Voeding te zwak? of Videokaart ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

arno27

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2007
Hallo,

Ik heb net een nieuw systeem gebouwt..
i5 3570,
asus P8z77-v lx
hd7970 oc sapphire 3gb
830 Samsung 128gb
16gb G-skill ddr3
Corsair R500 behuizing

Coolermaster M700watt ( deze is 4 jaar oud)

Nu draait alles als een zonnetje... maar zodra ik grafisch veel vraag van mijn computer komt er een heel irritand piep/krakend geluidje
klikt als een oude HDD die rateld... of dat er een kabeltje tegen een Fan zit.
Bij het draaien van een benshmark en het spelen van Dirt 3 Hoor het het geluid flink toenemen, puur als er bewegende beelden zijn.
Bij world of warcraft hoor ik hem helemaal niet.
Het zijn niet de Fans van de gpu want die heb ik al met software harder laten draaien en daar komt het niet van.

Het lijkt uit mijn voeding te komen, maar zeker weet ik het niet,
Is mijn nieuwe systeem toch te zwaar voor mijn 4 jaar oude coolermaster M700watt ?

Op internet las ik wel dat meer mensen dat rare geluid hadden van deze sapphire 7970oc 3gb
wie weet raad ?

De GPU prossesor is waarschijnlijk niet goed genoeg gekoeld geweest en daardoor half is doorgebrand! bij veel GPU Load word de GPU heter en gaat de prossesor piepen

In principe zou dit systeem met gemak op een 700watts A-merk voeding moeten kunnen draaien (denk dat 500 zelfs al genoeg zou zijn). Mogelijk dat je voeding toch enigszins aan het slijten is, Coolermaster heeft soms wat mindere voedingen. Als ik jou was zou ik ook eens gaan zoeken op je voeding.

Wat de temperaturen betreft: het kan nooit kwaad om dat even te controleren.

De betreffende videokaart kan o.a. gebruikt worden voor Flightsimulators en zodanig kunnen er ook 3 schermen aangesloten worden.
Met de specs die het heeft zou het een behoorlijk misbaksel zijn van de fabriek als het probleem in de GPU ligt.
GPU
950/1000 MHz Core Clock
28 nm Chip
2048 x Stream Processors

Memory
3072 MB Size
384 -bit GDDR5
5700/5800 MHz Effective

Met andere woorden: Een voeding van 4 jaar (!) oud is hoogstwaarschijnlijk de boosdoener.
Je kan eventueel de benchmarks draaien met een open kast, en zodra de herrie begint kun je naast de kast gaan zitten en op gehoor de bron achterhalen.
Ik durf er wel geld op te zetten dat het je voeding is.

EDIT:
Mocht je twijfelen aan je overige hardware qua requirements:
via http://www.systemrequirementslab.com/cyri/intro.aspx kan je met je huidige build een spel intypen of selecteren en die wordt met jouw PC gegevens vergeleken.
De vergelijking kan je daar ook zien.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reactie,

Ik ga zo mn behuizig open maken om goed te kunnen luisteren waar het vanaf komt.

Het kraken/piepend geluid gaat echt op het beeld mee, veranderd van toon en sterkte naar mate het beeld veranderd.
Bij een loading screen ofzo is het meteen weg, zodra er weer iets van beeld is begint het meteen weer.

Ik kwam langs een mycom, en d8 ik ga een andere voeding halen, vertelde mijn probleem en die man vertelde dat hij hetzelfde had meegemaakt met zijn hd6950.

Ik groef straks de kast open dan weet ik idd meer..

Als ze mee gaan met het beeld zou het nog je monitor kunnen zijn, tenzij je echt weet dat het geluid uit je kast komt.

GPU fan vervangen zou geen slecht idee zijn, of met de videokaart teruggaan naar de winkel... dat bakbeest zou dat niet mogen doen.

Net kast opengehaald....

Blijkt het toch echt uit de voeding te komen!
5 jaar garantie, kan proberen hem terug te sturen naar coolermaster...

Maar ik koop toch een nieuwe, blijf niet op die garantie procedure wachten

welke is aan te raden?

budget 80 tot 130 euro

niet modulair: klik
modulair: klik

Er vanuit gaande dat je geen crossfire gaat draaien, dan moet je een 700 watt voeding nemen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan