volle C schijf op win 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

andre2

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2010
Goeden dag beste mensen,

Ik werk met een laptop ASUS K50IJ met 4 gig aan geheugen.
Waar ik al een poosje mee tob is dat de C partitie met 80 gig aan totale ruimte met 75 gig zo goed als vol is.
Aan program files staat er maar 5,75 gig op .

Ik vraag me af waar ik de rest aan " verloren" ruimte moet zoeken,want laptop is ook traag met opstarten.

Hoor graag jullie antwoord, bij voorbaat dank.

Gr.Andre

Installeer Treesize Free, open/scan daarin de C: schijf en kijk waar de ruimte aan verloren gaat.
Ik zou verwachten dat de meeste ruimte opgaat aan de C:\Users (=C:\Gebruikers) map en aan Windows. Ook het wisselbestand kan veel ruimte in beslag nemen en (zoals Lange Pier al schreef) ook de ruimte voor de herstelpunten.

EDIT: "aanvaring" met de tips van Lange Pier.

Tijs.

Dank al zo vast voor je antwoord.

ik ben naar C:/ document and settings " gegaan ,om verder te kunnen gaan, maar krijg de melding " toegaan geweigerd"

Hoe kom ik hier uit .?

Gr.Andre
Update:
Heb het tooltje "Treesize_free" geïnstalleerd en zie dat 38 GB aan Windows op gaat , waarvan 20,3 gig aan " winsxs"

Wat kan ik hier mee?

Gr. Andre

Laatst bewerkt door een moderator:
Daar kun je weinig aan doen, alleen een schuifopruiming plegen. met cleanup system files aangevinkt maar dat werkt alleen als er een upgrade is uitgevoerd.

Maar je hebt het nu over 38GB voor windows, dat zijn nog geen 75GB.

De 75 gig is de ruimte die is ingenomen van de 80 gig schijf,waarvan 38 gig naar windows gaat , daarin zit zit 20,3 gig in het winsxs map, waar je dus niets in mag verwijderen.
verder 8,4 gig in de installer map
3,5 gig in Systeem32 map

Schijfopruiming had ik al toegepast.

Krijg dus de indruk dat er weinig aan te doen is.
In de temp mappen kom ik ook niet in om dat "Document and settings' niet te openen is .

Gr. Andre

Kun je denkelijk openen als admin, eerst rechtermuisklik erop en daarvoor kiezen maar met Treesize gaat dat toch wel?
Kom nog steeds niet op 75GB, overigens.

Dat klopt ook dat je niet aan 75 gig komt omdat de rij nog veel langer is in Tree Free .
Ik weet ook verder niet wat ik er in kan verwijderen.
Gr.Andre

Weet niet of dat bij jou inderdaad ook zoveel opruimt, maar de instructies in deze link leverde mij deze week bij 2 pc's/servers per stuk 4 GB extra opslagruimte op. Hierbij worden bestanden/mappen in de winsxs map verwijderd die niet (meer) nodig zijn, omdat je (toch) niet terug wilt naar vóór het laatste Windows Service Pack.

Tijs.

het heeft niet zo veel opgeleverd, TEMP is ook leeg,

Dank voor jullie advies, misschien beter recovery uitvoeren , is tie weer schoon,
Of is dat niet zo,n oplossing?
Gr.Andre

Tja, dan loop je later weer tegen het probleem aan.

Je zou ook een screenshot van Treesize hier kunnen plaatsen.

Herstelpunten-ruimte is (ong.) 9% van de ruimte. Doorgaans mag dat zelfs groeien tot 12%.
Hier kun je (makkelijk) wat vanaf halen:
hier of hier instructies (in het Engels, maar dat lukt je wel). Zet het terug op een maximum van zo'n 2 GB (=3%, ongeveer), zou ik doen.

Tijs.

Ccleaner heb ik er al over heen gehaald . wat die 24 dateien zijn weet ik ook niet .

Misschien een copy van maken en ergens anders opslaan op een stick en dan verwijderen.
Kijken wat er gebeurd.......

Probeer het en ook de andere tips.

Van windows in Treesize nog een screenshot plaatsen gaarne.

Dateien is het Duits voor data... Wat staat daar in? Mijn Win7 kent geen vergelijkbare map.

Verder nog op mijn ENG Win7:
C:\ProgramData Die kun je niet deleten..
Bij mij is ie maar 500 MB... dus loop die mappen na welke submap voor zoveel GB zorgt....
Ook de user map is groot: loop alles na, welke map is daar zo groot en staat er niets overbodigs.
Met wat geluk heb je zo 5-10 GB rommel gevonden.

Mijn up to date Window map is 24 GB ... daar zit ook nog een tamp map in, 40 MB bij ... niet veel dus.
Inclusief mijn download map is mijn systeem schijf maar ca 35 GB..
Dus je hebt er echt veel rommel op staan of data, die je beter naar een D-schijf kunt verplaatsen (en backuppen als je dat nog niet gedaan hebt...)

screenshot_02.JPG

screenshot_03.JPG

in twee delen moeten knippen,
dit staat in de Windowsmap

Gr.andre

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan