• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Volgorde aanpassen CSV import en vernieuwen draaitabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bok21a

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 nov 2021
Hoi,

Ik heb een excel bestand waar ik CSV bestanden in importeer op het moment dat ik het bestand open. Daarnaast heb ik ingesteld dat de draaitabellen worden verneiuwd bij openen van het bestand. Nu worden eerst de draaitabellen vernieuwd en vervolgens de CSV bestanden ingelezen. Dit is echter de verkeerde volgorde want zo laten de draaitabellen nog steeds niet de meest actuele informatie zien. Is er een mogelijkheid om Excel AUTOMATISCH eerst de CSV bestanden te laten importeren en vervolgens de draaitabellen te vernieuwen? Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen ;-).

Groet, Richard

Importeer je alles met power query?

Nee. Via gegevens Query's en verbindingen haal ik de CSV bestanden op. Over deze data gaan dan de draaitabellen.

Je kunt de draaitabellen rechtstreeks koppelen aan de csv-bestanden.
Bij het openen van het bestand kun je de draaitabellen laten 'refreshen'.
Deze maken gebruik van de laatst opgeslagen versie van het gekoppelde csv-bestand.
CSV-bestanden hoeven niet geopend of ingelezen te worden.

Dank je voor je bericht.

Dit gaat in mijn geval helaas niet op.

Ik laat de csv bestanden in mijn excel. Deze worden als tabel ingelezen. Dan ga ik kolommen toevoegen aan deze tabel met formules naar andere tabbladen waardoor ik een tabel met uitgebreidere informatie creeer. Over deze gegevens maak ik dan weer een draaitabel.

Er moet toch een mogelijkheid om de volgorde van verversen in excel te beinvloeden? Vind het sowieso vreemd dat eerst draaitabellen worden vernieuwd en dat daarna pas nieuwe data wordt ingelezen.

Je probleem is natuurlijk met 1 druk op de knop opgelost: RefreshAll, nadat het bestand is geopend.

Als je je toevoegingen middels PowerQuery regelt en niks naar werkbladen laadt maar direct naar een draaitabel, dan zou het moeten werken. Ik wed dat je formules van het soort VERT.ZOEKEN of INDEX/VERGELIJKEN zijn om namen bij indexen te halen, dat kan prima met PowerQuery.

Beste "snb",

daar heb je helemaal gelijk in echter als het vergeten wordt dan worden de verkeerde gegevens getoond. Ben dit liever voor ;-).

Beste "JKPieterse",

inderdaad is het veelal verticaal zoeken en veel "als"functies. Heb geen idee hoe ik dat via powerquery kan toevoegen. Heb je misschien een link met uitleg?

Bedankt voor jullie inbreng!
Groet Richard

Dan kun je voor de querytable een Gebeurtenisklasse maken die de draaitabel ververst na de afterrefresh-gebeurtenis van de Querytable.

Misschien brengt deze je dichter bij een oplossing
HTML:
https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/961335-Velden-cq-kolommen-in-een-csv-bestand-anders-rangschikken?p=6303063#post6303063

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan