Voorgeïnstalleerde XP Home vervangen door Pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikself

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2001
Volgende week woensdag haal ik de computer op die de Aldi dan te koop heeft.:)

Nu staat daar natuurlijk een voorgeïnstalleerde versie van XP Home op en verder nog een hoop andere software die ik óf al heb óf niet hoef te gebruiken.

Wat ik wil is de harddisk volledig formateren en er m'n eigen XP Pro op zetten.

Wie heeft hier ervaring mee? En dan bedoel ik niet het installeren zelf, dat heb ik al zo vaak gedaan, maar meer waar ik bij deze machine op moet letten, bijvoorbeeld verborgen partities en zo....:)

Wanneer je jouw HDD in de nieuwe PC zet start je PC niet op. XP denkt nl. dat het een hele nieuwe PC is, dan vertikt hij het om op te starten :)
Je moet dus alles opnieuw installeren.

Je hoeft voorderest niet op zoveel dingen te letten. De partities formateer je gewoon opnieuw en plaats XP er opnieuw op.

Geplaatst door Freakiej
Wanneer je jouw HDD in de nieuwe PC zet...
Ik ben niet van plan om met HDD's te gaan lopen 'sjouwen'.:) De harddisk die in de Aldi-PC hangt, laat ik daar mooi in zitten. Ik wil dus, nadat ik (uiteraard) de bootsequence heb aangepast, 'gewoon' met de XP-Pro cdrom opstarten en via de setup formateren.'

Nu is mijn vraag of dit allemaal zo simpel gaat met een voorgeïnstalleerde XP-Home. Loop ik bijvoorbeeld kans dat hij tijdens de reboot in de setup toch weer 'terugvalt' op een verborgen partitie?

Ik wil dus gewoon met een compleet schone lei beginnen op dat machientje, met een compleet schoon geformateerde harddisk.:)

Nu je nog een werkende computer hebt kun nu je nog even op de site van masterbooter.com het handige programmaatje EFDISK downloaden om je nieuwe PC snel en adequaat te partitioneren... met het oude Fdisk gaat dat namelijk niet lekker lukken... Je begrijpt vanzelfsprekend dat je de, door Medion bijgeleverde "recovery" niet kunt gebruiken, dus je moet snel zelf zo'n schijfje maken... verder moet je er op letten dat je alle drivers installeerd.... anders haal je niet de maximum lol uit die superkist...... verder staan er geen "geheime" partities op waar je iets aan hebt [Medion maakt een partitie aan voor recovery, maar als je toch de heleboel omgooid heb je daar niets aan dus kun je hem net zogoed wissen..... Als je toch gaat partitioneren is het handig een extra partitie aan te maken, ongeveer ter grote van 1,5 [maar beter is 2] maal je Ram geheugen waarop je je pagefile zet. Het systeem wordt daardoor sneller omdat je pagefile dan niet gefragmenteerd raakt, ook scheelt het "zaaggeluiden" uit de harde schijf......

Laatst bewerkt:
zou gewoon opstarten vanaf de cd van xp-pro.
dan de boel formateren

Geplaatst door ErpCity
.....verder moet je er op letten dat je alle drivers installeerd.... anders haal je niet de maximum lol uit die superkist......
Uiteraard. Of begrijp ik je niet helemaal, dat je voorafgaand aan de XP-installatie iets met de drivers kunt doen?

En dat van de pagefile was me al bekend, maar evengoed: bedankt voor de tip.:)

Geplaatst door Franz
zou gewoon opstarten vanaf de cd van xp-pro.
dan de boel formateren
Juist! Dat was ik ook van plan....alleen heb wel 'ns iets voorbij zien komen dat je soms toestanden kunt krijgen met voorgeïnstalleerde machines.:)

Eerst partitioneren, dan formatteren... anders blijf je met de door Medion bedachte schijfverdeling [2 partities] zitten. Bovendien raad ik dan echt een derde pagefile partitie aan! Heb je veel plezier van!

Als je de zogenaamde Non Dos partitie(verborgen partitie) verwijder, hou je een volledige HD over en kan er volgens mij niet veel mis gaan.

ik heb hetzelfde gedaan met een 'headstart '
van dynabite, ook met recovery en zo.
en werkte:rolleyes:

Re: drivers....

Ik gaf het even aan als aandachtspuntje. Ik heb dezelfde truc gedaan met de vorige Aldi PC en toen kwam ik erachter hoeveel drivers je eigenlijk moet installeren, want het ding barst van de opties... bovendien als je niet oplet zet XP het "drivertje"van Bill er dan op, en dat scheelt in een aantal gevallen de helft van de mogelijkheden........

Geplaatst door ErpCity
Ik gaf het even aan als aandachtspuntje. Ik heb dezelfde truc gedaan met de vorige Aldi PC en toen kwam ik erachter hoeveel drivers je eigenlijk moet installeren, want het ding barst van de opties... bovendien als je niet oplet zet XP het "drivertje"van Bill er dan op, en dat scheelt in een aantal gevallen de helft van de mogelijkheden........
Dat er nogal wat drivertjes op zo'n ding zitten is me wel duidelijk....alleen kun je misschien concreet aangeven hoe jij dat hebt opgelost? Sowieso zal Bill er drivertjes bij zoeken tijdens de installatie, maar die moet je dan later vervangen....of bedoel je dat niet? Heb jij vóór de installatie iets met drivers gedaan? Of heb je een slipstream gemaakt of zo?:)

Later gecorrigeerd. Slipstreamen was te "complex"... [teveel voorstudie van "wat wel, wat niet"]

Tijdens de installatie komen er zoveel schermpjes voorbij dat je in een "roes" raakt van de "OK" te klikken.... [dat overkwam mij] , en daarna is het dan weer wat geklooi om het recht te zetten....

Ik feliciteer je wel vast met je prachtige machine [de Duitse bladen [PC Welt o.a.] prijzen het ding de hemel in! Monster PC! 6 GHz [2x3, dual core]... geweldig!

Geplaatst door ErpCity
Tijdens de installatie komen er zoveel schermpjes voorbij dat je in een "roes" raakt van de "OK" te klikken.... [dat overkwam mij] , en daarna is het dan weer wat geklooi om het recht te zetten....

Ik feliciteer je wel vast met je prachtige machine
k kan bijna niet wachten....ben nu al in een roes en k zit nu nog achter m'n ouwe vertrouwde pIII 450 Mhz dit berichtje in te kloppen, na 5 jaar trouwe dienst......dan wordt het toch wel 'ns tijd voor wat anders dacht ik.:)

Geplaatst door BANDIT123
Heb hier nog een 286 zullen we vast RUILEN voor de NIEUWE:thumb: :D :D :D
Haha....misschien kun je 'm wel inruilen bij de Aldi....krijg je misschien nog wel VIJF euro! En toch ben ik er op een of andere manier wel trots op dat ik zolang met m'n ouwe machientje heb gedraaid, zolang zels dat ie nu bijna in 't museum kan....maar hij is nog niet buiten dienst straks, hij komt op de kamer van m'n zoon te staan, gaan we een netwerkje bakken.:)

Ik heb al diverse pc van de Aldi gekocht en ze zijn prima. Er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten als je XP Pro erop gaat zetten. De recovery cd werkt alleen als de C schijf grootte niet veranderd is.

Ik zou voordat je de boel formateerd even een backup maken van alle drivers, scheelt een hoop zoekwerk.
Verder was het bij de laatste pc van de Aldi zo, dat ik nadat XP Pro op had gezet het geluid niet werkte. Ook niet na diverse keren de drivers te hebben geïnstalleerd en deïnstalleren. Na lang zoeken bleek het dat er eerst een patch van Microsoft moest worden geïnstalleerd en daarna pas de drivers. Die patch stond ook ergens op de meegeleverde schijfjes.

Er zijn meerdere sites waar een hoop info te vinden is over Aldi pc's, dit forum geeft een boel informatie.

Succes met je pc, het is jammer dat ik niet weer een nieuwe mag ;) , ik mag woensdag alleen maar een tft scherm halen:D

Miem, dankjewel voor de leuke link! Een backup van de drivers maken: hoe pak ik dat aan?:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan