Voeding kapot?

• Onderwerp starter Onderwerp starter AKB
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

AKB

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2012
Hallo allemaal,

Ik heb mijn vraag even in dit deel van het forum geplaatst, maar ik weet nog niet zeker of het de voeding is.

Sinds afgelopen week wil mijn pc steeds niet normaal opstarten. Hij had het al weleens eerder dat hij halverwege een keer spontaan uitging, maar als ik hem dan weer aanzette ging alles prima en viel hij niet spontaan uit.

Sinds deze week wil hij alleen bijna niet meer normaal opstarten. Hij valt vaak halverwege het opstarten uit, ik start hem dan opnieuw op en kies bijv. voor opstartherstel. ook hier valt hij vaak weer bij uit en na een keer of 5-6 proberen heb ik kans dat ik er een keer doorheen kom en hij gewoon aan gaat. Hij is dan evt. wel wat traag voordat ik hem eindelijk kan gaan gebruiken, maar daarna eigenlijk niet trager meer dan anders.
Nu speelde dit al een paar dagen, maar ik heb het superdruk en gebruik de pc voor werk dus accepteerde het maar even tijdelijk, maar nu valt hij ook regelmatig gewoon uit als ik hem gebruik.
Ik hoor helemaal niets van tevoren, opeens gaat hij gewoon plop uit. Geen piepje, niets.

Ook systeemherstel maakt niet uit. Misschien heel even, maar de dag erop weer hetzelfde probleem. Verder al de harde schijf door de pc laten testen, maar kwam ook niets uit.

Ik weet niet of het ermee te maken kan hebben, maar ik had de dag ervoor een nieuwe laserprinter geïnstalleerd en die aangesloten met een nieuwe usb2kabel. Na systeemherstel was deze installatie natuurlijk ongedaan gemaakt en heb ik de printer afgekoppeld, maar dit loste het probleem niet op.

De processor heb ik al schoongemaakt, zat al weinig stof op. Verder heb ik in de bios de temperatuur gecontroleerd en die is gewoon netjes tussen de 40 en 45 graden.

het gaat om een imedia 6028 aio pc met Windows Vista Premium van ongeveer 3 jaar oud. Evt andere gegevens kan ik ook ng geven, maar weet niet welke nodig zijn.

Kan het zijn dat de voeding kapot aan het gaan is? Of moet ik het meer richting HDD of softwarematig zoeken?

Alvast bedankt!

Stomme vraag

Het lijkt dat je een aantal basiszaken al onderzocht hebt.
Heb je al gekeken naar virusinfecties (malwarebytes) ?

Dat kan van alles zijn : voeding ; defect moederbord ; geheugen kapot ; slechte kabels/verbinding met je hdd
Hdd is waarschijnlijk wel goed en softwarematig zal het niet zijn.
Heb je foutmeldingen of een blauw scherm gezien ?

Nee, eigenlijk nog niet, al lijkt mij dat niet heel erg waarschijnlijk. Weinig tot geen gevaarlijke sites bezocht, geen rare mailtjes geopend en standaard al een avg-virusscanner erop.
Kan morgen weleens wat scans doen, al bestaat de kans dat hij al uitgaat voor de test klaar is. En ik heb geen tijd om erbij te blijven.
Maar hoe groot is de kans dat het de voeding is? Als ik een andere wil proberen moet ik een nieuwe kopen en zou jammer zijn als dat voor niets is.
Aan de andere kant is het ook zonde om een nieuwe pc te moeten kopen als je het met een voeding van 35-40 euro op kan lossen. Ik kan hem nu namelijk echt niet missen omdat ik voor ons bedrijf gegevens ermee moet verzenden en formulieren en etiketten moet printen.

Dat kan van alles zijn : voeding ; defect moederbord ; geheugen kapot ; slechte kabels/verbinding met je hdd
Hdd is waarschijnlijk wel goed en softwarematig zal het niet zijn.
Heb je foutmeldingen of een blauw scherm gezien ?
Nee, geen foutmeldingen of blauw scherm. Laatste heb ik eigenlijk nog nooit op deze pc gezien.
Hij geeft ook geen piepjes oid voordat hij uitvalt. Hij geeft bij het opstarten daarna ook aan dat de pc niet goed is afgesloten en of ik in veilige modus enz op wil starten. Lijkt niet uit te maken of ik gewoon opstart, met opstartherstel, of in veilige modus. Hij kan gewoon zomaar uitvallen.. Al is de kans tijdens opstarten wel veel groter dan wanneer ik ermee bezig ben. Dan kan hij het ook ruim en half uur goed doen zonder uit te vallen.

als je er "gewoon" mee bezig bent is er dan een moment/handeling waarna de pc uitvalt of gebeurt het ook als je niets doet .

als je er "gewoon" mee bezig bent is er dan een moment/handeling waarna de pc uitvalt of gebeurt het ook als je niets doet .
Maakt helemaal niets uit wat ik doe, gebeurt gewoon spontaan. Ook geen extreem geheugen- of cpu-gebruik op dat moment. En bij opstarten gebeurt het dus helemaal vaak.

Inmiddels erachter gekomen dat de virusscanner al een tijdje uit bleek te staan. Inmiddels een nieuwe AVG geïnstalleerd en tot 93% had hij al 2 trojans en nog een ander virus ontdekt. Daarna even weggeweest en bleek de pc weer uitgevallen te zijn.
Probleem is alleen dat ik hem nu helemaal niet meer opgestart krijg. Inmiddels al 14 keer geprobeerd, waarvan +- de helft gewoon opstarten en de helft met opstartherstel, maar over het algemeen valt hij tussen de 5-15 sec uit, waarbij hij één keer met opstartherstel nog tot het begin van het scannen daarvan ben gekomen. Ook nog 2 keer een tijd de stroom eraf gehad, dan lijkt hij iets verder te komen, maar valt alsnog uit. Hij valt meestal of tijdens het opstarten uit, of als hij wel opgestart is vaak pas na een heel tijdje.

Iemand die nog een oplossing weet? Ik weet het ff niet meer....

kaspersky rescue disc 10

Als je scanner al een tijdje uitstaat dan kan het evt virus op veel plekken zijn. Lijkt mij dat wij moeten proberen om dit zo mogelijk te tackelen.
Er bestaat de gratis Kaspersky Rescue Disc 10 (http://support.kaspersky.com/viruses/rescuedisk) die je gratis kan downloaden. Je moet hem dan op een schijfje branden (bootable)......in de bios de dvd-drive als eerst boot plaatsen.

Als je dan de comp opnieuw opstart gaat hij eerst updaten en daarna checkt hij je systeem voor virus problemen. Dit dus voordat de windows opgestart wordt. Als hij nu weer uitvalt dan lijkt het niet in een windows progje te zitten. Dan kunnen wij dat in ieder geval uitsluiten.

Aansluitend kun je malwarebytes downloaden (gratis evaluatie versie) waarna ook die kan scannen op problemen.

Mocht dit alles niet kunnen dan kun je een hijackthis logfile maken en opsturen. Lees hier meer over op het volgende forum: hijackthis.nl

Een volgende stap kan zijn om te kijken of het bios niet geüpdate moet worden. Dit is wel een linke optie. Als hij tijdens het flashen uitvalt is je moederbord waarschijnlijk naar zijn grootje.

Ik hoor graag hoe de vorderingen zijn.
Groet Rob

Laatst bewerkt:
Als het ding helemaal niet meer opstart kan dat niet aan een virus liggen

Opstarten of niet

Ik begrijp dat hij van tijd tot tijd wel opstart. Maar inderdaad, als hij helemaal niet meer opstart of uitvalt voordat windows start, dan zou ik geneigd zijn te denken aan een hardware probleem.
In dat geval uiteraard ook weer legio mogelijkheden. Gemakkelijk en zonder risico is het om de cmos-batterij te verwijderen en weer terug te plaatsen, de geheugenbanken testen (als je meer dan 1 bank hebt dan kun je ze er een voor een uithalen en kijken of hij het dan blijft doen).
Niet onbelangrijk kan het zijn om te controleren of de koeling van de cpu goed werkt en of er bijvoorbeeld genoeg pasta zit tussen de koeling en de cpu (heb je hem los gemaakt --> schoongemaakt --> in elkaar gezet bijvoorbeeld ?)Cpu's kunnen de computer uitzetten als ze te warm worden. Wellicht dat de koeling van tijd tot tijd uitvalt (als hij het doet is de temp goed, als hij uitvalt niet maar dan kun je ook niet meer meten).
Check of er een nieuwe BIOS versie is.

Tot slot nog een opmerking als je twijfelt over je voeding. Heb je veel nieuwe hardware in de PC toegevoegd waardoor mogelijk het vermogen van de voeding niet meer toereikend is?
De voeding kun je er natuurlijk gewoon uithalen en je kunt ermee naar een computerwinkel. Die hebben zeker een power supply tester waarmee zij binnen enkele minuten kunnen zeggen of de voeding goed is of niet.

Suc6

Dank je wel voor je antwoord. Hij valt uit op het moment dat windows op gaat starten, had misschien handig geweest als ik het eerder had gemeld, maar ik kan wel gewoon in de BIOS komen en dan valt hij niet meteen uit. Vandaar dat ik zelf misschien toch aan virussen twijfelde. Ik zal straks nog wel even de test met de geheugenbanken doen. Ik dacht dat er 2 inzaten en anders heb ik dacht ik nog wel wat kleine geheugenbankjes liggen.
Koeling lijkt mij niet omdat hij gewoon op 40 graden staat als ik in de bios kijk. En verder heb ik nooit extra hardware aan deze pc toegevoegd, behalve dan pas een nieuwe printer, maar die zit via een bestaande usbpoort die nog over was.

aan laten staan in bios

Goed. Ik begrijp dat windows toch al een rol speelt als de opstartproblemen gaan spelen. Is het een idee om de bios te openen en open te laten staan en te kijken of ie uitvalt? Zo niet, dan absoluut de kaspersky optie volgen. Die opent geen windows maar werkt op een linux. groet, Rob

Is het mogelijk om de bios open te laten staan tijdens het opstarten dan?
Wat ik verder nog gedaan heb:
Geheugenkaartjes getest, opeens startte hij wel op op één kaartje, maar de keer daarna ook weer niet. Hersteldvd's geprobeerd, maar ook daar viel hij halverwege het opstarten uit.
En op advies van een vriend de dvd-rom uitgeschakeld door de stekker eruit te halen. Hierna startte hij ook opeens wel op, maar ik heb hem daarna nog even niet meer uit gezet, dus ik weet niet of dat blijvend gaat werken. Hij staat nu iig al een uur aan zonder uit te vallen.

Virussen zaten achteraf tussen de bestanden die nog uit een vorige pc kwamen. Verder niets meer gevonden en ze netjes verwijderd.

Laatst bewerkt:
Oh ja, en morgen ben ik van plan om even met de pc naar de Mycom te gaan, heb niet genoeg tijd om het zelf verder uit te gaan vogelen, dus kijken of zij er wat mee kunnen.

OK. Laat je mij weten wat uiteindelijk de oplossing was ?
groet,
Rob

Excuses voor mijn erg late reactie, maar had het erg druk (reden waarom ik pc ook niet kon missen)
Was 's middags naar de Mycom geweest en die concludeerden dat mijn hdd en geheugen prima waren dus dat het of aan een instabiele windows, of aan het moederbord moest liggen. voeding leek hem niet logisch omdat hij in de Bios niet uitviel.
Thuis op hun aanraden geprobeerd om opnieuw windows te installeren maar daarbij viel hij ook gewoon weer na een x-aantal seconden opstarten uit. Heb het 2 keer geprobeerd en toen toch maar besloten dat het tijd werd voor een nieuwe pc.

Een paar dagen geleden heeft m'n broer ernaar gekeken en die kwam erachter dat er iets op het moederbord was doorgebrand, wat hij heeft gesoldeerd. En nu doet de pc het voor zover hij weer gebruikt is prima. Heb alleen al een andere, dus deze gaat maar naar één van m'n broers die nog een hele oude had.
Probleem is dus opgelost, en topic kan dicht. Iedereen bedankt voor het meedenken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan