Voorbereiden op komst iMac

Status
Niet open voor verdere reacties.

SJEBloem

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2010
Hallo allemaal!

Ik heb een iMac 27'' besteld met i7 processor, NVIDIA 680MX en FusionDrive van 1TB. Ik ben hier natuurlijk hartstikke blij mee en ga er ook zeker veel plezier van hebben.

Op dit moment draai ik nog op een Windows PC, zijn er nog bepaalde dingen waar ik rekening mee moet houden met het overzetten van bestanden? Ik heb al een externe HDD van 500GB waar ik momenteel me meeste bestanden op staan. Werkt dit op een Mac OS systeem het zelfde als op een PC? Dus het 'Plug & Play'-principe.

Daarnaast zou ik graag een backup willen van de 'schone' installatie. Is er dus een manier om meteen na de eerste installatie een back-up te maken en op een USB/HDD te zetten? Zover ik weet is er niks mee geleverd waar al een schone installatie op staat.

Alvast bedankt. :)

P.S. Hij komt 21, 22 of 23 mei binnen. ;)

Hoi SJEBloem,

Mooie keuze van iMac ;)
Vraag 1: Werkt HDD op Windows & Mac
Harde schijf werkt zoals je hem op dit moment niet op allebei. Je harde schijf staat waarschijnlijk nu ingesteld als NTFS.
Deze moet je formatteren naar exFAT. Nu kan je hem gebruiken op Mac & Windows.
Vraag 2: Backup
Je kan inderdaad nadat je geinstalleerd hebt een back-up maken en dat doe je als volgt:
Finder > Programma's > Hulpprogramma's > Schijfhulpprogramma > Selecteer je HD en maak dan een nieuwe schijfkopie.
Vergeet deze niet dan ook op je externe HDD te zetten dan natuurlijk :)
Als dit is gelukt kun je in de toekomst binnen 5 minuten weer beginnen met een hele schone pc ;)

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het!
Alvast veel plezier met je nieuwe iMac ;)

Laatst bewerkt:
Beste quintoo en tobiastheebe

1]. Bedankt voor de super snelle reactie. Mijn HDD is inderdaad naar NTFS geformatteerd. Als ik mijn HDD naar exFAT formatteer, verlies ik dan al mijn bestanden? Zoja, dan zou ik even al mijn bestanden moeten overzetten en weer terug zetten na afloop.

2]. Als ik bij de mijn HD selecteer dan bedoel je neem ik aan mijn FusionDrive, dus de HD waar Mac OS op is geïnstaleerd? Zoja, waar komt dit bestand dan te staan zodat ik het makkelijk terug kan vinden en hoe kan ik deze dan terug zetten?

Sorry, als ik een beetje lastig ben. Maar ik wil gewoon goed voorbereid zijn. (A)

Nieuwe iMacs hebben volgens mij standaard een installatiepartitie, mocht je een clean install willen doen dan kun je die partitie opstarten.

1) Ja, formatteren is hem helemaal leeg halen. Dus zet tijdelijk je bestanden even ergens anders, formatteer hem en zet het dan weer terug ;)
2) Ja inderdaad de fusion drive. Waar je het bestand wilt opslaan ligt aan je zelf :) Je kan gewoon zelf de locatie kiezen. In jou geval kan je dus het beste gewoon op je externe HDD doen
3) Terugzetten doe je ook in het schijfhulpprogramma.
- Doe je externe HDD erin (waar je backup staat)
- Als je nu schijfhulpprogramma opent zie je links in het menu hem staan bv : "Backupmac.dmg".
- Als je hier op klikt kom je in een scherm met twee tekstareas.
- Nu staat links ook je HDD (Fusion drive). Sleep deze naar de onderste tekstarea en klaar is kees ;)

Bedankt! Het gaat waarschijnlijk wel lukken met al jullie informatie! :)

Dan de laatste vraagjes;
1) - Doe je externe HDD erin (waar je backup staat)
Hier bedoel je neem ik aan, dat ik mij externe HDD in mijn iMac moet pluggen. Aangezien ik hem daar heb opgeslagen.

Dan de allerlaatste vraag;
Als ik die .dmg file heb, hoe kan ik deze dan laten booten/opnieuw laten installeren?

Bedankt, alweer! ;)

Ik bedoel inderdaad je externe HDD in je iMac pluggen ;).

Dan de allerlaatste vraag;
Als ik die .dmg file heb, hoe kan ik deze dan laten booten/opnieuw laten installeren?

Bedankt, alweer! ;)
Zoals ik hierboven al in een post heb geplaatst.

3) Terugzetten doe je ook in het schijfhulpprogramma.
- Doe je externe HDD erin (waar je backup staat)
- Als je nu schijfhulpprogramma opent zie je links in het menu hem staan bv : "Backupmac.dmg".
- Als je hier op klikt kom je in een scherm met twee tekstareas.
- Nu staat links ook je HDD (Fusion drive). Sleep deze naar de onderste tekstarea en klaar is kees
Dan klik je terugzetten en alles word vanzelf gedaan en voor je het weet kan je weer aan de bak met een schone installatie.

Ik heb (als het goed is) succesvol een back-up/schijfkopie gemaakt. Maar ik zou graag even zekerheid en bevestiging van jullie willen horen. Onderstaand het venster waarin ik de schijfkopie heb gemaakt en de informatie over de back-up/schijfkopie. Ik kon selecteren hoe groot ik deze wilde hebben, ik heb gekozen voor 500MB. Is dit een goede keuze van mij?
Verder bevalt deze iMac me prima! Even wennen na de overschakeling tussen Windows en Mac OS X, maar dat is te overzien. :)
Veel vragen, ik weet het. Ik wil gewoon wat zekerheid. ^^

Schermafbeelding2013-05-28om214645.png

Schermafbeelding2013-05-28om214729.png

Schermafbeelding2013-05-28om214923.png

Bijlagen

• Schermafbeelding2013-05-28om214645.png
    Schermafbeelding2013-05-28om214645.png
    74 KB · Weergaven: 33
Wauw, heel apart dat jij kan aangeven hoe groot je backup mag zijn.
Probeer is een schijfkopie te maken en dan de bovenste "Macintosh HD" te selecteren.
Mijn backup is namelijk 7,6GB en die heb ik direct gemaakt nadat ik mijn macbook 13" had gekocht.
Het lijkt me dus sterk dat jou backup van 500MB juist is?
Ik kan het fout hebben, maar het lijkt me erg raar dat je aan kan geven hoe groot je de backup wilt hebben.

Het klopt waarschijnlijk inderdaad niet dat hij maar 500MB is. Ik denk dat ik het probleem al weet. Zoals je op bovenstaande print screens kan zien, heb ik niet mijn Macintosh HD geselecteerd.
Maar als ik deze wel selecteer, dan heb ik niet de mogelijkheid om op 'Nieuwe schijfkopie' te drukken. Deze knop blijft dan grijs en ik kan er niet op klikken. Nu ben ik eigenlijk al te laat om een 'echte' schone back-up te hebben, aangezien ik al bepaalde programma's en andere dingen heb geinstalleerd/ingesteld.
Nu mijn vraag: Is er nog een andere mogelijkheid om een schone installatie te krijgen, zonder dat ik de Mountain Lion software moet aanschaffen voor 18 euro?! Als het echt niet anders kan ben ik ook weer niet helemaal beroerd om dit wel aan te schaffen en gewoon een schone installatie ter beschikking te hebben.

Nog een foto'tje om het beeld erbij te illustreren;
Schermafbeelding2013-05-29om190412.png

Zoals je ziet kan ik niet op het knopjes drukken, dit geldt zowel voor de bovenste Macintosh HD als de onderste..

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Ah kijk, dat is nou handig! Dus als ik het goed begrijp, kan ik gewoon cmd + R en dan zou ik als het goed is, op een apart bureaublad komen. Daar staat dan een nieuw pictogram wat OS X kan herstellen. Betekend dit herstellen dan dat de harde schijf wordt geformatteerd en dat ik alles kwijtraak of herstellen op een of andere manier?

Alvast bedankt! Sorry voor de vele vragen, ik wil niet zomaar wat aanrotzooien met me iMac..

Laatst bewerkt:
Ben ik weer. ;)

Na een aantal weken te hebben gewerkt met me gloed nieuwe iMac, heb ik een paar problemen ondervonden. Dit gaat dan vooral over Bootcamp.
Ik heb Windows 7 op me iMac draaien naast de meegeleverde Mac OS, de installatie hiervan was geen probleem. Ik heb Windows er vooral opstaan aangezien ik Autodesk Inventor nodig heb voor school en deze software is alleen beschikbaar voor Windows. Opzich geen probleem, wat wel een probleem is, is dat mijn Apple muis en toetsenbord niet functioneren. Mijn muis werkt half, ik kan er mee bewegen en klikken, maar als ik wil scrollen dan gebeurt er niet. Mijn toetsenbord werkt helemaal niet, als ik hem wil verbinden via de BlueTooth-configuratie, dan blijft ie maar voor eeuwig verbinden.
Als laatste is het ook niet mogelijk om verbinding te maken met mijn WiFi-netwerk van thuis.

Mijn vraag dus of iemand een antwoord heeft voor deze drie problemen..

Alvast bedankt!

Misschien hoort dit niet helemaal thuis in dit topic, maar ik dacht dat ik al mijn vragen hier wel kwijt kon i.p.v. elke x een nieuw topic te openen..

Het lijkt er inderdaad sterk op, maar het is niet hetzelfde programma. Ik gebruik namelijk de Autodesk Inventor Professional software, dit werkt namelijk net allemaal wat anders. ;)
Ik had hem inderdaad al gevonden en geïnstalleerd, maar tevergeefs. :(

Nou ja, maar wat ik dan van de Autodesk website kan vernemen is, dat je het programma ook in een VMware Fusion omgeving had kunnen laten draaien op de Mac.

Geef het stokje door met wat betreft Windows op een Mac en gekloot met Bluetooth en dergelijke. Misschien contact opnemen met de Autodesk helpdesk.

En ik neem aan dat je alle drivers hebt geïnstalleerd.

Step 4: Install the Windows support software
After installing Windows, install Mac drivers and other support software for Windows. The support software installs Boot Camp drivers to support your Mac hardware, including AirPort devices, the built-in camera, the Apple Remote, the trackpad on a portable Mac, and the function keys on an Apple keyboard. The software also installs the Boot Camp control panel for Windows and the Apple Boot Camp system tray item.
You can download the support software by selecting the “Download the latest Windows support software from Apple” option in Boot Camp Assistant. The support software must be copied to a USB flash drive formatted as MS-DOS (FAT).
1 An installer may start automatically. If it doesn’t, double-click the setup.exe file in the BootCamp folder of the USB flash drive that has the support software.
2 Follow the onscreen instructions.
Important: Do not click the Cancel button in any of the installer dialogs.
If a message appears that says the software you’re installing has not passed Windows Logo testing, click Continue Anyway.
You don’t need to respond to installer dialogs that appear only briefly during the installation.
If nothing appears to be happening, there may be a hidden window that you must respond to. Check the taskbar and look behind open windows.

Laatst bewerkt:
Misschien een rare vraag, maareuh, op die Apple zit een standaard Backup programma meegeleverd in de vorm van Timemachine. 1 keer instellen naar je externe HD, dan aangeven hoeveel ruimte hij mag gebruiken, en je iMac maakt ieder uur back-ups van je volledige systeem. De eerste keer geheel, daarna alleen de wijzigingen, en terugzetten is heel simpel.

Beetje omslachtig dat je dan zelf backups maakt, en die dan helemaal moet gaan zitten uitpakken.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan