Voeding kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjanh666

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2006
Hallo allemaal,

Gister ben ik terug van vakantie gekomen en ineens wil mijn pc niet meer opstarten. Als ik op de start knop druk gaat alles 2- 4 seconden draaien en stopt er dan mee. Soms komt hierbij een irritante hoge piep uit het moederboord. Nou is mijn vraag ligt dit nu aan mijn voeding of aan mijn moederboord of kan het nog een andere oorzaak hebben??

Mijn specs:

Asus Sabertooth X58 moederboord
Zalman zm-600-hp voeding
nvidia 8800GTX videokaart
intel core i7-950
kingston 3x2gb geheugen
ocz vertex 2 120gb ssd
2x WD 500 GB in raid aangesloten

Wordt er een code weergeven op het moederbord? Kijk even in de handleiding van je moederbord wat zo een piep betekent. Vaak wijst dit op kapotte hardware.

Laatst bewerkt:
Valt de PC uit of blijft je beeld zwart? Is het 1 piep of meerdere? Bijv 2 korte piepjes en 1 lange piep of juist 1 lange piep?

Hallo

" terug van vakantie gekomen en ineens wil mijn pc niet meer opstarten."

Indien deze p.c. gedurende deze periode volledig spanningsloos was , kan een defekte (versleten) voeding de oorzaak zijn.

De meest voorkomende oorzaak , zijn dan een of meerdere defekte condensatoren in de voeding. (uitgangsspanningen te kort)

Indien de p.c. enkele uren terug onder spanning staat , (zelfs met de p.c. uitgeschakeld) , kan het zijn dat de voeding terug "werkt"....

Mocht dit uiteindelijk ook zo bij u zijn , dient uiteraard de hoofdoorzaak aangepakt te worden (condensatoren).

Voor de meeste gebruikers betekend dit echter ---> een nieuwe voeding aanschaffen.

Peter

Laatst bewerkt:
De PC valt echt uit. De voeding ventilator stopt ook alleen blijft er een groen lampje op het moederbord branden. En over die piep kan ik niet veel wijzer worden het is gewoon een irritante piep welke ook wordt uitgeschakeld in de handleiding kan ik hier niks over terugvinden. De piep hoor ik niet vaak meer hij wordt nu al zo snel uitgeschakeld dat je alleen de fans 1 sec ziet draaien. Om het daarna nog een keer te proberen moet ik de stekker uit het stopcontact trekken en dan pas kan ik hem opnieuw aanzetten het lijkt of de voeding kapot is idd.

Dat probleem ken ik. Wat je nog kunt proberen is om de stekker uit je voeding te halen voor 10 minuten om hem te ontladen, dit komt vaker voor als je PC op vloerbedekking staat. Als dit niet helpt is je voeding stuk.

Laatst bewerkt:
Heb de voeding even losgehaald en alles opnieuw aangesloten. Dit is wat er gebeurd denk dat ik maar eens voor een nieuwe voeding ga kijken vanmiddag.
[video=youtube;4GBW7CPGMQU]http://www.youtube.com/watch?v=4GBW7CPGMQU&feature=youtu.be[/video]

De voeding denk ik inderdaad, heb je geen andere liggen voordat je een nieuwe koopt? Of vraag of je hem kan ruilen.. bespaart weer geld.

op veel voedingen zit 5 jaar garantie dus misschien zit er nog garantie op je voeding en kun je gratis je voeding laten repareren of een nieuwe krijgen.

Heb het even opgezocht maar deze voedig is nu precies 5 jaar oud maar op de bon staat dat er 24 maanden garantie op zit dus ik denk niet dat ze hem onder garantie nog zullen vervangen.

Dat lijkt me inderdaad ook niet. Probeer een nieuwe aan te schaffen, in een winkel waar je hem kan ruilen (stel dat het je voeding niet is). Succes!

Hallo

Indien mijn geheugen mij niet bedriegt , geeft deze fabrikant 3 (drie) jaar garantie.

Dus ... even controleren.

Was deze p.c./voeding langdurig volledig spanningsloos ???? ---> voor de volledigheid van dit verhaal ???

Peter

Toen ik op vakantie ging is de stekker uit het stopcontact getrokken, alleen omdat mijn ouders wilden printen bij mij is deze er na 5 dagen weer ingegaan en ingebleven totdat ik weer thuis was. Bij het printen is de computer al niet meer aangegaan.

Hallo

Tof dat je "mijn vermoeden" toch bevestigd ....

"Toen ik op vakantie ging is de stekker uit het stopcontact getrokken" ---> was dus inderdaad "langdurig" volledig spanningsloos.

Dit is jammerlijk genoeg nog steeds een veel voorkomend "defekt" , zowel bij dure , alsook bij spotgoedkope voedingen.

Peter

Voeding kwam vandaag binnen en het probleem is opgelost.
Er zit nu een Antec HCG 620 voeding in.
Na het aansluiten nog even problemen gehad met de raid configuratie die het moederbord kwijt was maar alles draait nu weer.

Bedankt voor alle hulp!:thumb::thumb:

Mooi. Markeer je dit topic even als "Opgelost!" veel plezier met je nieuwe voeding!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan