Voor de kenners!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ric

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2001
Berichten
123
Ik brand dvd's met een Plextor 712A. Samen met de dvd-lezer zit ie op de secundaire IDE-poort.
De laatste weken vertraagt het systeem enorm als een dvd wordt gebrand. Het CPU-gebruik is 100% en tijdens het branden duurt het opstarten van een lichte applicatie minuten. Het branden van een 4-speed schijfje duurt nu minstens 25 minuten terwijl het daarvoor een krappe 15 minuten was.
Bij apparaatbeheer staat bij de eigenschappen van het secundaire kanaal dat de huidige overdrachtsmodus PIO is. DMA gebruiken als die beschikbaar is staat geselecteerd, maar het is toch PIO geworden. In het BIOS zijn beide modussen geactiveerd en niet uit te zetten.
Voor de Plextor heb ik de nieuwste firmware (1.07) geinstalleerd. Op hun site lees ik dat door deze update de modus in PIO kan veranderen en daardoor de prestaties verminderen. UDMA 2 heeft de voorkeur.
Ik brand al maanden met deze firmware-update en de laatste weken heb ik deze problemen. Vreemd!

Zou iemand mij kunnen vertellen wat hier aan de hand is en wat de oplossing daarvoor is?
 
Laatst bewerkt:
Probleem is opgelost!
Door de PIO-modus in het bios op 0 te zetten, kwam de brander weer in de UDMA 2-modus. Het branden gaat weer snel, de buffer blijft vol en het CPU-gebruik is tijdens het branden nog maar 20%.
 
Eveneens problemen met plextor-712a

l.s., CD's branden werkt prima, DVD's ho maar. Inmiddels wel de firmware geupdate.Echter zonder resultaat. Mijn brandprogramma (linux, k3b) zegt echter wel dat de DVD met succes is gebrand. Ook is fysiek te zien dat er iets op staat. Maar ik kan hem niet lezen (ook niet op een andere PC).
Wie kan mij helpen?
groet Ed

Nog even een update. Nu een Imation DVD+RW 4x geprobeerd en ... dat werkt probleemloos! Dus de vraag blijft ligt het aan de verschillende merken DVD's of heeft dit te maken met het feit dat dit een RW is?
Wie?
 
Laatst bewerkt:
Je moet eens nagaan welke mediacode geschikt is voor jouw brander.
Bijv: Plextor heeft moeite met de mediacode "Optodisc" terwijl "TY" perfect brandt.
Ook zou ik eens kijken naar de Firmware. De nieuwste is niet altijd de beste voor je brander en dvd 's.
 
mediacode?

Kun je me misschien uitleggen wat onder de mediacode wordt verstaan. Voor mij is iedere brandbare DVD of CD gelijk...
Overigens mijn brander is een Plextor-712A. Wat zou voor deze brander een goede DVD+R zijn en wat is de betreffende media code?
Op dit moment ben ik in het bezit van een doos met DVD+R van Sony (DPR120A3). En die werken dus niet. Brander zegt met succes gebrand en fysiek is er ook iets te zien op de schijf maar is niet leesbaar (ook niet in een andere lezer).
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan