelike spanningen aanwezig zijn in een geschakelde voeding.

"Of heb je daar speciale apparatuur voor nodig? "

Heb zelf indertijd ooit een esr meter gebouwd , met restcomponeneten , kostprijs niks :o

Defekte condensatoren haal je er zo uit.

Schema met uitleg hoe zelf te maken :

http://ludens.cl/Electron/esr/esr.html

Er zijn andere schema's genoeg te vinden ,maar deze werkt prima , en is met standaard verkrijgbare onderdelen eenvoudig zelf te maken.

Enige iets moeilijker onderdeel is het transfootje.

Dit is frequent te vinden in defekte t.v.'s .

Peter

Ik begrijp dat dit is om weerstand te meten. Kan dit ook met een multimeter die van 0-10KOhm gaat? Laagste stap is geloof ik 0-20Ohm. Volgens de tekst zouden kapotten eruit springen door hun hoge weerstand?

Hallo

Met een multimeter kun je geen inwendige weerstand controleren van een condensator.

Hooguit , bij de iets duurdere modellen de capaciteit.

Je dient deze dan op de hoop toe nog uit de schakeling halen.

Dit "domme" ogende schakelingetje , is goud waard , zou er zeker niet/nooit meer zonder kunnen.

De defekte condensatoren vallen snel op door hun te veel te hoge weerstand.

Deze kunnen gerust in de schakeling blijven om te controleren.

Een voeding die nu b.v.b. nog korrekt blijkt te werken , kan al enkele defekte exemplaren bezitten.

Heb persoonlijk al diverse malen NIEUWE gehad , die defekt waren.

Peter

Ik heb nu een nieuwe multimeter (oude was op nog onbekende wijze gesneuveld) en deze heeft een minimum van 0Ohm. Zou ik het daarmee kunnen proberen?

Hallo

Ondanks het feit dat je geen merk/typenr vermeld , kan ik u nu reeds met 99.99 % zekerheid zeggen , dat dit toestel deze mogelijkheid niet bied.

Zelfs een duurder meettoestel , die wel een capaciteitsmeting bezit , kan geen esr meten , dewelke cruciaal is voor de korrekte werking van een hedendaagse geschakelde voeding.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan