• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorletters/achternaam splitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

smoas

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2007
Berichten
80
Ik heb een adreslijst waarin een kolom zit met namen, het probleem is dat de voorletters ervoor staan. Nu wil ik die eruit halen, zodat ik gewoon op achternaam kan sorteren.
Ik heb het geprobeerd met de formule =LINKS(A2;VIND.ALLES(". ";A2)-1) maar dan pakt hij alleen de eerste voorletter eruit tot de punt.Dus dit werkt alleen bij personen met één voorletter. Maar er staan ook namen bij met twee voorletters of BV W.M. v/d Laan.
Weet iemand hier een oplossing voor.
alvast dank
Smoas
 
Misschien is het een oplossing om te zoeken tot aan de eerste spatie?

Al betwijfel ik dat dit gaat gelden voor de hele lijst van adressen (zo gaat het althans vaak met dit soort problemen).

Wigi
 
Misschien is het een oplossing om te zoeken tot aan de eerste spatie?

Al betwijfel ik dat dit gaat gelden voor de hele lijst van adressen (zo gaat het althans vaak met dit soort problemen).

Wigi
Hallo Wigi

Ja het kan soms heel simpel, in iedergeval voor de tip, het werkt bij 90% v/d lijst dus scheelt een hoop werk, nu heb ik nog even een vraag. Kan ik ook met een formule de letters voor de achternamen weghalen??
Want ik heb ze nu dubbel in een aparte kolom en nog voor de naam, of is dit teveel gevraagd?

vr groet,

wim
 
Heb je paar voorbeelden van namen.
Dan zou ik ook proberen mee te denken.
gr, NuMan
 
Als je weet waar de spatie staat, en je haalt het deel links van de spatie op, dan is het deel rechts ophalen ook geen onoverkomelijke taak hé ;)

Alternatief is de SUBSTITUEREN functie: vervang het deel links (door een celverwijzing) door "" (een lege string, m.a.w. verwijderen)
Zet de laatste parameter in de SUBSTITUEREN functie op 1, zodat enkel de eerste keer dat de zoekterm voorkomt, verwijderd wordt.

Wigi
 
Laatst bewerkt:
Als je van rechts zoekt (ipv links) dan zit je volgens mij altijd goed, want dan kom je uit bij de laatste initiaal... :)
 
Als je weet waar de spatie staat, en je haalt het deel links van de spatie op, dan is het deel rechts ophalen ook geen onoverkomelijke taak hé ;)

Alternatief is de SUBSTITUEREN functie: vervang het deel links (door een celverwijzing) door "" (een lege string, m.a.w. verwijderen)
Zet de laatste parameter in de SUBSTITUEREN functie op 1, zodat enkel de eerste keer dat de zoekterm voorkomt, verwijderd wordt.

Wigi

Hallo Wigi

Ik heb de functie SUBSTITUEREN nog nooit gebruikt(dus onbekend bij mij)
Als ik bijvoorbeeld in cel a1 W.M. Jansen heb staan en ik wil de voorletters weg halen hoe gebruik ik dan de functie.
 
Ik ken ook niet alle functies, maar als ik een functie niet ken druk ik op F1.
 
Ik ken ook niet alle functies, maar als ik een functie niet ken druk ik op F1.


Hallo Wigi

IK ga puzzelen met de functie SUBSTITUEREN en kijken of ik eruit kom.
Bedankt voor de hulp allemaal.

vr groet,

smoas
 
SMOAS,

Ik had nog ergens een bestandje staan om de achternaam uit een adres te halen.
Kijk maar of je er iets aan hebt.

Albatros
 

Bijlagen

  • SMOAS.zip
    2,5 KB · Weergaven: 703
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan