Volgorde HDD's op Moederboard

• Onderwerp starter Onderwerp starter R4D4
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

R4D4

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2011
Hallo mensen,

Mijn moederboard heeft 4 SATA-aansluitingen en 1 PRIMAIRE-IDE aansluiting.

Is het verplicht om je HDD met de C-partitie te gebruiken op de PRI-IDE aansluiting?
Of kan/mag je die volgorde aanpassen.
Zoja, hoe?

Want ik heb nu Windows op een nieuwe HDD gezet, maar deze schijf heeft een sata-aansluiting.
De andere HDD (IDE-aansluiting) wil ik gebruiken voor andere doeleinden, maar zodra ik deze aansluit krijg ik meteen een melding dat er geen besturingssysteem aanwezig is op mijn pc.

Alvast bedankt voor de reactie/hulp.

Op welke aansluting de schijven staan is niet van belang als het om de volgorde gaat.
Advies is wel je OS te installeren op een van de schijven die is aangesloten op de sata.
Simpelweg omdat deze een stuk sneller is als ide.
Zoals je het nu hebt staan is volgens mij geen probleem en behoeft geen aanpassing.

In het laatste deel van je vraag, lijkt mij die ide schijf in je bios te zijn vastgelegd ipv op auto.

Hij stond inderdaad vermeld in de bios.

Ik moet die boot-volgorde dus op automatisch zetten?
Kan dat altijd...op auto zetten? Ken die functie namelijk niet.

als het nog niet gelukt is.....misschien een overbodige vraag, maar heb je "sata enabled" in de bios? als je die niet aanzet blijft hij volgens mij via ide proberen te booten.

Hoi,
kun je voor de andere forummers even aangeven welke dé oplossing was? Dit i.v.m. de zoekfunctie binnen Helpmij.

"sata enabled" in je BIOS moet aanstaan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan