voeding kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ikbenmara

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 jun 2012
Berichten
3
Beste helpmij-ers,

Ik heb een vraag, hopelijk kunnen jullie me helpen :)
Ik heb een nieuwe grafische kaart in de computer geïnstalleerd, een EVGA Geforce GTX 670. Dat ging op zich best aardig, alleen had deze grafische kaart 2 x 6pins PCI express-kabel nodig om 'm aan te sluiten op de voeding, en uiteraard zat er maar één in mijn computer (mijn vorige grafische kaart was niet bepaald fantastisch :p). In winkels kon ik er zo snel geen vinden, dus ik heb door mijn kabelcollectie gezocht en daar vond ik een 8-pins PCI express-kabel. Ik heb de buitenste twee pins daarvanaf gezaagd omdat die toch leeg waren, en het paste daarna prima in de voeding.

Sinds de grafische kaart erin zit, start mijn computer echter niet meer goed op. Als ik de aanknop indruk doet 'ie helemaal niks. Er is ook geen geluid te horen. Ik moet de stekker er een paar keer in of uit doen. Dan start de computer op, opent het BIOS-scherm, en kan ik gewoon doen wat ik normaal doen. Als de computer eenmaal aan staat vertoont hij geen enkel probleem, vandaar dat ik denk dat het met de voeding te maken heeft. De voeding zelf zou in principe afdoende moeten zijn, het is nl. een 700W en het minimum voor deze kaart is 500W en hij is pas een maand of drie oud(type: OCZ Technology ModXStream Pro 700WATT 80PLUS - is wel door de computerwinkel geselecteerd).

Mijn vraag is, kan het zijn dat de voeding toch kapot is, of ligt dit toch aan het gebruiken van 1 x 6 pins en 1 x een afgezaagd 8 pins? Even simpel gezegd, de PCI-e pins hebben vierkante ingangen en huisjes-ingangen en de 6-pinsconfiguratie met vierkantjes en huisjes is niet identiek aan de 8-pinsconfiguratie (middenonder zit een vierkantje waar een huisje moet zitten). Omdat het paste dacht ik niet dat het wat uitmaakte, maar ik heb toch twijfels. Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
klinkt als kortsluiting problemen je had ook een simpel 8 pin pci-e naar 6pin convertertje kunnen kopen die kosten hoogstens 5 euro
de voeding moet dit met gemak aan kunnen en is ook een A-merk voeding dus wat dat betreft zouden er geen problemen moeten zijn


tenzij je nu de 8 pins voeding die eigenlijk bedoeld is voor de cpu aan het gebruiken bent?

de 8pins zou echter wil identiek moeten zijn als 2 x 4 pci-e dus dit
net zoals 6 pins 1 x 4 en 1 x 2 is als dit niet zo is dan heb je de CPU voedings kabel gebruikt en dat werkt nooit
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je advies - ik weet niet zeker wat je bedoelt met een CPU-voedingskabel, of eigenlijk hoe ik die kan onderscheiden van de kabel die ik zou moeten gebruiken.

Ik wil het graag testen door een nieuwe kabel te gebruiken, maar ik kom er niet helemaal uit. Weet iemand waar je 6 pins PCI-e-kabels online kan kopen?
 
dit is een 8 pins cpu kabel bedoeld voor de cpu en niet voor de gpu deze komen voor in 2 x 4 of 1 x 8 pins
p3.jpg


en dit is een 6 + 2 pins pci-e kabel voor de videokaart (deze komen niet in 4 pins voor alleen in 6 of 8
pcie-connectors.jpg
 

Bijlagen

  • p3.jpg
    p3.jpg
    14,7 KB · Weergaven: 13
  • pcie-connectors.jpg
    pcie-connectors.jpg
    53 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Dank je wel voor al je hulp! :D

Ik heb zo'n bovenste gebruikt terwijl het duidelijk de onderste had moeten zijn. Maar hoe kom ik nu aan een tweede kabel van de onderste soort? Ik kan namelijk de CPU-kabel niet meer converten omdat ik er iets afgezaagd heb. Zo te lezen is het een wonder dat het ding af en toe nog aan gaat :p

EDIT: Is dit bijvoorbeeld een goede optie? http://www.salland.eu/product/76314...5-cm-2-x-4-pin-8-pin-pci-e-rc-gc-2x4-8pc.html
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan