• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorletters en tussenvoegsel uit namen halen en in aparte kolommen plaatsen (Excel)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Angela69

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2017
Besturingssysteem
Windows
Office versie
365
Hallo,

Ik probeer het maar eens op dit forum, bij VBA zit kennelijk niet die intelligentie die dit probleem kan doen oplossen. Zie ook dus VBA.

Wie wil mij helpen met het maken van een script waarbij in een Excel ledenbestand ( fictieve namen zijn hierin vermeld) de huidige kolom met namen alleen de namen met een hoofdletter beginnen (en de rest met klein), twee aparte kolommen worden aangemaakt, met in de eerste de voorletters en in de tweede evt. voorvoegsels, alleen kleine letters, geplaatst worden.
Idem voor adressen, hierbij huisnummers eruit halen in aparte kolom plaatsen en huisnr. toevoegingen ook in een aparte kolom plaatsen.
De geboortedatum vervangen wordt met voorloopnullen in dag en maand, de postcode nummers aaneensluiten dus zonder spatie tussen 1234 en XX

Voorbeeld (fictieve namen en adressen) bijgevoegd, waarbij blad 'huidig" de originele versie bevat, en in Blad "nieuwe situatie" de resultaten vermeld staan.

Bijlagen

Hallo Angela,

Het zit hem niet zo zeer in de intelligentie van uitvoering, maar van invoering.
Als deze niet constant is dan beginnen de meeste helpers er niet aan.

Ik heb al zoveel van deze opgaven gemaakt en dan werken ze maar voor 90% door niet constant te zijn bij invoering of door de naamgeving.
Ik begin er dus niet meer aan.

In de bijlage een voorbeeld hoe ik dat destijds heb opgelost.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Probeer deze eens. Denk er aan dat het nooit 100% zal zijn en dat er wat aannames zijn gedaan aan de hand van je voorbeeld:
Bekijk bijlage Leden.xlsm

Laatst bewerkt:
Graag gedaan.
Fijne oudejaarsavond verder en een goed 2019 gewenst :)

Ook van mijn kant de beste wensen Edmoor.
Kom er nu pas toe om verder te gaan met dit project, je nog steeds dankbaar voor het script.
Er zit nog een hiaatje aan, de 'lege' kolommen zijn in praktijk wel gevuld, maar worden niet meegenomen in het script ( A,D,F,G, K t/m R)
Wil je daar nog eens naar kijken?

Laatst bewerkt door een moderator:
Laatst bewerkt:
Is dit nog aan te passen?

Hallo Edmoor,

Je had een prachtige code geschreven (leden), maar nu krijg ik te maken met bestanden waar te pas en te onpas punten tussen de voorletters verschijnen.
Is dit ook te handlen?

Zet de rode regel er op die plek bij:
Code:
Sub Namen_Click()

With Sheets("huidig")
        For i = 2 To .Range("B1").CurrentRegion.Rows.Count

Cells(i, 1) = .Cells(i, 1)                                                      'Kolom A
            [COLOR="#FF0000"].Cells(i, 2) = Replace(.Cells(i, 2), ".", "")[/COLOR]
            Cells(i, 2) = GetName(.Cells(i, 2))                                             'Naam
            Cells(i, 3) = UCase(Split(.Cells(i, 2))(0))                                     'Voorletters

Helemaal top Edmoor, bedankt!

Ik ben wat vergeten te vragen, bij het uit splitsen van namen worden dubbele namen als tussenvoegsel gezien, zoals bij "Nieuw Amerongen" wordt "Amerongen" als tussenvoegsel gezien.

Is het mogelijk om vooraf aan te geven welke tekst alleen geaccepteerd mag worden als tussenvoegsel?
Zoals: van, van der, van den, de, 't, op de, el, ben.

Ja, dat kan. Dan zal je bij het splitsen namen eerst moeten controleren of een officieel tussenvoegsel er in voorkomt en deze dan niet splitsen.
Daarvoor kan je dan deze lijst in het document opnemen om tegen te controleren:
https://www.vernoeming.nl/alle-333-voorvoegsels-tussenvoegsels-in-nederlandse-achternamen

Zie ook de opmerking in #3 nog eens.

Bovengenoemde lijst heb ik even aangepast om makkelijk in Excel te kunnen zetten:
Code:
‘S
‘s
‘T
‘t
A
a
Aan
aan
Aan ‘t
aan ‘t
Aan de
aan de
Aan den
aan den
Aan der
aan der
Aan het
aan het
Aan t
aan t
Af
af
Al
al
Am
am
Am de
am de
Auf
auf
Auf dem
auf dem
Auf den
auf den
Auf der
auf der
Auf ter
auf ter
Aus
aus
Aus ‘m
aus ‘m
Aus dem
aus dem
Aus den
aus den
Aus der
aus der
Aus m
aus m
Ben
ben
Bij
bij
Bij ‘t
bij ‘t
Bij de
bij de
Bij den
bij den
Bij het
bij het
Bij t
bij t
Bin
bin
Boven d
boven d
Boven d’
boven d’
D
d
D’
d’
Da
da
Dal
dal
Dal’
dal’
Dalla
dalla
Das
das
De
de
De die
de die
De die le
de die le
De l
de l
De l’
de l’
De la
de la
De las
de las
De le
de le
De van der
de van der
Deca
deca
Degli
degli
Dei
dei
Del
del
Della
della
Den
den
Der
der
Des
des
Di
di
Die le
die le
Do
do
Don
don
Dos
dos
Du
du
El
el
Het
het
I
i
Im
im
In
in
In ‘t
in ‘t
In de
in de
In den
in den
In der
in der
In het
in het
In t
in t
L
l
L’
l’
La
la
Las
las
Le
le
Les
les
Lo
lo
Los
los
Of
of
Onder
onder
Onder ‘t
onder ‘t
Onder de
onder de
Onder den
onder den
Onder het
onder het
Onder t
onder t
Op
op
Op ‘t
op ‘t
Op de
op de
Op den
op den
Op der
op der
Op gen
op gen
Op het
op het
Op t
op t
Op ten
op ten
Over
over
Over ‘t
over ‘t
Over de
over de
Over den
over den
Over het
over het
Over t
over t
S
s
S’
s’
T
t
Te
te
Ten
ten
Ter
ter
Tho
tho
Thoe
thoe
Thor
thor
To
to
Toe
toe
Tot
tot
Uijt
uijt
Uijt ‘t
uijt ‘t
Uijt de
uijt de
Uijt den
uijt den
Uijt te de
uijt te de
Uijt ten
uijt ten
Uit
uit
Uit ‘t
uit ‘t
Uit de
uit de
Uit den
uit den
Uit het
uit het
Uit t
uit t
Uit te de
uit te de
Uit ten
uit ten
Unter
unter
Van
van
Van ‘t
van ‘t
Van de
van De
van de
Van de l
van de l
Van de l’
van de l’
Van Den
Van den
van den
Van Der
Van der
van der
Van gen
van gen
Van het
van het
Van la
van la
Van t
van t
Van ter
van ter
Van van de
van van de
Ver
ver
Vom
vom
Von
von
Von ‘t
von ‘t
Von dem
von dem
Von den
von den
Von der
von der
Von t
von t
Voor
voor
Voor ‘t
voor ‘t
Voor de
voor de
Voor den
voor den
Voor in ‘t
voor in ‘t
Voor in t
voor in t
Vor
vor
Vor der
vor der
Zu
zu
Zum
zum
Zur
zur

Laatst bewerkt:
Bedankt, hoe gaat de code er dan uitzien, want die in #3 is weg?!?

Met #3 doelde ik op deze opmerking:
Denk er aan dat het nooit 100% zal zijn en dat er wat aannames zijn gedaan aan de hand van je voorbeeld

Ha, duidelijk ja, maar ik denk dat voor 99,8 % mijn probleem opgelost zou zijn als er naar die 333 tussenvoegsels gekeken wordt, maar hoe vertel ik dat in de code?

Ja, dat is een stukje programmeerwerk waar ik helaas dit weekend in ieder geval geen tijd voor heb.

Ik wil ook niet teveel beslag op je tijd leggen hoor, maar zou te zijner tijd wel heel erg blij worden als de code die tussenvoegsels mee zou kunnen nemen in het uitsplits verhaal.
En ja 100% zal het nooit worden, maar 99,5% toch zeker wel op die manier! En dan alleen kijken naar de eerste situatie na voorletters en spatie.
"F.G. Janssen den Draaier" moet dan "gewoon" FG, ,Janssen den Draaier, worden.

Wat moet ik in de code veranderen, om in sheet "huidig" op de 10e regel te beginnen?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan