Voor oude computer van XP naar Windows 98

Status
Niet open voor verdere reacties.

Essie69

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2008
Mijn dochter heeft een oude pc van ons. Daar heb ik onlangs XP op gezet, maar dat is veel te zwaar, de machine trekt dat niet. Het gaat ook alleen maar om spelletjes doen op die pc. Maar ik heb geen idee wat ik nu moet doen. Ik heb een cd met de software voor Windows 98 gekregen van een vriendin.
Ik wil nu formatteren, maar dat lukt voor geen meter. Ik had ook 2 partities gemaakt op de schijf, maar die kan ik ook niet verwijderen
Kan iemand mij de stappen vertellen ?

1. verwijderen van beide partities. Hoe ?
2. formatteren van de schijf. Hoe ? format C: doet niks
3. installeren van windows 98 (maar heb ik daar geen bootdiskette voor nodig)

Helaas lukt het me niet. Ik ben een echte digibeet :confused:
Nadat ik het geformateerd heb, zil ik opstarten en dan zegt de pc: geen besturingssyteem aanwezig. Ik kom niet verder met mijn boot CD-98 (gedownload ergens op het www).
Het lukt mij overigens ook niet om in de BIOS de CD-drive aan te wijzen om als eerste op te starten. Ik kan alleen wat met pijltjes heen en weer :mad:

Verder is mijn schijf C volgens de pc opgebouwd uit meerdere delen. Ik heb met f-disk geprobeerd dit te verwijderen, maar ook dit lukt niet. Ik wil gewoon alle geheugen toebedelen aan de C-schijf, maar dit lijkt niet te lukken.

Of zeg ik nu iets heel raars :eek::confused::o

Nou, inmiddels heb ik voor de zoveelste keer het geprobeerd en het is me nu gelukt !! Dus het bovenstaande is niet meer van toepassing. :):)

Muv het volgende: De pc zegt: er zijn NT-partities aangetroffen (of zoiets). Juist díe wil ik verwijderen. Maar met f-disk lukt dat dus niet. Hoe kan ik dat wel doen ?

Nou, inmiddels heb ik voor de zoveelste keer het geprobeerd en het is me nu gelukt !! Dus het bovenstaande is niet meer van toepassing. :):)

Muv het volgende: De pc zegt: er zijn NT-partities aangetroffen (of zoiets). Juist díe wil ik verwijderen. Maar met f-disk lukt dat dus niet. Hoe kan ik dat wel doen ?

Kan wel met fdisk. Als je in fdisk bent, moet je denk ik optie 4 pakken (iets met non-dos partities verwijderen). Daarmee kan je die NT partitie dan verwijderen.

Je kan ook proberen met een cd van Windows 2000/XP daarmee de schijf volledig leeg te maken, en daarna terug met Fdisk nieuwe partities aanmaken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan