voeding

Status
Niet open voor verdere reacties.

meelman

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 okt 2002
Berichten
2.323
Ik heb ooit ergens gelezen dat als je een pc-voeding wil gebruiken zonder een pc eraan vast dat je hem dan moet openschroeven om er iets aan te veranderen. Alleen ik weet niet meer waar ik het heb gelezen en ook niet wat ik moet veranderen. Wie wel??
 
Hm.. hier heb ik nog nooit van gehoord, maar wat bedoel je precies met 'geen pc eraan'? Dus helemaal niets aangesloten, of alleen geen moederbord? In beide gevallen lijkt het me vreemd dat je dan iets zou moeten veranderen, want ik maak geregeld voedingen schoon voor mensen, en ik heb nooit een onderdeel gezien wat je anders zou kunnen instellen (behalve de 110/220 volt schakelaar natuurlijk).
 
wat ik bedoel is dit. Als je je pc aanzet, stuurt je mobo een signaal naar je PSU om aan te gaan. Nu wil ik een voeding gaan gebruiken los van een pc, om een stroom te leveren voor een loopichtje en nog wat kleine zooi. ER is dan geen mobo in de buurt en hij krijgt ook het 'aan-signaal' niet. Hij springt niet aan. Er schijnt een manier te zijn om dit signaal te faken.

Deze beveiliging is nodig, want anders zou je voeding altijd aanstaan, ook zonder dat je pc aan staat. Ik weet niet hoe deze beveiliging werkt en (dus) ook niet hoe ik hem uit moet zetten.
 
Ah, op die manier.

atx.gif

Zie hier de atx-stekker. Op het moment dat je met de PS_ON (rood vierkant) aarde maakt, gaat de voeding aan. Het zou kunnen dat je vervolgens ook nog het PWR_OK (groen) signaal moet geven, probeer dat eerst met de 3,3 volt leiding (oranje draad), anders met de 5v (rood), of anders met de 12v (geel). Ik weet niet zeker of de voeding ook tegen 12v op PWR_OK kan, dus wees er zeker van dat hij het echt niet doet!
 
ok, bedankt. Dat was precies wat ik zocht.

BTW, wist je dat jij 46,88 berichten per dag verstuurt?? Das echt SUPER veel.
 
Vaak wordt hiervoor de groene draad gebruikt.(pin 14 dacht ik) + een zwarte draad(massa).
Je kan er ook een schakelaar tussen zetten
of hem koppelen aan de andere voeding
zodat ie tegelijk aan gaat via de pc.

Zie hier voor uitleg daarvoor;
http://www.waterkoeling.nl/index.php?artikel=12

Lekkere kwal thnx voor het schemaatje van de ATX-stekker.:)
Heb je er toevallig ook eentje van de AT-stekkers?

Geplaatst door meelman
BTW, wist je dat jij 46,88 berichten per dag verstuurt?? Das echt SUPER veel.
Niet zo moeilijk als je net lid bent en veel plaatst.;)
 
Laatst bewerkt:
op die pagina staat dat je de power-on en power-good kabels moet verbinden met een zwarte draad. Maakt het dan niet uit welke???

[edit] Nee, natuurlijk niet. WEL wakker blijven meelman, er staat bij alle kabeltjes 'COM'. Duhhh. [/edit]
 
Laatst bewerkt:
ik heb die ATX stekker erf geknipt en ben nou alle draden aan het isoleren. Kan ik alle rode bij elkaar binden of mogen die onderling geen contact maken???

En dan nog iets, in welke kabel kan ik het beste een schakelaar maken? Pwr-on of pwr-good??
 
Geplaatst door Lekkere Kwal
Op het moment dat je met de PS_ON (rood vierkant) aarde maakt, gaat de voeding aan. Het zou kunnen dat je vervolgens ook nog het PWR_OK (groen) signaal moet geven, probeer dat eerst met de 3,3 volt leiding (oranje draad), anders met de 5v (rood), of anders met de 12v (geel). Ik weet niet zeker of de voeding ook tegen 12v op PWR_OK kan, dus wees er zeker van dat hij het echt niet doet!

das vreemd. op de pagina van Crash staat dat je ze allebei ,et de 0-lijn moet verbinden. Wat is het nou, nul lijn of 3,3/5v+???
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan