VoIP XS4All Misbruikt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Webcanal

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2008
Berichten
111
Mijn buurman heeft al ruim 15 jaar een abbo bij XS4All. Een paar maanden geleden bood XS4All de trouwe klant een gratis VoIP nummer en een Frtzbox aan. Die heeft hij geaccepteerd, met in het achterhoofd een keer over te gaan op VoIP.
Tot nu toe heeft hij daar niets mee gedaan. Niet met VoIp en niet met de Fritzbox. Ook niet even mee 'gespeeld'. Alles nog nieuw in doos.
Op 7 januari wordt een email gestuurd van XS4All met de volgende tekst:

Geachte mevrouw, heer,

Het XS4ALL Abuse Centre heeft geconstateerd dat er misbruik van uw XS4ALL
account is gemaakt door derden. Uw gegevens zijn hierdoor kwetsbaar en uw
privacy kan niet gewaarborgd worden. In dit bericht staan instructies om dit
probleem op te lossen, wij vragen u deze zorgvuldig te lezen.

Om overlast te voorkomen en uw gegevens te beschermen is er mogelijk een
beperking op uw account geplaatst die ervoor zorgt dat uw inkomende en
uitgaande e-mail is beperkt. U kunt uw e-mail bekijken via de Secure Webmail
van XS4ALL. Er is geen beperking op uw internetverbinding geplaatst.

Alle procedures die worden gevraagd uitgevoerd. Geen enkele vorm van virus en/of Trojan.

12 januari komt de factuur van XS4All met een VoIP rekening van bijna € 350,-
Meteen contact opgenomen met XS4All. Met als enige antwoord: U moet betalen.

De vragen:
Wat zijn de mogelijkheden om een nog niet gebruikt VoIPnummer te hacken?
Zijn er meer mensen waarbij zo iets is gebeurd?
Wat zijn de mogelijkheden om XS4All tot rede te brengen?

Alvast bedankt!!

Martin
 
De brief zelf zegt niets over VoIP, ik denk ook niet dat het daar aan ligt. Het lijkt hier te gaan om een geïnfecteerde email die mogelijk een kettingbrief in werking zet of malware activeert. Hierdoor gaat de computer spam zenden via het ip adres van de buurman. Dit hoeft echter geen virus of trojan te zijn. Doe eens een malwarescan met bijvoorbeeld spybot.

Het is in feite logisch dat om deze redenen de POP en SMTP worden uitgezet voor de buurman. Malware werkt namelijk (bijna) nooit in webmail. De buurman zal dus tijdelijk webmail moeten gebruiken tot het weer een beetje over is.

Dat verklaart nog steeds de hoge rekening niet. Aangezien het om een abonnement gaat kan er dus nooit meer bij komen, tenzij anders staat in het contract. Ik hoop dat je zo de buurman weer een beetje kunt gerust stellen en het probleem op lost.

Dinux
 
Beste Dinux,
Bedankt voor je reactie.
De mail is wel degelijk afkomstig van XS4All (is ingekort). Op hun aanraden verschillende scans uitgevoerd. ( Avira, Anti Malwarebytes ) en niets gevonden.
Het probleem ligt ook niet in de email, maar bij de VoIP. Daar is ook die 350,- euro van ( extra buiten het gewone contract )
Dus geen kettingbrief en geen Trojan/virus, maar wel VoIP gehackt.

Martin
 
Laatst bewerkt:
De zaak is keurig door XS4All afgehandeld. Alle telefoonkosten zijn gecrediteerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan