Voeding niet toereikend ?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

ilikepizza

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2006
Hoi,

Ik heb een voeding probleem (denk ik) heb op verschillende forums van de fabrikanten van mijn onderdeeltjes gezetten en ben wel het en ander wijzer geworden maar ben eigenlijk even op zoek naar iemand die weet waar hij over praat.

Heb nieuw systeem gekocht, zelf samengesteld, AMD 64 X2 4600+ / MSI K9N Platinum / Asus 7600GT 256MB / Maxtor DiamondMax 10 SATA / Asus DRW-1608p35 en een Antec SmartPower 2.0 400W voeding.

Als ik een DVD/CD wil branden hoor ik een relais over springen en gaat mn PC uit of in een soort slaapstand. Powerlampje knipperd langzaam maar de aan/uit knop en reset doen helemaal niets. Ik heb ondertussen een nieuwe brander via garantie maar heb het zelfde probleem (wel grappig dat ze dan toch een nieuw sturen zonder dat er iets mis mee is). Lezen gaat overigens gewoon goed. En afgelopen week had ik in een spel de videosetting tot max gekrikt, druk op apply. Poef PC uit. Dit is de eerste en enige keer dat het ook met iets ander gebeurde. Voor de rest loopt de PC pefect.

Had eigenlijk al de link naar de voeding gelegt die de piekspanning/stroom niet aan kan. Las op een ander forum iets over amperage wat per voltagebrug getrokken kon worden. Heb even gekeken en dat is bij mij niet erg hoog met waarden waar andere mee kwamen. 14/15A op 12V beide bruggen, 28A op 5V en 30A op 3.3V. Maar nu vroeg ik me af of dat de voeding defect is of dat de voeding gewoon niet toereikend is. Iemand die veel voedingen heeft gezien en ongeveer weet wat normaal is. Het is namelijk wel 400W en aktiviteit van de CPU en GPU tijdens branden is nihil.

Tis namelijk zo'n gedoe om dat ding op de sturen en 3-4 weken zonder voeding te zitten. Wat is eigenlijk de 'standaard' wat betreft wattage voor een systeem zoals ik heb, of voltagebruggen wat ook per voeding lijkt te verschillen?

Groet

Welkom op Helpmij.:)

Een Antec voeding behoort tot de betere voedingen, deze zou jou systeem aan voldoende stroom moeten kunnen leveren. Informeer eens bij Antec, mischien dat zij zo kunnen aangeven of de voeding niet goed is.

Op welke 12v lijnen hangt wat? zijn ze goed verdeeld?, de ene heeft een max. belasting van 10Amp, de andere 15Amp.

Heeft de videokaart een aparte voedingslijn?

Hangt de voeding aan een randaarde wandkontaktdoos?

Heb je een universeelmeter om eventuele spanningsverschillen op de aardpunten van het moederbord en de kast te meten?

er komt hele berg kabels uit mn voeding....

1x brede (24 pins ?!) voor mobo
1x 4 pins voor mobo
2x lijnen voor ide schijven/drives en floppy
2x lijnen voor SATA schijven
1x 6 pins die zegt PCI-e, maar mijn videokaart heeft daar geen slot voor

videokaart heeft geen aparte voeding maar er is wel een voedingslot net boven de PCI-e slot op het mobo voor een zelfde stekker die je normaal in de ide schijven deed, is ook aangesloten. de dvd-brander hangt op de andere lijn met de floppy, maar lijnen omwisselen maakt niet uit. SATA drive op een van de SATA lijnen.

de voeding heeft een randaarde naar mijn weet, of ze hebben de kabels door het huis getrokken maar nooit aan de aarde gehangen. Heb zelf toen ik hier kwam wonen randaarde contact dozen ingebouwt omdat ik zag dat de aarde kabel er wel lag maar niet aangesloten.

Ik heb een multimeter, in de winkel hadden ze het ook over doormeten van de voeding. Hoe/waar meet ik die spannings verschillen op de aardpunten van de kast en moederboard. En wat hoor ik te meten. Ben best handig maar tis wel de eerste keer dat ik zelf iets in elkaar heb gezet.

Misschien zegt dit iets, lol behalve dan dat mn kast een zooitje is. De tweede HDD die je ziet is niet aan gesloten, is een 20GB backup schijf.

Er zit een soort aardlekbeveiliging in die voeding, tevens zie ik dat beide 12volts lijnen, bijna hetzelfde ampèrage kunnen leveren, goed verdelen heeft dan wel zin, omwisselen niet.

Op het moederbord, of voeding, de/een zwarte draad, of een groot soldeervlak op het bord, dat is de 0, die mag geen spanningsverschil hebben met de kast, in de voeding is de 0 met de aarde, en ook de kast verbonden, vandaar.

Dat relais wat je hoort, is denkelijk de beveiliging die aan slaat, door of een spanningsverschil door bovenstaande, of een te grote stroom, op één van de lijnen.

Heb je misschien nog een mogelijkheid om er een andere voeding erin te hangen? hoef je natuurlijk niet alles aan te sluiten, dus die mag best wat minder ampères leveren, alleen om het uit te proberen.

Ook is het mogelijk dat één van die apparaten de fout veroorzaakt, maar kom daar maar eens achter, alleen door te meten, weet je het alleen voor het totaal, lastiger is om één apparaat te achterhalen.

Uhm.. zit 2.1 mV verschil op (een 2.1 op de 200mV schaal), 2 duizendste (edit: honderdste)

Ik zal is kijken, heb nog wel mn oude PC maar die voeding steld niet veel voor. Je moet hem eerst 15 min aan het stroomnet hangen voor uberhaupt wil opstarten, ik heb die voeding niet gekocht. Maar die kan niet zo veel met SATA schijven, moet ik het systeem opnieuw installeren op een IDE. Anders huppel ik wel ff naar een winkel en vraag of ze misschien iets hebben liggen wat dat ik daar ter plekke ff kan uitproberen.

Een ander apparaat als oorzaak kan dat ?! Ik doe namelijk gewoon alles met mn PC zonder problemen, het is echt het branden (net namelijk wel het spel op max. graphics gespeeld). Heb wel CD-RW's gewist zonder dat hij afsloeg maar branden vond tie weer niet zo leuk. Wat ik niet verteld had was dat ik in de afwezigheid van de brander die ik had terug gestuurd een oude CD-RW erin had. Met die kon ik niet eens lezen, zodra hij begon op te spinnen, click PC uit. De CD-RW brander doet het wel goed (en brand) in de mn oude PC. Terwijl de nieuwe DVD brander het daar ook niet in doet en de nieuwe nieuwe (van de garantie) ook niet. De brander van de garantie doet het wel in mn broertjes PC maar niet in de mijne en ook niet in mn oude. Volg je het nog, ik snap er eigenlijk niets van, zie geen logica. Ik wou dat ik kon meten hoeveel stroom de DVD brander trekt als hij gaat branden. Maar het moment van branden en uitslaan is te kort om fatsoenlijk te meten met een huis-tuin-en-keuken multimeter als ik hem er al tussen krijg.

Bah... en dan denk je ik koop alleen 'merk' onderdelen. Speciaal meer uitgegeven aan een duurdere/beter voeding, maarjah....

Laatst bewerkt:
Heb je geen verloopmolex, naar/voor SATA?

Maar ik ben bang, dat de voeding omgeruild moet worden, ik heb gelezen dat het een beveiliging is, tegen overvoltage, misschien dat het systeem daarvan niet goed werkt.

Ik kan er ook geen broodje van bakken, vind het alleen vreemd dat je een spanningsverschil meet, al is die erg klein, het zou niet mogen, met een goede aarding, heb je ook op wisselspanning gemeten?

Kon dus niets uitproberen, 24 pins voeding en 26 pins systeem.

Heb Antec een mail gestuurd met het probleem, wacht even op wat ze zeggen. Als ze al reageren, slechte ervaringen mee. Anders gaat deze terug en koop ik een nieuwe en zie wel wat ik met de gene doe die ik terug krijg. Paar weken zonder PC is niet te doen.

Super bedankt voor de hulp !! :thumb:

Het is opgelost !! Het was de IDE-kabel die sluiting maakte. Er zat een mini beschadiging op die ik nog niet gezien had :confused: en eerlijk gezegt ook niet aan gedacht had of had verwacht. Kabel was net nieuw...

Maar heb nu drie DVD's gebrand zonder de PC opnieuw op te hoeven starten dus alles lijkt me goed :D YAY !!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan