Voeding ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

PH-RVG

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2005
PC van een vriendin wil niet normaal starten: het begin (BIOS en hardware) is normaal maar zodra Windows moet starten, begint alles van voren af aan.
Echter, als je het systeem een kwartiertje dit laat doen, dan opeens start hij wel normaal op en blijft het dan ook doen. Volgens de vriendin is er ook dan zo nu en dan een spontane restart op willekeurige momenten, maar ik heb dat zelf niet gezien.
Voedingsprobleem? Graag advies

Lijkt er inderdaad op dat het probleem bij de voeding ligt. Wat zijn de voltages? De voltages kunnen uitgelezen worden met Everest.

Restart de computer ook als ze een cd of dvd wil afspelen?

om te controleren of het misschien de voeding is kun je proberen de pc minimaal te laten opstarten.

Zegmaar alle apparaten loskoppelen behalve de harde schijf met windows

Geplaatst door Leila
Lijkt er inderdaad op dat het probleem bij de voeding ligt. Wat zijn de voltages? De voltages kunnen uitgelezen worden met Everest.
Ik heb dat programma ge-download maar kan niet vinden waarmee ik de voltages kan aflezen. In welk subscreen zit dat?

Restart de computer ook als ze een cd of dvd wil afspelen? [/B]
heb ik even probeerd, maar geeft geen probleem. Overigens heb ik sinds 3 uur geen restart meer gehad; het probleem treedt dus vooral op als het systeem koud is

Rob

Geplaatst door VinceStar
om te controleren of het misschien de voeding is kun je proberen de pc minimaal te laten opstarten.

Zegmaar alle apparaten loskoppelen behalve de harde schijf met windows

zal ik morgen als eea koud is eens proberen; overigens gaat het dan alleen maar om 2 CD/DVD spelers

Rob

Geplaatst door PH-RVG

Ik heb dat programma ge-download maar kan niet vinden waarmee ik de voltages kan aflezen. In welk subscreen zit dat?
Rob

Computer > sensors > spanningswaarde.

Is het niet mogelijk om een voeding van iemand anders te lenen?

Geplaatst door Leila

Computer > sensors > spanningswaarde.

Is het niet mogelijk om een voeding van iemand anders te lenen?

Nadat het systeem weer warm geworden was (ik kan helaas niet kijken als het niet stabiel is ...)

CPU-core schommelt tussen 1.65 and 1.74
2.5V is vast op 2.48V
3.3V is vast op 3.3V
5V is vast op 4.93V
12V schommelt tussen 11.46 en 11.58V

Debug info F varieert tussen 7F 00, 80 00, 84 00 en 85 00
Debug info T is constant op 81 A7 85 of 81 A8 85 of 81 A9 85
Debug info V wisselt vrij sterk, een voorbeeld is 8A D0 D1 C7 C1

Wat betekenen die debug info waarden?
En, een andere voeding lenen is er niet in; het enige wat ik zou kunnen doen, is de voeding eruit halen, en ergens laten testen.
Wat adviseer je?

Geplaatst door PH-RVG

Nadat het systeem weer warm geworden was (ik kan helaas niet kijken als het niet stabiel is ...)

CPU-core schommelt tussen 1.65 and 1.74
2.5V is vast op 2.48V
3.3V is vast op 3.3V
5V is vast op 4.93V
12V schommelt tussen 11.46 en 11.58V

Debug info F varieert tussen 7F 00, 80 00, 84 00 en 85 00
Debug info T is constant op 81 A7 85 of 81 A8 85 of 81 A9 85
Debug info V wisselt vrij sterk, een voorbeeld is 8A D0 D1 C7 C1

Wat betekenen die debug info waarden?
En, een andere voeding lenen is er niet in; het enige wat ik zou kunnen doen, is de voeding eruit halen, en ergens laten testen.
Wat adviseer je?

De debug info waarden zijn in hexadecimale notatie. wat ze precies betekenen weet ik niet.

Never ending story?

Vervolgens heb ik een nieuwe voeding gekocht; voor Euro 25 blijf ik niet klooien.
Die netjes gemonteerd, dacht ik, maar nu bij het opstarten geeft het systeem alleen maar een serie piepjes en start helemaal niet.
Ik zal wel iets heel stoms hebben gedaan, maar :( ???????:o
Hullep, aljesblieft

Re: Never ending story?

Geplaatst door PH-RVG
Vervolgens heb ik een nieuwe voeding gekocht; voor Euro 25 blijf ik niet klooien.
Die netjes gemonteerd, dacht ik, maar nu bij het opstarten geeft het systeem alleen maar een serie piepjes en start helemaal niet.
Ik zal wel iets heel stoms hebben gedaan, maar :( ???????:o
Hullep, aljesblieft

De beeps zijn: 1-lang, 8-kort gevolgd door 10 seconden stilte, dan 2 kort en 1 kort.
AMI BIOS handleiding geeft Display/Retrace test failed voor het eerste deel, maar niets voor het 2e deel.
Bovendien heb ik geen idee wat display/retrace test failed betekent.

??????????

De beeps geven dus aan dat er een probleem is met de videokaart (display test failure) en met het geheugen. Haal ze er eens uit en stop ze er weer in (wel goed aandrukken). Dat wil nog wel eens helpen.

Geplaatst door Leila
De beeps geven dus aan dat er een probleem is met de videokaart (display test failure) en met het geheugen. Haal ze er eens uit en stop ze er weer in (wel goed aandrukken). Dat wil nog wel eens helpen.

Leila,
je bent een genie. :thumb: Nu start het systeem wel, MAAR is het oorspronkelijke probleem weer zichtbaar, maw de vervanging van de power supply heeft niets opgelost.
Even terug naar het oorspronkelijke probleem waar we dus nog mee zitten:
het systeem start, komt normaal door het boot deel, begint Windows op te starten en boot dan vanzelf weer opnieuw. Na 10-15 minuten, lukt het opstarten wel, maar ook dan komen op onregelmatige momenten zonder enige aanleiding weer die restarts.
Goed, we weten nu dat het niet de voeding is, maar wat dan wel??

Rob

Geplaatst door PH-RVG

Goed, we weten nu dat het niet de voeding is, maar wat dan wel??

Rob

Ik wil niet gemeen zijn maar de kans bestaat dat de nieuwe voeding ook niet helemaal lekker is. Weet je zeker dat de nieuwe voeding sterk genoeg is (genoeg watt) voor het systeem? Van welk merk is die voeding eigenlijk? Om helemaal zeker te zijn dat die nieuwe voeding wel goed werkt probeer hem eens in een andere pc.

Ik zou het anders echt niet weten. :confused:

Geplaatst door Leila

Ik wil niet gemeen zijn maar de kans bestaat dat de nieuwe voeding ook niet helemaal lekker is. Weet je zeker dat de nieuwe voeding sterk genoeg is (genoeg watt) voor het systeem? Van welk merk is die voeding eigenlijk? Om helemaal zeker te zijn dat die nieuwe voeding wel goed werkt probeer hem eens in een andere pc.

Ik zou het anders echt niet weten. :confused:

Dankjewel Leila;
de nieuwe voeding is Viking-300, de oorspronkelijke was Delta 250 en ik geloof niet dat 2 voedingen hetzelfde probleem vertonen, bovendien lijkt het met de nieuwe voeding eerder slechter dan beter ...
ik ga morgen nog eens alle geheugenkaarten en zo eruit halen en contacten schoon maken, maar als dat niet werkt, dan moet ik iemand ernstig gaan teleurstellen (mijn image is dan definitief ter ziele:p
Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan