Voor de technici: Kortsluiting gevende HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pjedro79

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2003
2 weken geleden is mn voeding ontploft, en hierbij is tevens mn HD stuk gegaan. Nadat ik een nieuwe voeding in mn compu had gezet deed hij helemaal niks. Nog geen lichtje of ventilator. Na enig zoek werk kwam ik erachter dat mn compu na de HD los gekoppeld te hebben wel opstartte. Mn HD sluit dus kort. Ik heb het ding open geschroeft en kan niks vinden. Nog geen doorgebrand plekje. Alles ziet er goed uit. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan fixen. (ik heb al een nieuwe HD maar kan me niet voorstellen dat deze niet te maken is)

Groeten

HDD opengeschroeft??????? Daadwerkelijk zover dat je de platters ziet, dan kan je hem weggooien.
En als je alleen de printplaat er af geschroefd hebt, kortsluiting hoeft niet altijd zichtbaar te zijn.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je hdd kortsluiting maakt eerder dat ie door gefikt is misschien........

Heb je hem al is op een andere voedingsstekker aangesloten.

Dit houd natuurlijk op als zoals maestro zei dat ding tot op de schijf heb opengeschroeft.......

groet
Harmen

ehhhh......... Ik heb een andere voedings stekker geprobeerd, nog steeds niets (heb ook een nieuwe voeding na dat de vorige totaal was afgefikt, zoals de lokale hardware boer het noemde na dat hij mn voeding zag en eens even diep geinhaleerd had) Heb wel wat folie eraf gehaald zodat je de schijf ZIET. is dat erg?

folie eraf = harddisk defect.

gewoon verder slopen.

zitten wel leuke magneetjes in. :D

pe.

Het is niet zo, dat als je een hardeschijf openschroefd en de platters kan zien, dat ie daardoor stuk is gegaan.
Er zijn ook mensen die een raampje in hun hardeschijf maken.(casemodders)
Daarvoor moet ie ook worden opengemaakt.;)
dscf1013.jpg

dscf1201.jpg

Ze pakken de schijf ook wel goed in nadat ie open is.
zie hier eventueel voor het hele artikel;
http://www.bit-tech.net/article/66/2

:eek: :8-0:

nog nooit gezien.

cool. :D

pe.

Je kan een HD best openmaken en de platters bekijken als je daar zin in hebt :p . Er moet alleen geen stof in komen.

Waarom de PC het niet doet met die HD snap ik niet. Probeer het eens in een andere PC.

Ik heb er ook aan zitten denken.:D
Alleen de kans dat je zelf iets fout doet is natuurlijk erg groot.:o

Ik ben bang dat dit probleem met een vorm van doorbranden te maken hebt.
Visueel hoeft dat niet zichtbaar te zijn.

Laatst bewerkt:
Mooi artikeltje maar moeilijk te geloven. Ik heb altijd begrepen dat die dingen vacuum afgeperst zijn en er dus zodra er een gaat in de seal komt, die er niet voor niets opzit, de schijf zich als het ware volzuigt met lucht en dus de nodig deeltjes stof.

Mij kan je niet wijs maken dat dat ding echt gewerkt heeft.........

groet
Harmen

Ik zou dat soort grapjes wel doen in een stofvrije ruimte, heb ooit een filmpje gezien wat een stofje op je platter voor een schade kan aanrichten, dat wil je zelf helemaal niet meemaken. :eek:

Geplaatst door harmen__666
Mooi artikeltje maar moeilijk te geloven. Ik heb altijd begrepen dat die dingen vacuum afgeperst zijn en er dus zodra er een gaat in de seal komt, die er niet voor niets opzit, de schijf zich als het ware volzuigt met lucht en dus de nodig deeltjes stof.....

Een harde schijf is nooit vacuum anders zou hij niet werken. Het berust nl op een principe dat door de enorme snelheid van de platters een soort 'luchtkussen' ontstaat onder de leeskop waardoor deze geen contact maakt met de platters. Zou de hd vacuum zijn dan zouden de koppen contact maken met de platters en binnen enkele seconden de schijv (en zichzelf) onherstelbaar beschadigen.

Nico :)

Geplaatst door harmen__666
Mooi artikeltje maar moeilijk te geloven. Ik heb altijd begrepen dat die dingen vacuum afgeperst zijn en er dus zodra er een gaat in de seal komt, die er niet voor niets opzit, de schijf zich als het ware volzuigt met lucht en dus de nodig deeltjes stof.

Mij kan je niet wijs maken dat dat ding echt gewerkt heeft.........

groet
Harmen

HD's worden in stofvrije ruimtes geassembleerd. De afsluiting zit in de HD's zodat er geen gewone lucht (met stof) in kan komen.

Ok ok daar kan ik in komen, Nico......

Ik miste in dat stuk dat ie in een stof vrije ruimte aan het werken was. Zal ik wel over heen gelezen hebben :)

Weer wat geleerd :)

later
Harmen

ehhhh, juist. ahum. Wat ik nog even vergeten was te vermelden was dit. Toen ik die folie eraf had (en die zat op de buitenste buitenkant v/h hd frame) zag ik wat ik dacht dat een spiegeltje was. Ik dqacht vervolgens" wat doet dat spiegeltje in hemels naam tussen het frame en de schijf zelf. Tot dat ik het aanraakte en het spiegeltje bleek te draaien. Ik zag dus een mooie vingerafdruk weg draaien onder het frame.

Is dit erg?

Groeten Pieter

P.S. Ik kan mn HD nog uit de vuilnis halen, want als ik al het voorgaande heb gelezen dan hou ik niet veel hoop meer over ':o'

Dat "spiegeltje" ? Was dat rond? Wijs het eens aan op de onderstaande foto.

dscf1013.jpg

Als het die ronde dingen zijn kun je je HD alsnog weg gooien denk ik. Een vingerafdruk op de platters is niet goed voor een HD.

Nu houden we één simpele conclusie over, de harddisk mag nu inderdaad naar de vuilnis toe.

Het spiegeltje was die grote ronde schijf aan de rechter kant. Heten die dingen platters?

Yep dat zijn de platters. Einde verhaal dus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan