Volgorde van tekstvakken in formulier.

• Onderwerp starter Onderwerp starter kimmy
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

kimmy

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2000
Office / Word 2003 pro

Ik heb in een document een tabel gemaakt met vier kolommen en zeven rijen. In kolom 1 en 3 staat gewone tekst en in kolom 2 en 4 heb ik via werkbalk/formulier tekstvakjes geplaatst.

Als het formulier beveiligd is kun je eenvoudig met TAB naar het volgende tekstvak en daar gegevens invullen.

Nu het probleem: met TAB ga je op dezelfde regel van links naar rechts, ik zou graag willen dat je in kolom 2 eerst van boven naar beneden gaat en dan pas naar kolom 4 waar je ook weer van boven naar beneden gaat.

Hoe kan ik dit instellen ?
Of is er een andere/betere manier om dergelijke formulieren te maken ?

Ter verduidelijking een plaatje erbij:

Bijlagen

• tabel_tekstvak_volgorde.gif
    tabel_tekstvak_volgorde.gif
    5,7 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
Hoi

Ik weet niet wat je precies wilt
Maar kun je het niet beter opzetten in Exel ??

Ander zal je een makro moeten maken die na invoer een rij naar beneden gaat enz

MVB???

GR JP

Hoi

Je kan i.p.v de enterknop met Word ook de Pijltjestoetsen gebruiken
Dan kom je ook waar je wezen wilt

Gr
JP

Mijn bedoeling is om eerst alle velden in te vullen van "bedrijf1" (dus van boven naar beneden) en dan pas naar kolom 4 te gaan en de gegevens in te vullen van "bedrijf2"

De invul volgorde is nu:
- bedrijf 1
- bedrijf 2
- adres bedrijf 1
- adres bedrijf 2
- postcode bedrijf 1
- postcode bedrijf 2
- enz.

Ik wil liever eerst alles invullen van bedrijf 1 en dan pas naar bedrijf 2.

Excel is niet echt een optie omdat dit maar een klein onderdeeltje is van een groter Word document.

Als het alleen mogelijk is met een makro, kun je me daarbij op weg helpen hoe dit te doen.

Met de pijltjes toetsen blijft de volgorde hetzelfde: van links naar rechts en dan pas naar beneden.

Kimmy

Helaas ben ik ook niet goed in mAcro in Word
Misschien dat een ander je kan helpen

Gr JP

Hai Kimmy, :D

Als je echt zelf een exacte route wilt plannen langs de formuliervelden, dan moet je ze:

1. Of in die volgorde plaatsen.
2. Of aansturen vanuit VBA in een uitgaande macro in de veldopties.

Ik heb even een simpele functie geschreven welke dit doet!

Kijk even naar de bijlage voor een voorbeeld.

In de bijlage moet je naar de veldopties kijken naar de naam van de uitgaande macro. (deze heeft eenzelfde logica als de bladwijzernaam van het veld)
Let op: Logica is erg belangrijk wil je je code leesbaar houden.

Toets ALT+F11 om naar de code in de module te gaan.

Veel plezier ermee! :thumb:
ps, denk eraan: Menu/extra/macro/beveiliging op gemiddeld zetten!!!! (anders gebeurt er niks)

Bijlagen

@ joost verdaasdo

Super, het was even puzzelen maar het werkt nu prima :thumb:

Ik hoop dat jullie me ook kunnen helpen met de volgende vraag:

Is het mogelijk dat als ik in "cel 1" uit dropdown 2 (bladwijzer) een bepaalde keuze maak, dat dan in "cel 15" uit dropdown3 automatisch een keuze wordt gemaakt.

Dus als ik in cel 1 keuze B maak, dat dan automatisch in cel 15 keuze B komt te staan.
De cellen staan niet in dezelfde tabel, wel in het zelfde document.

Is dit mogelijk ?

Laatst bewerkt:
Hai Kimmy, :D

Graag gedaan!

Vermits je de weg kent dan is het automatiseringsproces binnen formulieren relatief eenvoudig.

Deze vraag is opgelost dus denk hier de volgende keer aan dat je een nieuwe vraag in een nieuw topic stelt? (dit maakt het zoeken naar antwoorden voor overige leden eenvoudiger....thnxxx)

Op jouw vervolgvraag wederom een eenvoudig antwoord.

In een uitgaande macro (zie voorgaande oplossing) lees je de index value van de huidige dropdown uit. (dit is een integer 1, 2, 3, etc...)

Vervolgens vergelijk je deze in een Select Case statement en afhankelijk van de keuze stel je de Value property van de andere dropdown in.

Zie bijlage?

Veel plezier ermee! :thumb:

Bijlagen

Geplaatst door joost verdaasdo
Deze vraag is opgelost dus denk hier de volgende keer aan dat je een nieuwe vraag in een nieuw topic stelt? (dit maakt het zoeken naar antwoorden voor overige leden eenvoudiger....thnxxx)
Oops, excuus daarvoor !

Het werkt alweer perfect Joost, ik heb het zelfs zo ingesteld dat er 2 cellen tegelijk automatisch ingevuld worden.

Hardstikke bedankt :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan