voeding van videokaarten

• Onderwerp starter Onderwerp starter mfi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mfi

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2003
Beste iedereen,

Ik ben van plan om een nieuwe videokaart te gaan kopen (waarschijnlijk een 3d prophet 9000 pro) maar de voeding van mijn pc levert maar 145 watt, nou hoor ik een heleboel vershillende berichten dat dit te weinig is of juist niet. Bij de systeem eisen voor deze kaart wordt hier niet over gesproken. Dus kan ik deze of een soortgelijke kaart nou wel of niet gebruiken?

ps de rest van mijn systeem is wel compatibal met zo'n kaart.

ps mijn monitor wordt ook vanuit de kast gevoed

145Watt? Mag ik dan vragen wat de specificaties van je pc zijn?

De kaart heeft naar mijn weten minimaal 250W voeding nodig....

Tja, als jij niet vertelt wat er allemaal in jouw systeem zit kunnen wij jou moeilijk vertellen of 145 Watt voldoende is. Watt is namelijk vermogen en sommige onderdelen hebben nou eenmaal meer vermogen nodig dan andere en alle computers zijn niet hetzelfde.

Afhankelijk van apparatuur aangesloten op je PC heb je toch minimaal 300 Watt nodig.

Dell systeem??
Als dat zo is dan wordt ten eerste je monitor niet uit diezelfde voeding gevoed, maar wordt er gewoon 220 volt doorgeschakeld vanuit je pc naar je monitor.
Verder een voeding van een dell systeem is er 1 van klasse A, dit houdt in dat deze daadwerkelijk ook 145 Watt levert en niet zoals een heleboel '300 Watt' voedingen slechts kortstondig 300 watt en daarna niet meer dan 100, dus het zegt niet altijd alles wat(t) er op de voeding staat.

Mijn systeem specificaties zijn:
processor: AMD 800 Mhz
Systeemgeheugen:311 Mb
Mobo: MSI (ms-6340)133Mhz, AGP2.0 1x/2x/4x, met geintergreerd video geheugen van 8 Mb
harde schijf: 20 Gb
besturingssysteem: win ME
aangeloen apparaten zijn: optiche muis, cd-rew, floppi disc. station, v56 modem(niet in gebruik), netwerkkaart voor Chello internet, monitor

hoop dat je hier mee verder kunt?

Laatst bewerkt:
Dan kan je haast geen 145 Watt voeding hebben, die AMD systemen van toen vraten al minstens 200 Watt, en in die tijd werd het al aangeraden om 300 watt voedingen te gebruiken, dan zat je, ookal had je een goedkope voeding, altijd goed. Hoe kom je aan die 145?

de voeding zat en zit er standaard op, ik heb mijn systeem zo gekocht.
ik heb trouwens even de kast open gemaak en dit is wat er op de voeding staat:

ASTEC model SA147-3521
Max. continuous output power is 145 watt

input
100-127 V = 7A
200-240 V = 4 A
50/60 Hz

output
+12V 4.2A
+ 5V 18A
+3.3V 13A
- 5V 0.3A
-12V 0.8A
+5V sb 2A

Total power on +3.3V & +5V is 95 Watt Max.

Hallo

Ondanks de "lage" vermogenspecificatie v/d voeding , let wel .....deze voeding kan dit vermogen inderdaad permanent leveren en niet zoals sommige in "spikes".

Indien je geen vertrouwen hebt in de ganse zaak , laat deze videokaart inbouwen door uw lokale p.c.dealer en....testen ....

Ik denk eerder , moesten er problemen zijn , dat het eerder zal zitten in bios compatibiliteit , dan in het vermogen van de powersupply....(sommige biossen zijn niet echt tevreden/compatibel met bepaalde merken van videokaarten...)

Peter

Je voeding zijna bijna de mitochondriën van het systeem, degene die alles voorziet van energie. Als deze niet goed aansluit bij de configuratie kun je bijna wachten op problemen. Ga gewoon 'ns met systeem en al naar de pcboer als je tot aanschaf overgaat, laat je goed informeren. Wellicht kun je dan gelijk kijken voor een (goede) voeding. Deze hoeven echt niet duur te zijn, maar je kunt er wel problemen mee voorkomen. Die onboard video gebruikt dus lang niet zoveel energie als je dadelijk gaat doen met die ATI (denk maar 'ns aan de koeling alleen al) en gezien het op maat-gemaakte principe, kun je er van uit gaan dat ze bij samenstellen toenertijd geen rekening hebben gehouden met een upgrade van de GPU.

Ik weet niet hoe dat zit met de compatebiliteit met mijn bios het is een AMIbios, zou dat werken met zo'n radeon 9000?

Hallo

Da's nou net het probleem ...... 100% zeker ben je nooit zeker , ....niet met uw merk van p.c. , altijd "verrassingen".....

Daarom , indien je op 100 % zeker wil spelen , laat deze videokaart inbouwen door een lokale p.c. verdeler ....." ook qua garantie...."

Peter

Het vermogen van de 12 volt lijn is veel te laag, zeker voor een Radeon 9000. Dat wordt bijna zeker een nieuwe voeding. Alleen kom ik, als ik zelf het totale vermogen uitreken, op ongeveer 180 watt uit, beetje vreemd, maar dan nog is het te weinig.

Je kan in principe de kaart wel (laten) inbouwen en kijken of je pc/voeding et nog trekt.

Zo nee, dan is een nieuwe voeding een vereiste. (tenzij je toch al van plan bent een nieuwe pc te kopen, dan zou ik et laten zoals nu was.)

Hallo

Ik wil iedereen bedanken die op mijn vraag heeft gereageerd, ik ga maar gewoon naar de lokale
'pc boer" om de kaart in te laten bouwen.

Geplaatst door mfi
Hallo

Ik wil iedereen bedanken die op mijn vraag heeft gereageerd, ik ga maar gewoon naar de lokale
'pc boer" om de kaart in te laten bouwen.
wellicht overbodig te verzoeken gelijk naar je voeding te laten kijken in combinatie met die nieuwe videokaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan