Voeding overleden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spaxor

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2008
Hoi,

Ik zit met een probleem met mijn computer, iets functioneert niet goed en ik denk dat het de voeding is.

Sinds een paar dagen loopt mijn computer op willekeurige momenten vast. Het beeld bevriest, geluid ook, en niets reageerd meer. Als ik dan de computer opnieuw opstart krijg ik een melding die zegt: Boot device not found, please insert boot decice and restart or press a key to retry. Dit blijft hij herhalen totdat ik de computer helemaal uit zet, de stroom eraf haal en daarna weer aanzet en opnieuw start, hierna doet hij het weer goed totdat het circus weer van voor af aan begint.

Heb de kabeltjes enzo gecontroleerd, deze zitten allemaal goed. Ook heb ik verschillende tests uitgevoerd, welke allemaal zeggen dat er niets aan de hand is. Zou iemand kunnen vertellen wat ik het beste kan doen?

Met vriendelijke groet,

Spaxor

Als eerste de kabels van je bootschijf vervangen, gewoon uit voorzorg.
Als je in je bios kijkt wordt die schijf dan wel gezien?
Als laatste koppel tijdelijk andere apparaten van je voeding los en gebruik eens een van die voedingsaansluitingen voor de bootdisk. Blijft dit zo zou het idd een brakke voeding kunnen zijn.

Kijk als eerste eens in je windowslogboeken naar wat het bevriezen zou kunnen veroorzaken.

klinkt eerder als een harde schijf die niet meer lekker werkt. Er is maar 1 manier op er achter te komen: onderdelen vervangen en zo uitsluiten wat het probleem is.

bedankt voor de snelle reacties. Ik dacht eerst ook idd dat het de harde schijf was. Dit is een ssd btw, en ik zie hem ook niet in de bios als hij niet meer opstart. Nadat ik hem van de stroom af heb gehaald en er weer aan heb gehangen doet het wel weer gewoon, en ziet ie hem uiteraard ook weer in de bios.

Ik heb net de kabeltjes ff verwisselt, nu is het afwachten of ie weer vast loopt of niet. Ik hou jullie op de hoogte

Mvg,

Spaxor

Sorry was ik vergeten te vermelden.
Ik heb de:

Crucial m4 CT128M4SSD2

Zet er eens Firmware 000F op, dat is de meest stabiele versie. Ik geloof dat die 0002 zelfs ingetrokken was wegens instabiliteit ;)

Serieus? hij draait er al bijna 2 jaar op, en nooit echt problemen gehad. Maar gister heb ik tot 4 keer toe de computer opnieuw moeten starten, dus zal et ns proberen :P
Btw welke versie firmware moet ik hebben? m4 2.5 inch of m4 mSATA?

Laatst bewerkt:
Probeer in ieder geval de 000F firmware, dat is tot op heden de meest stabiele. De andere nieuwere firmwares moet je niet hebben.

Heb net helaas weer een vastloper gehad, en ik kan btw alleen firmware verie 040H vinden. Kan ik deze ook gebruiken of is dit onverstandig?

Het is naar mijn mening onverstandig om die te pakken. Zie hier ook de firmware 000F op tweakers: klik

Ik adviseer je vanaf een bootdisk te updaten gezien je vastlopers in windows ;)

great, hij blijft nadat hij opstart vanaf het setup menutje hangen op finding drivers -.- Dit hoort niet lang te duren toch?

Nee, hoort niet lang te duren, misschien even opnieuw proberen te booten op de disk ;)

net opnieuw geprobeerd, zelfde verhaal. Heb een beetje op google rondgezocht, het enige dat ik kan vinden is iets over marvell ports en dat je deze niet moet gebruiken met ssd's. Het geen flauw idee wat ik nou moet doen. Het was btw Finding drives niet drivers xD

probeer eens safe mode of een opstart disk. anders, mocht je AHCI gebruiken, even je BIOS terugschakelen naar IDE mode, dat helpt ook wel eens.

Overigens, afgezien van een kabeldefect, is het onwaarschijnlijk dat het een voedingsprobleem is. Eerder moederbord of SSD. De SSD is het minst-verbruikende element in je PC en je zult dan eerder volledige uitval van je computer meemaken

Probeer de SSD eventueel eerst te powercyclen als hij niet direct gepakt wordt ;)

Crucial recommends a power cycle procedure when the BIOS does not recognize the drive.

1: Attach the SSD to power but do not attach the SATA cable.
2: Turn the computer on and let it sit for 30 minutes.
3: Power off
4: repeat 1-3
5: Attach the SATA cable and power on.
6: if it works you must update the microcode to 000f. There is a bug that causes random errors after 5,100ish hours of use.
7: if not call crucial and RMA your drive.

Een maat van mij neemt morgen een vervangende ssd mee, dan kan ik kijken of ie daar wel mee werkt. Ik zal voor die tijd ns kijken of het misschien aan de sata poort van het moederbord ligt en deze een keer switchen. Ik gebruik btw gewoon IDE, en denk ook idd niet meer dat het aan de voeding ligt.

Als het switchen niet werkt zal ik dat power cyclen eens proberen. Maar hier heb ik nu geen tijd meer voor moet zo naar school -.- zal vanavond of morgen wel proberen.

morgen,

Ik heb gister avond nog ff geprobeerd om de ssd te powercyclen, helaas heeft dit niets uitgehaald. Ik kan nogsteeds niet de nieuwe firmware installeren doordat deze blijft hangen op finding drives. Ook valt hij nog steeds om de paar uur uit. Vanmiddag zal ik proberen of het wel werkt met een andere ssd...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan