Voeding tikt ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Twanj

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2007
Hallo,

Ik heb vandaag mijn nieuwe systeem binnengekregen had alles geinstalleerd alleen toen ik mijn systeem wou testen zonder scherm etc, starte hij 1/2 sec op daarna was het niks meer en hoorde ik volgens mij wat knakken/knallen. toen ik hem weer opstarten deet hij helemaal niks meer het Power lampje van het moederbord ging niet aan fans werkte niet helemaal niks dus. Je hoorde alleen kleine tikjes uit de voeding komen. Nu denk ik dat mijn voeding het heeft begeven maar de vraag is waarom ? en wat als ik een andere voeding probeer gaat die dan niet kapot ?

Zelf gebouwd? Afstandsbusjes onder je moederbord geplaatst??

Zelf gebouwd? Afstandsbusjes onder je moederbord geplaatst??

***, nee heb ik niet gedaan, is dit een ramp en als ik die wel plaats doet hij het dan wel ? en wat heb ik hier allemaal aan overgehouden:(

Het niet plaatsen van afstandsbusjes kan leiden tot kortsluiting, en dat heb jij dus gehad.
Dat betekent helaas, dat er een of meerdere hardware-componenten overleden zijn.

Kan je voeding zijn, maar ook je moederbord, processor, geheugen, videokaart, harddisk of meerdere zelfs

Het niet plaatsen van afstandsbusjes kan leiden tot kortsluiting, en dat heb jij dus gehad.
Dat betekent helaas, dat er een of meerdere hardware-componenten overleden zijn.

Kan je voeding zijn, maar ook je moederbord, processor, geheugen, videokaart, harddisk of meerdere zelfs

En als ik nu alles eruithaal en weer terug erindoe met een andere voeding heb ik dan kans dat die ut weer doet ? of kan ik die voeding ook gelijk vergeten ?

Kwestie nu van uitproberen wat er allemaal wel en niet kapot is helaas, kan echt van alles zijn. Mede gezien de knal/klap die je gehoord hebt en het feit dat er nu helemaal niets meer gebeurt kun je er zeker van zijn dat 1 of meerdere onderdelen onherstelbaar beschadigd zijn...

Het standaard-advies hier op Helpmij van de echte profs:

Bouw alles uit, leg het moederbord op een houten plank, met alleen de cpu
erin, hang er nu de luidspreker er aan, reset met de jumper clr-cmos, de bios,
of haal het batterijtje er een tiental minuten uit, met de voeding eraf.

Zoek de 2 powerswitchpinnen, waar dus eerst de powerswitch aan zat, even
onthouden dus, of in de manual van het moederbord kijken, dus ook de
videokaart, en de geheugenlatjes er/uit/af halen.

Sluit de voeding aan, en kortsluit even die 2 powerswitch pinnen, nu moet je
biosbeeps krijgen, er zit immers geen videokaart, en geheugen in, geen
signaal, voor 99% je moederbord overleden, mocht er ook nog een FSB switch of
jumpers op zitten, deze op 100mHz zetten, en nogmaals proberen.

Wel bios beeps, 1 reepje geheugen plaatsen, en nogmaals proberen, eventueel omwisselen, weer
biosbeeps, de videokaart plaatsen, en monitor aansluiten, geen beeps, wel
beeld, wel beeps, videokaart niet goed.

Voor de manual, als je die niet hebt, kijk op het bord naar merk en type, en haal hem op bij de mobobakker.

En garantie is zeker buitengesloten op dit soort problemen ?

Grafice kaart zat er nog niet in, ik moet het nog proberen

Zonde zonde....
Er staan op internet zoveel handleidingen over het zelf bouwen van een PC, maar ja, daar heb je nu niets meer aan, had vooraf maar jezelf wat beter geinformeerd!

Ja weet ik, maar ik was zo gelukkig toen ik alles thuis kreeg ben gelijk begonnen en nu kan ik mezelf wel voor de kop schieten, mijn vader is zo kwaad wegens de garantie etc, terecht ik kan het wel vergeten hier.

wat er toen in zat :

1x Hardeschijf Hitachi Deskstar T7K500, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
1x dvd/cd Brander Asus DRW1814BLT, Serial ATA150, Zwart, Retail
Moederbord - Asus P5N-E SLI, Retail
Cpu - Intel Core 2 Duo,Boxed, E6750, Socket 775
Voeding - Cooler Master RS-430-PCAP eXtreme Power,430Watt, Retail
Geheugen Corsair ValueSelect, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x

Nou, voorzichtig proberen maar en hopen dat de schade meevalt, mooi systeem, maar ook een hoop centjes.
Hou ons op de hoogte!!

EDIT:

en bij de werkwijze met die houten plank de eerste stap ook proberen met een andere voeding he, want als je voeding kapot is doet sowieso niets het meer

Laatst bewerkt:
Bedankt, Ik hoop echt dat het mee valt. Maar hoe groot is de kans dat alles kapot is ?

Bedankt, Ik hoop echt dat het mee valt. Maar hoe groot is de kans dat alles kapot is ?

Dat is helaas niet in te schatten, alles zal wel niet, alleen te hopen dat de duurste onderdelen niet kapot zijn

ben blij dat mijn Geforce 8600GTS OC er niet in zat maar misschien is die ook wel kapot want daarna heb ik het nog 100 keer geprobeerd

Doe es wat er zojuist geadviseerd is. Kan je mooi nagaan wat mogelijk stuk is.

En hoe groot de kans is? Tsjah, ik heb héél lang geleden voor et eerst een eigen pc gebouwt en toen brandde 2 keer het moederbord door. Ik er dus mee terug naar de winkel en kreeg dus tot 2 keer toe een nieuw moederbord zonder extra kosten.

Probleem was dat ik toen ook geen afstandbusjes had geplaatst en ja, dan krijg je kortsluiting.

In mijn geval was alleen het moederbord steeds stuk. Alles wat er op zat, werkte nog perfect. Ik hoorde alleen geen geknal of gesis; de pc ging enkel aan om meteen weer voor altijd uit te gaan.

Ik durf dat alleen niet ik stuur gewoon alleen de voeding terug en dan kijken wat dat bedrijf ervan zegt, en morgen bel ik eve iemand hier uit de buurt op of hij kan helpen want ik vind nu echt alles te link om te proberen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan