Volgorde bepalen van subformulierkolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

florisfloris

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 nov 2006
Berichten
3
Hallo,

kan iemand mij vertellen of het op een of andere manier (vba?) mogelijk is, nadat ik in een subformulier kolommen heb versleept de nieuwe volgorde van deze kolommen kan vaststellen, zodat ik de query die gekoppeld is aan dit subformulier blijvend kan aanpassen???

Floris
 
Hoe heb je het subformulier dan nu gekoppeld? Normaal gesproken kun je kolommen oneindig verplaatsen binnen een formulier, als dat is gekoppeld aan een gegevensbron. Je krijgt pas een probleem als je de veldnamen binnen de query gaat aanpassen. Dat gebeurt bijvoorbeeld soms bij een Kruistabelquery, waar kolommen worden gemaakt op basis van beschikbare gegevens. Een formulier op basis van die kruistabel kan dan de nieuwe velden nog niet hebben, en die moet je dan later wel eens toevoegen. Anders zou ik het probleem zo gauw niet kunnen verzinnen...
 
Michel,

wat ik aan het maken ben is een formulier waarop gebruikers queries kunnen maken en opslaan zonder dat men hier kennis van heeft. Het formulier bevat op dit moment bijvoorbeeld 6 velden waarin voorwaarden voor kolommen kunnen worden geplaatst, sorteren (op- en aflopend) op elk mogelijk toe te voegen kolom, kolommen toevoegen en verwijderen, het opslaan van een aangemaakte query

Op dit moment mis ik alleen nog een manier waarop men makkelijk zelf de volgorde kan bepalen (en opslaan) van de geselecteerde kolommen. Naar mijn idee was de makkelijkste manier het verslepen van de kolommen in het subformulier en vervolgens de volgorde van deze kolommen bepalen alleen ik weet dus niet hoe ik dit zou moeten doen, ben goed thuis in vba maar niet zo in Access. Als ik de volgorde kolommen in de gegevensbron opvraag dmv vba krijg ik die zoals die in de query is vastgelegd en niet zoals ik in het subform heb veranderd.

Het verplaatsen is dus geen probleem, alleen het opslaan van de nieuw aangemaakte volgorde lukt me dus niet. Veldnamen worden niet veranderd alleen de volgorde in het subform.

Floris
 
Als ik het goed begrijp, heb je dus een formulier waarop mensen een ander formulier kunnen 'samenstellen'. Ze doen dat door op het eerste formulier een query 'te bouwen' binnen de door jou aangegeven mogelijkheden, die ze vervolgens opslaan. Het interactieve formulier moet vervolgens op basis van de query worden gemaakt. Is dat ongeveer het idee?
 
Michel,

het gaat er uiteindelijk om dat met behulp van de verkregen query een rapport kan worden gemaakt,
zonder dat men in access hoeft te pielen,

Ik zal anders morgen voorbeeldje posten

Floris
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan