Voor experts! Excel/Access in Website

• Onderwerp starter Onderwerp starter tjis
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tjis

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2002
Dag,
Ik heb een website die niet database gestuurd is. Ik verander de content in Dreamweaver en upload alles dan weer.
Ik zou graag een soort van tabelstructuur op mijn site willen. Deze wil ik gebruiken voor het direct weergeven van de prijs van een product. Een klant geeft criteria op zoals ; hoeveelheid, levertijd, kleur etc. en er moet dan een soort van rekenprogramma op de achtergrond werken dat een prijs (online) genereerd en weergeeft.
Is dit mogelijk?

Antwoord: Ja, dit kan, alhoewel ik zelf niet meer weet hoe dit moet, dit zal ik even moeten opzoeken. Maar waarom ga je geen gebruik maken van PHP of ASP, dit werkt vele malen sneller en mooier.

Merijn

WOW!

WOW stop even,
Zoveel verstand heb ik er niet van. Ik weet trouwens wel dat er .asp bestanden gebruikt worden voor mijn website maar wat daar het voordeel van is weet ik niet. Je hebt dus niet met een gigawebsitekenner te maken.

Inventarisatie:

- Je kunt met Dreamweaver werken
- Je kunt ASP bestanden gebruiken
- Je hebt een Windows webserver
- Je kunt met Access overweg

Klink goed, niet waar?

Je kunt nu met een klein beetje ASP kennis de content uit een Access database halen doormiddel van een SQL query, zoals dit:
Code:
SELECT * FROM artikelen WHERE artikelcode='ABC1234'

Geloof me, dit werkt stukken sneller. Ook kun je dus met een simpel script online je website onderhouden en updaten.

Het beste kun je natuurlijk een boek kopen. Maar ik kan me voorstellen dat je (net zoals mij) geen geld aan je hobby of beroep wilt uitgeven.

Daarom heb ik een paar adressen van op het eerste ogenblik goede artikelen (tutorials) om de beginselen, dus ook de databasestructuur van ASP te leren.

- http://www.aspnl.com/aspnl/nl/
- http://www.w3schools.com/asp/default.asp
- http://www.asptutorial.info/

Misschien ben je bekend met Visual Basic, daarop is deze taal namelijk gebaseerd.

Ikzelf werk liever met PHP maar aangezien dat op niet iedere server geinstalleerd is, en niet met Access databases overweg kan, althans niet voor hoever ik weet, het is zeker geen aanrader, werk ik met de combinatie PHP/MySQL.

php kan natuurlijk ook en persoonlijk vind ik dat 100x makkelijker te begrijpen dan asp. Alles lijkt steviger, is logischer en door de structuur die in de taal zit raak je minder snel in de war waar je bent. in ASP heb je geen zichtbare afbakeningen zodat je snel stukken code kunt waarnemen. Je moet eerst een stuk code doorspitten voor je goed zit. PHP is prima geschikt als eerste taal om te leren en bovendien is die erg gewild bij hosts omdat het zo stabiel is.

PHP tutorials kun je vinden onder andere in de tips & handleidingen sectie op dit forum en op www.phpfreakz.nl, www.phpen.nl en www.php.net.

Waarom denk je dat de taal Visual Basic zo geliefd is onder de beginnende programmeurs? Om al die nadelen die jij in je post aangeeft?

Ik werk zelf ook liever met PHP hoor, maar omdat Tijs met Access/Excel werkt en toch een Windows server heeft is het verstandiger om voor ASP te kiezen.

Wat jij zegt met "Je moet eerst een stuk code doorspitten voor je goed zit." is dus gewoon een kwestie van je code overzichtelijk houden en dat is bij iedere programmeertaal het geval.

Zorg gewoon dat je een goed boek koopt of goede artikelen leest en het komt in orde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan