Volume shadow copy -service VSS krijgt geen toegang tot hoofdmap van volume

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lubbert

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2008
In mijn windows 7 logboeken duikt de volgende melding op:
Waarschuwing voor volume shadow copy service VSS krijgt geen toegang tot de hoofdmap van volume \\?\Volume enz. Als beheerders geen toegang krijgen tot basismappen kan dit leiden tot onverwachte fouten en functioneert VSS mogelijk niet goed. Controleer de beveiliging van het volume en probeer de bewerking nogmaals uit te voeren. Er staat een ID nummer 12348 bij.
De oplossing die daar geboden wordt werkt niet want er komt een melding in command prompt van parameter niet juist.
Bovendien ben ik bang iets verkeerd te doen.
Kunnen jullie mij helpen?

m.vr.gr.
Lubbert

Hoi,
kijk even bij run>services.msc of de Remote Procedure Call (RPC) op automatisch staat en gestart is.
Deze link heb je gevolgd neem ik aan.
Heb je nog wel adminrechten op je pc? Heb je soms ook problemen met andere windowsprogramma's? Zoals msconfig e.d.

Laatst bewerkt:
Eerst maar eens aangeven wat je precies met die instructie gedaan hebt:
a. Heb je wel in een "Als Administrator uitvoeren" versie van CMD gestart, waarin je (daarna) die icacls opdracht hebt gegegeven?
b. Er staat in de instructie:
icacls <VolumeRootPath> /grant system:f
Welke opdracht was jouw variant en welke precieze foutmelding kreeg je toen?
c. [Natuurlijk graag ook nog reageren op de vraag van Mik Zjegger of de RPC-service wel gestart was.]

Tijs.

Hallo heren,
ik heb alles nog een keer uitgevoerd en nu is de instructie zonder foutmelding gelukt.
Als <VolumeRootPath> heb ik opgegeven c:\
Kennelijk moet ik hierna een spatie ingeven voordat de rest van de instructie wordt ingevoerd.
Er kwam een melding dat 1 bestand verwerkt was.
Helaas blijft de melding in eventmanager........
Ik heb de melding bijgevoegd.
Misschien moet ik een andere volume opgeven?
Verder: RPC staat goed, de CMD heb ik gestart als Admin, verder zijn er geen problemen met msconfig bijvoorbeeld.
Hoor graag van jullie.

Lubbert

Bijlagen

• eventlog_lubbert.jpg
    eventlog_lubbert.jpg
    97,1 KB · Weergaven: 110
Laatst bewerkt:
Als ik het goed zie is de voorbeeldinstructie de volgende:
icacls c:\windows\ /grant system:f
Op welk volume worden de backups normaliter weggeschreven?
Volgens mij moet je de VolumeRootPath invullen van het volume waar de backup naar toe gaat.

Laatst bewerkt:
Dan wordt het tijd dat je aangeeft welke melding er precies stond.
Het zou zomaar kunnen zijn dat met \\?\Volume niet C: maar een andere schijfletter bedoeld is.
Dus stel dat je ook een partitie D: hebt:
icacls D:\ /grant system:f

@Mik Zjegger: ik interpreteer jouw link toch echt als dat in de hoofdmap van een volume (=partitie) geen rechten zouden zijn voor System, dus niet voor een submap, zoals C:\windows

@Topic-starter: je hebt het commando toch eerst uitgevoerd met een '\' erin, dus:
icacls C:\ /grant system:f
Dit voor het geval tóch de C: partitie was bedoeld.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb windows backup niet ingericht.
Is dat het probleem?
Als ik overigens de instructie:
icacls c:\windows\ /grant system:f
ingeef dan komt de melding: Toegang geweigerd.

Ik heb het commando uitgevoerd met een \
Ik heb naast de C: ook een Q: deze is normaal niet toegankelijk.

Lubbert

Laatst bewerkt:
Als ik je goed begrijp laat je geen backups door Windows maken? Wat staat bij het onderhoudscentrum ingesteld betreffende de automatische backupfunctie? Als je de backupfunctie niet gebruikt kun je hem ook uitschakelen onder "sevices" Block Level Backup Engine Service. Dan ben je ook van die melding af in het logboek. Kijk eens bij systeembeheer>taakplanner, een van de standaard actieve taken is n.l. de AutomaticBackup. Omdat je dat wss nooit hebt geconfigureerd probeert Windows toch die taak uit te voeren, vandaar wss die melding in het logboek (denk ik).
Het was je dus alleen te doen om die melding in het logboek?
Zelf heb ik b.v. die service wel uitgeschakeld omdat ik zelf een image heb gemaakt en geen gebruik wil maken van de Windows service.
Bij mij staat die melding dus ook niet in de logboeken en bij de taakplanner staat de configiguratie ook als uitgeschakeld te boek.

Laatst bewerkt:
Hallo Mik,

In het onderhoudscentrum is de back-up niet ingeschakeld.
Bij de taakplanner komt AutomaticBackup niet voor.
De service " Block Level Backup Engine Service" staat op handmatig.
Ik heb deze service even uitgeschakeld maar de melding komt gewoon weer terug.

Het gaat er bij mij om te weten dat er geen problemen zijn of dat iets niet goed is ingesteld waardoor er iets in de soep kan lopen.

Ik vond overigens wel een map genaamd Vss onder c:\Windows.
Verder kwam VSS nogal eens voor in de benaming van AMD mappen, bestanden (van mijn grafische kaart).
Kan AMD misschien een VSS starten?

Lubbert

Mik: Je linkt klopt niet (gaat niet over VSS die hier bedoeld is).
Deze link wel: link

Ik heb overigens geen verdere tips bij de hand m.b.t. het probleem van Lubbert.

Tijs.

Bedankt Tijs voor de tip, vond het zelf ook nogal vreemd. Maar ik heb verder ook geen tips meer over het probleem van Lubbert.

Heren, weten jullie dan wel welk volume er bedoeld wordt in de foutmelding?.
De naam begint met volume en dan volgen er een aantal cijfers en letters.
Kijk s.v.p. in de door mij al eerder bijgevoegde schermafdruk.
Misschien kunnen wij zo de juiste map achterhalen.

Lubbert

Doe het volgende:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd
In het dan geopende CMD-venster:
mountvol

Kijk welke schijfletter wordt genoemd bij: \\?\Volume{53015c47-7276-11e0-b6ba-d027885687ba}
(evt., als het mountvol commando meer dan een scherm vol was en je het niet kon vinden even naar boven scrollen).

Succes,

Tijs.

Ik weet nu welke schijf het betreft, Q.
Alleen heb ik geen toegang tot deze schijf.
Waarschijnlijk is dit de herstelpartitie.
Wat ik ook probeer ik krijg steeds "Toegang geweigerd" te zien.
Als ik bij eigenschappen kijk dan is de eindconclusie dat ik geen eigenaar ben.
Maar van eigenaar veranderen kan ook niet
Ik kijk dan via de verkenner opgestart als administrator.
Maar goed de Q schijf is dan niet zo handig maar VSS een andere schijfeenheid toe wijzen kunnen wij dus ook niet voor elkaar krijgen.

Lubbert

Ik heb wel een idee wat die Q: schijf is: Dat is een 'schijf' die te maken heeft met de installatie van jouw versie van Microsoft Office.
Is een versie van Office 2010 die gebruik maakt van het zogenoemde Click-to-Run principe.

Het is inderdaad zo dat die Q: schijf niet als een normale partitie/schijfletter gebruikt kan worden.

Ik zou dus over de melding niet druk maken, omdat er ook geen bestanden staan op de Q: om te backuppen of een reservekopie van te maken of een herstelpunt van te maken. Als de andere schijfletters waar wat nuttigs op staat (C: schijf etc.) maar wél benaderbaar zijn via VSS.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan