Voeding stuk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PatrickBrannigan

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2014
Mijn Acer M3710 ging gistermiddag probleemloos aan. Maar gisteravond laat stond het blauwe aan/uit-lampje te knipperen. Toen ik de muis bewoog, sloeg de ventilator aan terwijl het beeldscherm zwart bleef (beeldscherm stond wel aan). Ik zette de pc uit en wilde hem vlak daarna weer aandoen, maar helaas: geen reactie. Hij gaat simpelweg niet meer aan. Ook vanmorgen bleef hij dood.

Kan het zijn dat de voeding stuk is?

Dat is zeker mogelijk, maar dit kan ook aan andere dingen liggen. Probeer eens het volgende:
pc uit, stroom van de pc eraf en houd de aanknop voor 10 seconden ingedrukt. Vervolgens stroom weer op de pc en proberen op te starten.

Krijg je voor de rest echt helemaal niets in beeld?

Dat kan een reden zijn, het moederbord kan ook overleden zijn.

Wat zijn de specs van je PC

Heb je enige spare parts?

Wat je als eerste kan doen;controleer de voedingkabel of vervang deze. Werkt het stopcontact / stekkerdoos nog naar behoren.

Omdat je PC gister wel aanstond, en de ventilator gaat draaien, maar het beeld op zwart blijft. Denk ik niet dat het de voeding is. aangezien de PC dan was uitgevallen.
Ik denk dat het moederbord problemen veroorzaakt, en dat hij daarom niet meer opstart na afsluiten. Hoor(de) je geen piepjes?

Het is wel vreemd dat je PC helemaal niet meer aangaat.
Werkt de aan/uitknop van je case nog naar behoren?

probeer ook eens:
- Schakel de voeding eens uit en haal de stekker gedurende een paar minuten uit de voeding. Sluit daarna alles weer aan en probeer eens op te starten;
- Reset je moederbord, dit kan op diverse manieren, afhankelijk van het bord welke je hebt!

Resetten van je moederbord(mobo):
Haal de knoopcel baterij uit het mobo, en gebruik vervolgens de zijkant van de knoopcel, om in de houder de + en - polen te verbinden. Hierdoor onstaat er een "kortsluiting" in de Cmos en zal de bios resetten.

100PCS-Free-Shipping-Original-font-b-Battery-b-font-Button-Cell-font-b-Holder-b-font.jpg

je moet dus de 2 horizontale "armpjes" verbinden met het verticale lipje
houd de zijkant van de batterij een seconde of 10 tussen deze 2 punten!

De voedingskabel en het stopcontact werken prima, het beeldscherm ook.

Er zijn volgens mij drie mogelijkheden:
-de aan/uitknop werk niet meer of de resetknop zit vast
-de schakelaar op de voeding staat niet goed of de voeding is stuk
-het moederbord moet gereset worden

Ik ga vanavond jullie tips proberen. Alvast hartelijk dank!

Goedemorgen. Geen flauw idee hoe (hoe kan dit werken als de stroom van de pc is gehaald??), maar de tip van K1pje werkte prima. Dus het probleem is opgelost. Nu nog proberen om mijn wireless internetverbinding te configureren...

Waarom dit werkt? Waarschijnlijk was je pc in een soort diepe slaapstand geraakt, waarbij de BIOS dat niet goed had opgepakt. In zo'n geval werkt de methode die ik je verteld hebt, want dan gaat de BIOS weer naar een soort van basis van voor de slaapstand ;) Dit was tevens ook iets wat veilig door een "leek" uit te voeren is, dus dat leek mij ook het meest veilige om mee te beginnen ;)

Wat je internetverbinding betreft: ik denk dat het handig is als je daar een topic in het juiste subforum voor aanmaakt, mits je daar ook hulp bij wil natuurlijk ;)

Is een "algemen regel" dat als iets niet werkt je even 10 sec de stroom eraf moet halen.
Hierdoor kunnen alle elektronische componenten zich ontladen. En krijg je een soort van reset van de hardware.

Je kunt heel goed zien hoe langer nog spanning op een voeding blijft staan als je een laptop adapter met ledje er op hebt.
Trek hem maar eens uit de laptop, en daarna uit het stopcontact. je ziet dat het ledje dan nog enkele sec. brandt.

Goed dat je probleem, zonder kosten is opgelost.

Ik heb nu zowel de slaap- als de sluimerstand uitgezet waardoor dit niet meer voor zal komen.

En die draadloze internetverbinding... gisteravond ging het urenlang probleemloos goed, totdat de verbinding opeens wegviel. Sindsdien is het me niet meer gelukt om op mijn desktop verbinding met het internet te maken, hoewel dat probleemloos lukte op mijn laptop. Is inderdaad een topic voor een ander subforum.

In ieder geval bedankt voor de hulp!

Nope, dat heb ik drie keer geprobeerd en dat hielp niet. Mijn desktop maakt een prima (80%) draadloze verbinding met de router, maar de verbinding tussen de router en internet komt vervolgens niet tot stand. Terwijl dat eerst urenlang wel goed ging, en mijn laptop dus wél een prima internetverbinding heeft. Rara, hoe kan dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan