voorkomen dat de computer opnieuw wordt opgestart

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Hoe voorkom ik dat de computer automatisch opnieuw wordt opgestart?

Regelmatig wil ik een macro uitvoeren die er enkele uren over doet. Na het afronden vraagt de macro mij om op OK te klikken. Dan worden er nog enkele zaken opgeschoond en bewaard, waarna het proces klaar is.

Tussen het moment van starten van de macro en het moment dat het proces klaar is, wil ik dus niet dat de computer opnieuw opstart, want na een reboot kan ik weer opnieuw beginnen...

Wie heeft een tip?

Vriendelijke groet,
Marianne

Hoe voorkom ik dat mijn computer opnieuw opstart terwijl een macro actief is?

Om te voorkomen dat uw computer opnieuw opstart terwijl een macro actief is, moet u automatisch opnieuw opstarten vanuit Windows Update en systeemstoringen uitschakelen. U kunt dit doen door 'Actieve uren' in Windows-instellingen te wijzigen om de tijd te dekken waarin uw macro actief is, of door de editor voor lokaal groepsbeleid te gebruiken om de functie voor automatisch opnieuw opstarten volledig uit te schakelen. U moet ook de optie 'Automatisch opnieuw opstarten' uitschakelen onder de instellingen voor systeemstoringen in Systeemeigenschappen.

Methode 1:
Automatisch opnieuw opstarten voor Windows Updates uitschakelen

Actieve uren wijzigen: Ga naar Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Windows Update > Geavanceerde opties en stel 'Actieve uren' in op een tijdsbereik dat het moment omvat waarop u de macro wilt uitvoeren. Updates pauzeren: In hetzelfde menu 'Geavanceerde opties' kunt u updates pauzeren om te voorkomen dat ze gedurende een bepaalde periode worden geïnstalleerd.

Methode 2:
De editor voor lokaal groepsbeleid gebruiken

Open de editor voor lokaal groepsbeleid: Druk op Windows-toets + R, typ gpedit.msc en druk op Enter. Navigeer naar de juiste instelling: Ga in het linkerdeelvenster naar Computerconfiguratie > Beheersjablonen > Windows-onderdelen > Windows Update. Schakel het beleid in: Dubbelklik op "Geen automatisch opnieuw opstarten bij automatische installaties van geplande updates". Selecteer "Ingeschakeld" en klik op OK.

Methode 3:
Automatisch opnieuw opstarten bij systeemstoringen uitschakelen

Open Systeemeigenschappen: Druk op Windows-toets + R, typ sysdm.cpl en druk op Enter.
Ga naar Opstart- en herstelinstellingen: Klik op het tabblad "Geavanceerd" op Instellingen onder "Opstart- en herstelinstellingen".
Automatisch opnieuw opstarten uitschakelen: Schakel in het nieuwe venster het selectievakje naast "Automatisch opnieuw opstarten" onder "Systeemstoring" uit.
Klik op OK om de wijzigingen op te slaan.

Terug
Bovenaan Onderaan