Voeding?

Status
Niet open voor verdere reacties.

A.Nicolai

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2004
Hallo,

Ik heb een ietwat raar probleem met mij PC.
Als ik de computer voor langere tijd uitschakel en hem later weer in wil schakelen
dan doet hij het eerst niet. Pas na een aantal keren drukken op de aan/uit schakelaar
komt er weer leven in. Ook dan duurt het opstarten langer dan normaal.
Het rare is dat dit niet het geval is wanneer ik de computer uitschakel en bijv. na tien minuten weer inschakel.
Dan werkt het zoals het hoort. Ik zit zelf te denken dat de oorzaak in de voeding gezocht moet worden maar zeker ben ik hier niet van.
Heeft iemand van jullie ervaring met dit probleem?

Als het een wat ouder moederbord is, kijk dan eens goed naar de condensatoren op het moederbord. Veelal zijn die ontploft of uitgedroogd als zo'n probleem optreedt. Ik zou eerder even naar het moederbord kijken dan naar de voeding

Komt dat nog veel voor???
Ik heb alleen maar moederborden met keramische condensators.

Hallo

Dit :

"Als ik de computer voor langere tijd uitschakel" en dit " Pas na een aantal keren drukken op de aan/uit schakelaar komt er weer leven in."

Doen een realistisch vermoeden rijzen , dat de voeding "defekt" is ...

Let wel ... "defekt" als in 1 of meerdere condenstoren zijn uitgedroogd , waardoor er "rimpel" op zijn uitgangen aanwezig is ---> komt in veiligheid.

Probeer of een ruilvoeding helpt ...

Een defekte voeding kan uiteraard ook de condensatoren op een motherboard doen sneuvelen , controleer deze dus ook (visueel).

"Heeft iemand van jullie ervaring met dit probleem? " --> uitgedroogde/lekkende/bolle condensatoren zijn een ware plaag bij hedendaagse elektronika.

Fabrikanten proberen blijkbaar op een (verkeerde manier) te besparen.

Voor de geinteresseerden:

M.b.v. een e.s.r. meter kun je defekte condensatoren eenvoudig/snel opsporen.

Hier hoe je snel/eenvoudig zo'n toestel kunt maken :

http://ludens.cl/Electron/esr/esr.html

Peter

Hallo,

Het probleem is opgelost. Het bleek ,gelukkig, toch de voeding te zijn.
Eerst met een ruilvoeding geprobeerd. Bedankt voor de reacties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan