Volume MS DOS te klein voor Win 2000

Status
Niet open voor verdere reacties.

rvdmaden

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2001
Ik wil graag MS DOS 6.22 installeren op een wat oudere PC, gevolgd door Windows 2000. Als Dos is geinstalleerd, zie ik via het commando FDISK dat er automatisch een volume is aangemaakt van 2047 MB, terwijl de totale schijfgrootte 6 GB is. Als ik daarna probeer Win2000 te installeren, krijg ik een melding dat er te weinig schijfruimte is. Als ik via FDISK het volume van 2047 weghaal en een nieuwe aanmaak met maximale grootte, krijg ik weer een melding dat er geen besturingssysteem is. Als ik dan Dos er weer opzet, heb ik wederom een volume van 2047 MB. Hoe kom ik uit deze vicieuze cirkel en krijg ik toch zowel Dos als Win2000 op de PC??

Dat je een volume van 2047 MB hebt komt doordat het FAT16 is, dit ondersteund geen grotere volumes(partities). Met Fdisk moet je J indrukken als er voor ondersteuning grotere schijven wordt gevraagd.

Ik heb de partitie van 2047 MB verwijderd, vervolgens een nieuwe primaire dos-partitie aangemaakt, mét ondersteuning van grote schijven. Vervolgens moet de compu opnieuw opgestart worden, waarna dus ook m'n besturingssysteem (DOS) weer verdwenen is. Hoe kan ik die partitie vergroten, zonder dat ik dos weer opnieuw moet installeren?

Volgens mij is het mogelijk om vanaf een opstartdiskette
W2000 te instaleren.

Doe de CD in het station en type: D:\I386\WINNT32.EXE
Aangenomen dat D je Cd station is.

Ik had inderaad al iets dergelijks geprobeerd: de dos-partitie verwijderd, in de BIOS ingesteld dat de compu op moet starten vanaf CD en vervolgens de Win2000 cd erin. Dan krijg je vanzelf de vraag of de partitie als NTFS geformateerd moet worden. Gelukt dus, thanx voor jullie hulp. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan