Volle c schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelleruben

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Hallo Allemaal,

Mijn c schijf (waar windows ook op staat), raakt erg vol (het balkje staat al in het rood). Nu kan ik wel mijn laptop wegbrengen en ervoor zorgen dat er een nieuwe grotere SSD inkomt.

Maar graag zou ik ook wel willen weten waardoor de ruimte inbeslang neemt. Door elke map bij lang te gaan, ben ik nog niet veel wijzer geworden.

Bestaat er ook een soort programma, die je HD scant, en dan kan vertellen welke bestanden en progamma's hoeveel ruimte in beslag neem, dat je dat in één oog opslag kan zien?

Groeten,

Jelle

Uiteraard zijn die er:
Maar eerst maar ‘schijfopruiming’ draaien als begin.
Windows 11 kent ook de optie ‘opslagbeheer’.

Laatst bewerkt:
Je hebt er maar eentje nodig, wel in mapopties alles zo zetten dat alles wordt gezien.
Gebruik Treesize, erg goed.

Ik heb laatst WinDirStat gebruikt omdat treesize niet meer gratis is na de trial. Indien voor eenmalig gebruik is dat natuurlijk geen probleem.

Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voorf julie antwoorden.

Schijfopruiming voer ik al geregeld uit, maar dit geeft nu geen gewenste resulaat.

Bedankt voor het delen van de programma's ik ga eens kijken wat het kan, en welke ik
het beste kan gebruiken.

Ja denk dat ik zelf binnenkort zelf aan moet geloven om de SSD te gaan vervangen voor een grote.
Alleen ja zit er alleen beetje tegen op, vandaar dat ik hoop dat als ik meer inzicht heb, dat ik toch nog ruimte kan creeren.

Schaf 1 of meerdere externe hdd of ssd schijven aan. Doe ik ook....

* Controleer de grootte van het wisselbestand (pagefile.sys)

Wisselbestandsgrootte op SSD (besturingssysteem) > Automatisch beheren of > Aangepaste grootte: Begingrootte (MB): 4096. Maximale grootte (MB) 4096. Kun jezelf aanpassen naar gewenste grootte.

> Instellingen > Systeem > Info (linksonder) > rechtsonder > Geavanceerde systeeminstellingen > tabblad > Geavanceerd > Prestaties > Instellingen > tabblad Geavanceerd > Virtueel geheugen

Sneller bereikbaar via de snelkoppeling van de GodMode. Staat in de lijst onder > Systeem > Geavanceerde systeeminstellingen weergeven

C:\Windows\System32\SystemPropertiesAdvanced.exe

* Gebruik schijfopruiming (Disk Cleanup)
Elke computer heeft een groot aantal bestanden en programma's op de harde schijf die al een tijdje niet zijn gebruikt of overbodig zijn. Met Schijfopruiming kunt u zien welke toepassingen en bestanden van uw computer kunnen worden verwijderd. Kijk ook naar de optie: Clean up system files. Schijfopruiming kan ook met CCleaner en Glary Utilities, kijk wel eerst de instellingen na!

- Open > Deze computer > rechtsklik op C-schijf (C: )
- RMK > Eigenschappen (RMK = rechtermuisknop)
- Tabblad > Algemeen
- Kies > Schijfopruiming etc.

Systeemherstelpunten kunnen veel ruimte innemen
Systeemherstelpunten inzien en verwijderen (System restore point)
Je kunt de lijst met alle aanwezige herstelpunten zien in System Restore.
Selecteer Meer herstelpunten weergeven

Je kunt de aanwezige herstelpunten ook bekijken in CCleaner.
Open CCleaner en links Extra en daar staat Systeemherstel bij.
Daar kun je de herstelunten ook verwijderen.

Een andere mogelijkheid om herstelpunten te verwijderen is het
uitvoeren van Windows Schijfopruiming (Disk Cleanup)
Tabblad More Options - System Restore and Shadow Copies

@Hannes57, dat heb ik, al mijn documenten staan op een andere schijf zelf op een NAS wat ik heb. De map "mijn Documenten" en "mijn Afbeeldingen" , "Downloads" enz. zijn leeg.

Verder staat er alleen programmas op en die heb ik ook allemaal goed bekeken.

Vandaar dat ik heel graag wil weten wat nu zoveel ruimte in beslag neemt.

@Senso bedankt voor je input, dit kan ik ook even na lopen.

"Vandaar dat ik heel graag wil weten wat nu zoveel ruimte in beslag neemt."
In het laatste deel van mijn beschrijving, die ik een paar berichten eerder heb gegeven, staat beschreven dat er zo iets is als een verborgen Windows bestand dat, als u niets daar aan instelt, uiteindelijk de hele SSD gaat gebruiken. Lees de beschrijving maar eens door en wellicht dat dat het antwoord op uw vraag is.

Hoeveel GB is die bestaande SSD? Een 1 TB Crucial interne SSD kocht ik voor 60,00 euro.

@srpchulp

Volgens mij doel je op de ruimte die herstelpunten in beslag nemen. Daar is weinig geheimzinnigs aan.
Zoals ik al zei kunnen die veel ruimte in beslag nemen. Maar deze moet je wel regelmatig aanmaken en verwijderen. Je moet ze wel altijd achter de hand hebben.

Maak ook volledige systeemkopieën op externe schijven en maak ook een herstelmedium! Geef schijven een naam/label.

Ja, goed en volledig lezen is natuurlijk een eerste vereiste. Prima en duidelijk artikel/tekst/screenshots van srpchulp.👍

Beste mensen,

Ik ben erg blij met het gegeven informatie waar ik kan zoeken, en wat ik kan doen.

Maar wees voorzichtig met het zeggen, van dat ik niet alles lees of niet goed lees. Want hoe kan je zo snel bepalen of ik niet alles heb gelezen heb?

@Lange Pier Ja bij de schijfopruiming heb ik inderdaad alle vinkjes aan staan.

@Senso Mijn huidige SSD is 118GB,

EDIT:

Ondertussen heb ik geken naar de Herstel punten (in CCleaner, er zijn geen herstelpunten. Als ik de Schrijfopruiming start dan is er maar 11.6mb op te ruimen, Dus even kijken naar andere stappen die jullie hebben gegeven,001.png

Laatst bewerkt:
En wat zeggen WinDirStat of Treesize?

118GB is in de huidige tijd aan de krappe kant. Die zal regelmatig vol raken.

Ik bedoel deze:
1722321621807.png
Ook al zet je het maken van herstelpunten uit, dan nog kan het voorkomen dat Windows de hele ssd gebruikt voor allerlei andere zaken dan gemaakte herstelpunten, die windows in zijn wijsheid meent bij te moeten houden.

Beste srpchulp.
met alle respect en waardering voor jouw bijdragen ben ik van mening dat je er hier toch echt naast zit. De tekst in de screenshot toont duidelijk aan dat het hier gaat om de ruimte van herstelpunten. Er kan ook sprake zijn van bestandsschaduwkopieën en oudere kopieën van Windows Complete Back-up als onderdeel van herstelpunten! Deze kun je dus ook verwijderen met schijfopruiming. Tabblad Meer opties

dan nog kan het voorkomen dat Windows de hele ssd gebruikt voor allerlei andere zaken dan gemaakte herstelpunten, die windows in zijn wijsheid meent bij te moeten houden.

Dan moet je dat bewijzen/aantonen om welke bestanden het dan gaat. Caches e.d. temp kunnen ook groot zijn maar die kun je vaak met disk cleaning verwijderen. Met CCleaner kun je ook veel opschonen. Loop wel eerst de instellingen na.

@jelleruben

@Lange Pier Ja bij de schijfopruiming heb ik inderdaad alle vinkjes aan staan.
LP schrijft, klik op de knop > Systeembestanden opschonen, meer opties.

Ook Instellingen > Systeem > Opslag geeft informatie.

118GB is in de huidige tijd aan de krappe kant. Is juist.

Je hebt geen herstelpunten? Dat is gevaarlijk en kan je in de problemen brengen. Stel het zo in dat er altijd minimaal één of twee aanwezig zijn.

Laatst bewerkt:
Maak een back-up van je huidige SSD op een extern medium, wissel de SSD en zet de back-up terug?

En wat zeggen WinDirStat of Treesize?

118GB is in de huidige tijd aan de krappe kant. Die zal regelmatig vol raken.
Ik heb deze geinstalleerd, en who dit bedoel ik ik zie meteen dat Er bij User en Programdata toch nog veel data aanwzig is, Hij is nog even bezig, maar onderstaan een shot ervan.

shot.png

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan