VoIP en Fritzbox 7340

Status
Niet open voor verdere reacties.

SchoonSchip

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2011
Ik heb een Linksys SPA 941 aangesloten op mijn Fritzbox 7340. Voor intern doorverbinden naar een ander bij de Fritzbox aangemeld toestel is het commando '**123' waar '123' staat voor een driecijferig nummer dat aan het betreffende toestel is toegekend. De SPA 941 weigert echter na de tweede '*' (vermoedelijk omdat *+2-cijferig getal ingebakken code is voor tal van functies.

Vermoedelijk is de SPA941 niet het juiste toestel is voor een telefoonnetwerkje met de Fritz als centrale. Wie heeft goede ervaringen met een VoIP toestel dat is aangesloten op de Fritz? Welk VoIP-toestel weigert niet het commando '**123'? Helaas wil AVM (de fabrikant van de Fritzbox) geen antwoord geven op de laatste vraag.

Nagenoeg dezelfde opstelling hier. Het probleem zit niet in de fritzbox maar in de dialing rules van de linksys. Doorverbinden werkt hier gewoon door het nummer te toesten van het gewenste toestel, verder niks. Configuratie om dit werkend te krijgen is nagenoeg standaard.

Het enige dat niet werkt is om de met een voiptoestel van buiten mijn eigen netwerk in te loggen op de fritzbox.

Beste RogerS. Het zijn naar mijn idee ook de dialing rules van de linksys. Maar doorverbinden door het toestelnummer in te toetsen? Ik krijg nu op de linksys direct een buitenlijn. Heb jij een voorloopnul of dergelijke ingesteld?

Geen voorloopnullen. Ik bel gewoon 10-cijferige nummers. Vanaf nummer 620 zijn de voiptoestellen van fritz.

Jij hebt waarschijnlijk allemaal VoIP toestellen aangesloten. Op mijn Fritz zit naast (nu) één VoIP toestel één DECT toestel aangesloten. Daaraan is nummer **610 toegewezen. Dat toestel kan ik met '610' niet bereiken.

Fritzbox gekoppeld aan Cisco/Linksys, Bria (Android), Fritz voor Android en X-Lite (Win 7) en nog een analoog toestel in de meterkast

Ik moet wel toegeven dat ik me nog eens goed moet verdiepen in de dialing rules, want hierdoor krijg je dus verschillend gedrag tussen verschillende modellen/merken toestellen. Dat is niet handig. Hierdoor krijg je ook het probleem dat sommige zaken niet goed werken. Met name bij de Linksys toestellen is er heel veel in te stellen op dit gebied, alleen is de documentatie ondoorgrondelijk.

het aardige van dialing rules is nu net die flexibiliteit :)) Linksys is idd erg config onvriendelijk maar de dial rules zijn als je het eenmaal weet vrij eenvoudig.
Laat maar weten of je hulp nodig hebt.

Beltex, bij voorbaat dank! De vraag is simpel: De SPA 942 weigert het commando **123 (waarbij 123 een toestelnummer is). Hoe krijg ik het voor elkaar dat dit commando (dat voor de Fritz betekent 'bel intern nummer 123') wel wordt geaccepteerd?

even resumeren:

je gebruikt een fritzbox A met 1 of meerdere toestellen
je gebruikt een linksys spa B voor nog een toestel

je wilt een gesprek op A doorverbinden naar B of gewoon vanaf A naar B bellen

Als je in een toestel aangesloten op A **internnummer kiest weet A dat het naar toestel C moet.
Dat kan de linksys niet weten, andersom zal het ook niet werken.

We moeten dus weten hoe A de interne nummering regelt en wat dit apparaat verwacht.

Een hele simpele test zou zijn om het interne ip adres van A te noteren en onderstande anpassen in je dialplan.
Dat zou kunnen werken, maar hoeft niet. Werkt het dan weten we ook wat we in het dialplan van B moeten zetten. Anders moeten we even verder zoeken.

Zet om deze test te doen eens in het dialplan aan het begin van de regel maar n� ( het volgende:
8888:internnummer@ipadres:5060 |

ik weet niet wat er nu in staat maar het zou er dan zo uit kunnen zien:
( 8888:1234@192.168.1.2:5060|*xx | 011x. )

en laat even weten hoe het ging

Niet helemaal juist, kennelijk was ik onduidelijk. Toestel B (de Spa) is (naast twee DECT en twee analoge toestellen) aangesloten op de A (de Fritz) en heeft als intern nummer **620. De ** nummers worden toegekend door de Fritz en kan ik niet wijzigen.

Als ik intern wil bellen vanaf B naar een toestel C met bijvoorbeeld nummer **611 lukt dat niet omdat de spa een '**' commando niet accepteert.

De vraag is dus of ik die '**' geaccepteerd kan krijgen op de Spa.

in principe kun je aan het begin van die regels toevoegen: **XXXS0 |
| geeft aan dat de regel voltooid is, mag niet dubbel staan.

dan zou je door **123 aan te kiezen direct moeten worden doorverbonden naar het juiste nummer

Het heet hier dial plan. Dit staat er.

(*xx|[3469]11|0|00 [2-9]xxxxxx|1xxx[2-9]xxxxxxS0|xxxxxxxxxxxx.)

Na de door jou voorgestelde wijziging:
(**XXXS0|*xx|[3469]11|0|00|[2-9]xxxxxx|1xxx[2-9]xxxxxxS0|xxxxxxxxxxxx.)

of met spatie:
(**XXXS0 |*xx|[3469]11|0|00|[2-9]xxxxxx|1xxx[2-9]xxxxxxS0|xxxxxxxxxxxx.)

In beide gevallen houdt ik een ingesprektoon nadat ik twee maal '*' heb ingetoetst. Dus geen verschil.

dan heb je een slecht werkende box:) Wat kan is dat je timers niet correct staan. De ingesprek toon kan er op duiden dat de spa direct na de ** aan de gang gaat.
wat je kan proberen is het volgende:
ipv **XXXS0 om te testen eens 888:**internnummer@ipadresfritzbox:5060 of **XXX:internnummer@ipadresfritzbox:5060

Beltex we krijgen resultaat!

De regel is nu:
(**internnummer@ipadresfritzbox:5060|*xx|[3469]11|0|00|[2-9]xxxxxx|1xxx[2-9]xxxxxxS0|xxxxxxxxxxxx.)

Als ik nr 611 (dus **611) aanroep krijg ik in ieder geval geen foute tonen meer bij de tweede ster. telefoon gaat echter niet over.
Als ik nr. 1 (dus **1) (de fax = analoog en krijgt van Fritz nr. 1) gaat deze over.

In het scherm van de spa verschijnt overigens na '**X' --> '**X5060' (dus bij de fax '**15060' en bij toestel 611 is het '**65060'.

Ik maak hieruit op dat na de '**' één getal geaccepteerd wordt.

(**internnummer@ipadresfritzbox:5060|*xx|[3469]11|0|00|[2-9]xxxxxx|1xxx[2-9]xxxxxxS0|xxxxxxxxxxxx.) is geen regel :(((

ik verwachte (888:**internnummer@ipadresfritzbox:5060|*xx|[3469]11|0|00|[2-9]xxxxxx|1xxx[2-9]xxxxxxS0|xxxxxxxxxxxx.)

Maar je begrijpt nu vast al wat beter hoe en dialplan van cisco linksys werkt.

Wat gebeurt er als je die ** weg laat?? Het volet heel onlogisch om die erin te houden. Neem in je rules eens XXXS0 op en kies de interne nummers eens aan?

De tests van vanmorgen:

direct in gesprek toon met
(XXXS0|internnummer@ipadresfritzbox:5060|*xx|[3469]11|0|00|[2-9]xxxxxx|1xxx[2-9]xxxxxxS0|xxxxxxxxxxxx.)

idem met:
(XXXS0|**internnummer@ipadresfritzbox:5060|*xx|[3469]11|0|00|[2-9]xxxxxx|1xxx[2-9]xxxxxxS0|xxxxxxxxxxxx.)

en ook met
(**internnummer@ipadresfritzbox:5060|XXXS0|*xx|[3469]11|0|00|[2-9]xxxxxx|1xxx[2-9]xxxxxxS0|xxxxxxxxxxxx.)

Kortom XXS0 lijkt geen goed resultaat te geven.

geen tweede sterretje toegestaan bij:
(internnummer@ipadresfritzbox:5060|*xx|[3469]11|0|00|[2-9]xxxxxx|1xxx[2-9]xxxxxxS0|xxxxxxxxxxxx.)

idem met
(888:**internnummer@ipadresfritzbox:5060|*xx|[3469]11|0|00|[2-9]xxxxxx|1xxx[2-9]xxxxxxS0|xxxxxxxxxxxx.)

Alleen met:
(**internnummer@ipadresfritzbox:5060|*xx|[3469]11|0|00|[2-9]xxxxxx|1xxx[2-9]xxxxxxS0|xxxxxxxxxxxx.) kan ik de fax (**1) maar niet een ander toestel met bijvoorbeeld **610

mmm kan eigenlijk niet... wis eens alle regels en zet er dan alleen het volgende in:
(**X.S0|X.S0)

dit maakt de linksys wijs dat hij op ** alles erachter mag reageren

wat gebeurt er als je direct het nummer kiest (bijv. 1224 nadat je de volgende regels hebt toegepast?

(<:**>X.)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan