Voordat ik Windows 10 ga downloaden met twijfels.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anton Doove

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2005
Berichten
247
Beste Mensen. Op 03-03-2016 stond er bij het Seniorweb dit bericht wat ik hieronder plaats met mijn vragen daarover. Hopelijk weten jullie hierover wel de juiste reacties te geven.
Update Windows 10 verwijdert ongevraagd programma's

donderdag 3 maart 2016
Niet meer up-to-date? Hupsakee, weg ermee denkt Microsoft. Zonder waarschuwing worden bepaalde programma's na een update van Windows 10 verwijderd.
Helaas is het geen goocheltruc. Weg is in dit geval ook echt weg. Een update van Windows 10 verwijdert ongevraagd programma's. Verschillende gebruikers klagen hierover. Waarom Microsoft dit doet? Naar verluidt ziet Windows bepaalde programma's als 'niet meer up-to-date'. Deze programma's worden automatisch verwijderd. Zonder melding hierover. Het is niet de eerste keer dat Microsoft dit doet: ook in de update van november klaagden diverse gebruikers over verwijderde programma's.Microsoft verwijst naar de algemene voorwaarden waarin staat dat Microsoft zich het recht voorbehoudt programma's te verwijderen die leiden tot een instabiel besturingssysteem. Het wordt nu duidelijk dat dit niet alleen malware betreft. Ook 'normale' programma's worden verwijderd als ze tot problemen leiden.Overigens hoeft u zich niet snel zorgen te maken omdat het niet om veelgebruikte software gaat.

Mijn vragen zijn nu: 1. Heeft het dan nog zin om Windows 10 te downloaden als mijn gekozen programma`s er toch worden afgesmeten zonder voor-overleg met gebruikers? Ik heb nu nog steeds Windows 8.1 in gebruiik.
2. Dan kan ik na een backup toch beter die Windows 8.1 laten verwijderen en er Android te plaatsen,want volgens de Androïd nieuwsbrief zou dat kunnen. Ik kan ook kiezen voor Ubuntu of Linux Mint. Wat is beter?
Ik heb er niets aan als ik Windows 10 heb geïnstalleerd en dat die update mijn gekozen programma`s verwijderd omdat ze niet met W10 kunnen werken volgens MicroSoft. In dat geval is W10 voor mij onbruikbaar.
Graag verneem ik jullie reacties en ik groet jullie ondanks mijn turende Staar-ogen vriendelijk. Anton Doove.
 
Dat is 1 goede reden om geen win10 te willen. Een andere reden is de bedenkelijke praktijk van MS om op permanente basis informatie te verzamelen van wat er gebeurt in een win10 pc.
Win8 zou ik ook niet graag willen vanwege de inteface, maar als u daar al aan gewend bent, ala.

Ik houd het liever op Win7. Betrouwbaar en nog 5 jaar support.
Over 5 jaar zie ik wel weer.

Overigens is er nog een optie: win10 en dan de update-functie uitschakelen.
Ik weet dat velen nu oe en ah ga roepen, maar als MS zulke dingen uit gaat halen als zonder waarschuwing software verwijderen, dan is geen updates een minder slechte optie.
 
Laatst bewerkt:
Ter aanvulling : als je vooraf het upgrade icoontje aanklikt en je laat Microsoft je systeem 'doorzoeken', dan vertelt Microsoft je welke apps / programma's niet compatibel zijn met Windows 10. Er wordt dus niets 'zomaar' verwijderd als je vooraf even de upgrade advisor gebruikt.

Zo werd in juli vorig jaar het systeeminfo appje Speccy door Win 10 als niet compatible beschouwd. Inmiddels hebben de makers van dat appje een wél compatible versie uitgebracht.

Het is dus allemaal niet zo 'spannend' als men je wil doen laten geloven. Wél vooraf even de upgrade advisor je systeem laten doorzoeken, dan krijg je álle antwoorden.
 
gast0225, dat kan inderdaad voordat er een upgrade uitgevoerd wordt naar win10, maar waar het hier over gaat is dat na een win10 update sessie er ineens software uninstalled is. Ik heb dat inmiddels nu van verschillende van mijn win10-kennissen gehoord dat ze dat overkomen is.
Mij is dat nog niet overkomen, maar ik gebruik dan ook alleen win10 op een testsysteem waar haast geen extra software opstaat.
 
Heb je het onderwerp van de vraag gelezen?

quote : Voordat ik Windows 10 ga downloaden met twijfels.
 
Reactie naar gast0225

Beste gast0225 Ik zal jouw tip gebruiken als ik aan W10 toe ben. Dat is nog niet het geval,want ik dien eerst nog de W8.1 te checken op eventuele fouten die ik dan gelijk wil verhelpen,voordat ik een backup maak van W8.1
Ik wil geen fouten in de backup meenemen,voor het geval ik die 8.1 wil terugplaatsen als W10 tegenvalt. Ik ben nog niet zover dat ik voor W10 een ander alternatief kan proberen,want ik zit nu te turen met Staar-ogen.Ik ben 76 jaar.
Het is mij nog niet bekend wanneer ik een Staar-operatie krijg. Dat is nog afwachten. Wat het alternatief voor W10 betreft,zit ik ook te denken aan wat srpchulp opmerkte. Daar zit wel wat in,maar voorlopig kan ik alleen verder met W8.1
Als alternatief denk ik aan de keuze tussen Androïd,Linux mint of Ubuntu. Ik las in de Androïd nieuwsbrief over de "Remix OS Review: de beste optie om Android op je pc te draaien" Dit bericht had de datum 20-1-2016.
Misschien weten jullie hier wel meer van. Op deze wijze zou ik Androïd misschien hetzelfde kunnen laten werken als W10,maar dat weet ik nog niet zeker. Daarover kan ik meer info graag gebruiken. Anders wordt het Ubuntu/Linux.Mint Totdat ik meer info van jullie heb ontvangen,blijf ik voorlopig nog de Windows 8.1 gebruiken,want die ben ik ondertussen wel gewend geraakt. Ik doe niets weg voordat ik nieuw heb.
Met wat ik nu heb kan ik voorlopig wel even doorgaan voor de nodige correspondentie. Ik verneem dus graag de info over de alternatieven voor Windows om te weten of ik daarmee misschien nog makkelijker kan leren werken.

Graag wacht ik op die info en ik groet jullie vriendelijk. Anton Doove.
 
Wat mij betreft is er niks mis met Windows 10, maar om welke reden zou je daar naar toe willen upgraden als 8.1 prima voor je voldoet?
 
@anton doove : als je een redelijk onervaren user bent, dan kan ik je Linux / Ubuntu alleen maar afraden, tenzij je een dagelijks abonnementje wil hebben hier op de Helpmij.
Android op de PC ? Blijf gewoon bij Windows of, als je een goede backup kunt maken van je gehele 8.1 systeem, upgrade naar 10 en kijk of het bevalt.
 
Reactie naar Edmoor.

Beste Edmoor. Die W10 kies ik voor de startknop,want de charmbalken in W8.1 vind ik net als anderen erg irritant. Ik bedenk morgen wat en wanneer ik er aan kan doen na de backup van W8.1 Ik dank je vooor je reactie.
Ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
 
De startknop van Stardock is erg goed, net als in W7 en kostte maar 1,50 dollar.
 
Bericht naar Edmoor en Lowiel

Beste Mensen. Ik dank jullie voor de reacties en ik heb de link opgeslagen om later te raadplegen. Ik ga eerst onderzoeken hoe ik Windows 8.1 kan testen op eventuele fouten en hoe ik dat dan kan oplossen.
Zodra Windows 8.1 geschoond is van eventuele fouten,maak ik er een Backup van met mijn Externe Harddisk. Pas als dat achter de rug is ga ik zien of ik die Windows 10 kan downloaden over de Foutvrije 8.1 heen.
Als daarna de update komt,klik ik eerst op de button die mij vertelt welke programma`s niet compatible zijn met W10 Hopelijk worden er dan ook wel de alternatieven genoemd die wel compatible zijn.
Met dit onderzoek zal ik voorlopig wel een aardig tijdje bezig zijn. Via die link zal ik wel de nodige hulp vragen,want bij de MicroSoft Community duurt het dagen voordat ik reactie krijg op mijn vragen. Ik ben benieuwd of het lukt.
Verder wens ik jullie een heel fijn weekend toe en ik groet jullie vriendelijk. Anton Doove.
 
Reactie naar Macguy

Beste Macguy. Die link leidt mij naar een Engelstalige site en die taal beheers ik te minimaal,dus ik begrijp niet wat daar staat. Die knop is trouwens voor Windows 8.1 en dat zal anders zijn dan voor Windows 10.
Na downloaden van Windows 10 komt er nog een update waarop een icoontje staat om op te klikken,waarna wordt vermeld welke programma`s van mij niet compatible zijn met Windows 10. Met Windows 10 wil ik wel ervaring verwerven.
Zodra Windows 10 op mijn PC staat,zal ik ook de startknop daarvan zien. Dat zel wel enige dagen duren voordat ik het heb kunnen realiseren. Ik kon vandaag pas reageren omdat gisteren de update 27 van Windows bleef hangen.
Daardoor konden update 28 en 29 ook niet verder. Pas in deze ochtend na openen van de PC bleef het ook nog hangen. Het stopte toen ik vanaf mijn smartphone jouw bericht wilde beantwoorden. Daarna ging alles weer normaal.
Kennelijk heeft de poging op mijn smartphone een zetje gegeven omdat de gmails op mijn smartphone synchroon gaan met wat op mijn PC is te zien aan Gmails. Dat gaf misschien een duwtje naar de updates voor Windows 8.1
In elk geval heeft de actie op mijn mini-smartphone wel geholpen om het "hangen"van de updates op te heffen,anders had ik je vandaag nog niet kunnen beantwoorden. Ik zal dit wel melden bij Microsoft Community.

Jij weet nu echter alvast dat die link helaas niet bruikbaar is en ik rustig wacht op het downloaden van Windows 10 met update waarop het upgrade-icoontje staat.Daarmee kan ik wellicht weer verder. Ik dank je voor je reactie.
Vriendelijke groeten van Anton Doove.
 
Beste Macguy. Die link leidt mij naar een Engelstalige site en die taal beheers ik te minimaal,dus ik begrijp niet wat daar staat. Die knop is trouwens voor Windows 8.1 en dat zal anders zijn dan voor Windows 10. dat programmaatje de oude startknop van win7 naar win8 of win8.1 terug bergend tis gratis
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan