Voor een online 3D game moet je toch een programmeur zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mathijsf

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2010
Berichten
99
Moet je voor een online 3D game kunnen programmeren?

Weet je een programma waar je het in kan maken?(de online 3D game)

Weet je ook een cursus?



Niet meteen reageren van lukt nooit. Want ik begin nog niet met een echte game te maken maar ik doe het stap voor stap.
 
Ligt er aan wat je wilt. Je kunt een 3D game maken zonder programmeur te zijn, door een bestaande engine te gebruiken... ben je alleen wel behoorlijk beperkt in wat je kunt doen.

Je kunt ook 3D games maken zonder te kunnen tekenen, door bestaande modellen te gebruiken.

Dus is een beetje afhankelijk van wat je wilt. Als je de hele game van scratch of ongeveer-scratch wilt maken dan zul je moeten kunnen programmeren, en daarnaast heb je nog tientallen dingen nodig die je moet kunnen.

Als je gewoon een leuk projectje zoekt, kom je ook een heel eind met een beetje point en click en een paar tutorials.
 
Weet je toevallig wat turials?


Weet je toevallig wat je allemaal nodig hebt voor zo een game?
 
Ligt eraan wat je wilt maken, zoals ik al zei.
 
Daar heb ik geen tutorials voor. Alleen voor mensen die een idee hebben van wat ze willen maken.
 
Roblox

Het lijkt misschien kinderachtig maar het bouwspel maakt gebruik van de programmeertaal Lua. Dit spel/programma is bedoelt voor kinderen tussen de 12 en 18 jaar die in de toekomst iets met programmeren willen doen. Lua is een makkelijke programmeer taal waar je je wereld mee kunt bouwen. YouTube heeft veel tutorials.

je hoeft de scripts niet altijd zelf te maken. Je kan ze ook krijgen van mensen die ze graag willen delen. Kijk naar een voorbeeld script hier:
Code:
model = script.Parent.Parent--Indicates that the script interacts with the model the button is grouped with.

backup = model:clone()
enabled = true

function regenerate()
	model:remove()
	wait(math.random(5))
	model = backup:clone()
	model.Parent = game.Workspace
	model:makeJoints()
end

function onHit(hit)
	if (hit.Parent:FindFirstChild("Humanoid") ~= nil) and enabled then
		wait(0.1)
		local plr = game.Players:getPlayerFromCharacter(hit.Parent)
		plr.leaderstats.Coins.Value = plr.leaderstats.Coins.Value + 25 -- change [] to the Intvalue present in the leaderstats
		regenerate()
	end
end

script.Parent.Touched:connect(onHit)

Om een 3D online game te maken hoef je dus niet te kunnen programmeren.
 
Laatst bewerkt:
maar als ik bijv. een character maak, hoe moet ik die dan in html zetten?
 
Kijk daar gaan we al. 3d games zijn niet in HTML. HTML is voor websites, tekstdocumenten enzo.

Als je het in een browser moet spelen en het moet 3D zijn dan zit je waarschijnlijk te denken aan Javascript of Flash.
 
Bedankt Bertus, maar hoe moet je dat dan in html zetten?

En kun je dan ook echt een wereld maken of alleen maar gebouwen?

Kun je dan ook characters maken?
 
Ok, Frats hoe. weet je hoe je dat wat jij zegt dan moet downloaden?


Ik wil een 3d game maken. Denk aan runescape bijvoorbeeld. Maar dan eenvoudiger. Weet je misschien ook wat tutorials.
 
Runescape is Java. Dus dan moet je Java tutorials volgen.

Het voornaamste probleem is eigenlijk, dat als we het onderwerp even veranderen, jij dit vraagt:
"He, ik wil een transportmiddel maken, heeft iemand tutorials?"

Waarop wij vragen:
"Wat voor transportmiddel wil je hebben?"

En jouw antwoord is:
"Iets met een raketmotor"

En als wij dan een tip geven voor een boek over Raketmotoren, vraag jij weer:
"Ok, hoe maak ik die raketmotor nu op mijn fiets vast?"

Op dit moment geef je ons geen enkel idee wat je van plan bent, dus kunnen we je ook niet echt helpen. Als je "een soort runescape" wilt maken zijn we al een stuk verder iig, dan ben je waarschijnlijk op zoek naar Java of Flash, en dat betekent dat je behoorlijk heftig moet gaan programmeren waarschijnlijk, en dan zou ik dus beginnen met een paar algemene tutorials zoeken over een van die twee talen.
Daarna ben je waarschijnlijk een paar maanden bezig met het leren van dingen programmeren die helemaal niks met games te maken hebben, en daarna kun je na gaan denken over je game project.
 
OK, thanks.

Moet je er iets voor downloaden of zo?

Maar javascript is toch voor css?
Als je een website pagina maakt?


Ik heb touwens blender. Daar heb je toch flash voor nodig?
 
Laatst bewerkt:
Java is geen Javascript. Je moet waarschijnlijk een Java virtual machine downloaden (als je die niet hebt, maar waarschijnlijk wel al), een goeie editor voor Java (bijv. Eclipse of Netbeans) en iets van een compiler maar die heb ik zelf ook niet dus daar kan ik je niet mee helpen.

Blender is een 3d tekenprogramma, die kun je gebruiken met een heleboel verschillende programmeertalen.
 
je kan het in java maken en dan met applets inladen. of in opengl icm webgl, in flash/shockwave en voor al die dingen moet je kunnen programmeren.
 
Beste mathijsf,

Voor het geval dat je nog steets een spel wil maken als runescape, of als je hier geen belang bij hebt is het mischien handig voor andere mensen die via google of op een andere manier op deze pagina zijn gekomen met het zelfde doel alsmathijsf.

Er zijn een aantal manieren om een spel te maken als runescape, zoals gezecht is runescape in java gemaakt en zou je dus java kunnen gaan leren, op de site van oracle/java staan een aantal tutorials waarmee je kan beginnen een geschikte ide/interface voor java programming is eclipse, maar als je makkelijker wil beginnen kun je een programma gebruiken als gamemaker waarbij je gebruik kan maken van drag en drop ( sleepen & plaatsen ) en als je verder wilt ook gebruik kan maken van gml ( Game maker langueche ) dan zijn er ook nog programmas als 3dgamestudio en untity3d die geschikt is voor webbased games, en waarook een ingebouwde model editor en world editor bijingebouwd zit. Ook is er nog een site die veel word genoemt in dit soort topics namelijk google :)

Nogmaals post dit omdat het nuttig kan zijn voor andere mensen die ongeveer het zelfde doel als mathijsf hebben,

Mvg. jaapi
 
ja, dat is de bedrijfs naam van de makers, de programmeer taal waar rs in is gemaakt is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan