Voedingfan maakt herrie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Howdy!

Sinds gistermorgen maakt de fan van mijn voeding erge herrie na het aanzetten. Na een minuut of 5/6 is dit over.
Dit heb ik eerder meegemaakt met een andere fan. Deze was versleten (lagertjes?), raakte uit balans en na het warmdraaien was hij stil. Deze heb ik vervangen door een ander fannetje (€12, zallman)

Maar kan ik een voedingsfan ook 'zomaar' even vervangen? En wat kost zoiets? En als ik hem niet vervang, kan dat kwaad?

Zolang het formaat van de fan en de spanning die hij moet hebben maar overeen komt kan dat volgens mij geen kwaad. Je zou kunnen proberen eerst te kijken of schoonmaken en het lagertje van een druppeltje naaimachine olie voorzien niet het probleem oplost.

Je kunt de fan inderdaad vervangen voor een gelijkwaardige fan. Alleen moet je even kijken of de fan met een stekkertje aangesloten is of dat ie gesoldeerd is.

Let op,
Op sommige onderdelen blijft spanning staan, ook al heb je de stroom afgekoppeld.

Laatst bewerkt:
XP_PC zei:
Howdy!Maar kan ik een voedingsfan ook 'zomaar' even vervangen? En als ik hem niet vervang, kan dat kwaad?

Dan zal je dezelfde inbouw blok met Fan moeten zien te regelen!! Is duurder dan een Nieuwe voeding.
Niet vervangen?Hou je de herrie,+eventueele warmloper,met risico van doorbranden ,met alle gevolgen vandien.

BANDIT123 zei:
Dan zal je dezelfde inbouw blok met Fan moeten zien te regelen!! Is duurder dan een Nieuwe voeding.
Leg dit eens uit?
Inbouwblok?

Meestal zijn het gewoon standaard fan's van 90x90 of 80x80 mm.:confused:

crash zei:
Leg dit eens uit?
Inbouwblok?

Meestal zijn het gewoon standaard fan's van 90x90 of 80x80 mm.:confused:

Bedoel dat je dezelfde maat moet hebben als wat er in zit,Zo goed

ja dit kan je zo vervangen... Ik heb dit al vaker gedaan. Het is wel verstandig om een cooler te vinden die zoveel mogelijk dezelfde specs als de cooler van je nu heeft.

crash zei:
Let op,
Op sommige onderdelen blijft spanning staan, ook al heb je de stroom afgekoppeld.

Heel goed van jou.. Op je voeding blijft voor ongeveer een paar dagen lang stroom op zitten. Dit komt door de batterijen enz.

WEES VOORZICHTIG ALS JE MET JE VOEDING GAAT *****N.

Laat dit anders door proffesionals doen!!!

Thomdevill zei:
Heel goed van jou.. Op je voeding blijft voor ongeveer een paar dagen lang stroom op zitten. Dit komt door de batterijen enz.

Haha, er zitten geen batterijen in, wel condensatoren, maar daar is het ampèrage zo laag van, indien je ze aanraakt kun je een kleine schok krijgen.

Maar voordat je zover bent, zijn ze al ontladen.

Ik priegel regelmatig met ventilatoren in voedingen, zelfs geen schok gekregen.
Heel stille ventilatoren zijn van Papst en Arctic, ze zijn er wel met diverse snelheden, en DB'tjes, vaarvan de Arctics met glijlagers worden uitgevoerd.

Thomdevill zei:

Er staat zeker geen dagen 220 volt op neem ik aan hoor...
Ik weet niet bijster veel van Electro maar dit lijkt me stug. Immers; je mobo trekt altijd een beetje stroom wanneer mogelijk dus een 'restje' uit je voeding komt wel op.

XP_PC zei:
Er staat zeker geen dagen 220 volt op neem ik aan hoor...
Ik weet niet bijster veel van Electro maar dit lijkt me stug. Immers; je mobo trekt altijd een beetje stroom wanneer mogelijk dus een 'restje' uit je voeding komt wel op.

Maar op je mobo blijft hooguit 10 seconden stroom op staan maar het gaat hier over een voeding.

En door die condensatoren blijft genoeg stroom op staan om een beste opdonder van te krijgen. Ik heb electro gedaan en moest speciale machines gebruiken om die condasoren te ontladen.

Er blijft 1 dag 220 volt op staan de 2de dag niet meer dan kan je een opdonder krijgen net zoals schikdraad.

Zoals ik al zijn doe altijd voorzichtig.

Oh en trouwens als je me niet gelooft schroef je tv maar eens open en ga daar eens in pielen :confused:

Thomdevill zei:
Maar op je mobo blijft hooguit 10 seconden stroom op staan maar het gaat hier over een voeding.

En door die condensatoren blijft genoeg stroom op staan om een beste opdonder van te krijgen. Ik heb electro gedaan en moest speciale machines gebruiken om die condasoren te ontladen.

Er blijft 1 dag 220 volt op staan de 2de dag niet meer dan kan je een opdonder krijgen net zoals schikdraad.

Zoals ik al zijn doe altijd voorzichtig.

Oh en trouwens als je me niet gelooft schroef je tv maar eens open en ga daar eens in pielen :confused:

Er staat geen stroom op, wel spanning, en als je ze aanraakt, dan heb je stroom.

En over condensatoren, tja bij secundaire wikkeling na het gelijkrichten staat natuurlijk geen 230volt, alleen bij de ontstoringselco tussen de fase en de 0, maar die heeft niet zo'n grote capaciteit, anders heb je kortsluiting :evil: als deze lage frequenties door zou laten, en daar krijg je echt geen tik van.

Dus op die afvlakelco's staat echt niet veel op, met die aantal microfarad's.
Je gaat pas schrikken vanaf 47.000 microfarad met een spanning van 63 volt, maar daar kun je ook wel grappige dingen mee maken, schikkastjes.:evil:

Bij een beeldbuis ligt dat anders, daar blijft op het raster een positieve lading aanwezig, maar deze is ook maar van een lage amperage, en makkelijk weg ( terug, is positief ) te leiden met een draad op de aarding, en dodelijk is dat ook niet, maar een brandwond is niet uitgesloten.

Ik heb er nooit problemen mee gehad.
En als je inderdaad electro hebt gedaan, zul je dit toch allemaal weten en geen onnodig paniek hoeven te zaaien.

Lange Pier zei:
Haha, er zitten geen batterijen in, wel condensatoren, maar daar is het ampèrage zo laag van, indien je ze aanraakt kun je een kleine schok krijgen.

Maar voordat je zover bent, zijn ze al ontladen.

Ik priegel regelmatig met ventilatoren in voedingen, zelfs geen schok gekregen.
Heel stille ventilatoren zijn van Papst en Arctic, ze zijn er wel met diverse snelheden, en DB'tjes, vaarvan de Arctics met glijlagers worden uitgevoerd.

jupz... helemaal mee eens. Ik adviseer meestal die van papst aan. Geen last mee gehad..

En toen was de herrie weer over :confused:.. achja, we zien het wel weer ;) (hij is nog niet zo oud (de voeding dan), nog geen drie jaar.)

Je kunt ook een drupje teflonspray in het lager spuiten, helaas zit die onder het stickertje en zul je hem eerst moeten demonteren, de siliconenvet is een beetje uitgedroogd, de normale smering van die dingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan